Denník N

Odomkli sme: Propagandu pre Hlavné správy píše Rus, ktorý sa chodí radiť do agentúry Kremľa

Jevgenij Paľcev (vľavo) na návšteve agentúry Sputnik, ktorú financuje ruská vláda. Druhým sprava je Miloš Zverina, ktorý Paľceva na cestách sprevádza. Foto - FB Milan Zverina/Dezinformácie, hoaxy, propaganda
Jevgenij Paľcev (vľavo) na návšteve agentúry Sputnik, ktorú financuje ruská vláda. Druhým sprava je Miloš Zverina, ktorý Paľceva na cestách sprevádza. Foto – FB Milan Zverina/Dezinformácie, hoaxy, propaganda

Najvplyvnejší dezinformačný web na Slovensku má napojenie na agentúru financovanú ruským štátom. Ukázalo sa to vďaka prerieknutiu sa konšpirátorov na Facebooku.

Začalo sa to malým incidentom na bratislavskom letisku. Koncom októbra slovenskí policajti dočasne zadržali dvoch cudzincov, ktorí prileteli z Moskvy. Mladú Srbku a Rusa trvalo žijúceho na Slovensku.

Cestovali s niekoľkými píšucimi autormi slovenskej dezinformačnej scény a tí okolo incidentu urobili hurhaj. Konšpiračný časopis Zem a vek na Facebooku napísal, že polícia cudzincov šikanovala a správala sa k nim ako k teroristom. Pri opisovaní odhalili aj totožnosť zadržaného Rusa.

„Slovenská polícia zadržala občianku Srbska Milicu J. spolu s novinárom Hlavných správ a Zem a vek Evgenijom Paľcevom,“ napísal Zem a vek.

Status po pár hodinách upravili. Vymazali meno Paľceva aj názvy médií, pre ktoré pracuje, informácia si však už žila vlastným životom.

Pod cudzím menom

Poznámka o Paľcevovi zaujala ľudí, ktorí sa zaoberajú dezinformačnými médiámi. Pre Hlavné správy totiž nikto s takýmto menom nepíše. Administrátori stránky Dezinformácie, hoaxy a propaganda preto začali zisťovať, o koho ide, a prišli na nové informácie o fungovaní najvplyvnejšieho dezinformačného webu na Slovensku.

Z ich pátrania vyplynulo, že Jevgenij Paľcev pre Hlavné správy skutočne píše, podpisuje sa však ako Eugen Rusnák. Pod týmto menom už niekoľko rokov vychádzajú články, ktoré sú najtvrdšou verziou kremeľskej propagandy na slovenskom internete.

Rusnák alias Paľcev vychvaľuje separatistov na východnej Ukrajine, šíri alternatívne verzie o otrave agenta Skripaľa či zostrelení malajzijského boeingu nad územím Ukrajiny v roku 2014, propaguje motorkárske jazdy Nočných vlkov, ktorí fungujú ako predĺžená ruka Vladimira Putina.

Čo je podstatnejšie: ukázalo sa, že Paľcev udržiava kontakty s pracovníkmi ruskej mediálnej skupiny Rossija Segodňa (Rusko dnes), ktorú financuje Kremeľ. Na Facebooku je niekoľko fotografií, na ktorých Paľcev rokuje v priestoroch agentúry Sputnik, ktorá spadá pod túto mediálnu skupinu.

Jevgenij Paľcev (vpravo) s kamarátom Milošom Zverinom pred budovou ruského mediálneho domu Rossija Segodňa. Foto – FB M. Zverinu

„Preberali praktické veci“

Fotografie sú z januára 2018. Na návšteve Sputnika sprevádzal ruského novinára jeho kamarát Miloš Zverina, ktorý je známy ako propagátor slovanskej vzájomnosti. Zverina to potvrdil, keď mu Denník N zavolal.

V Sputniku sa Paľcev podľa Zverinu potreboval dohodnúť na nejakých podrobnostiach spolupráce. „On preberá články z týchto médií. Rozprávali sa napríklad o tom, ako používať tie informácie z pohľadu autorstva, hovorili o fotobanke, ktorú majú k dispozícii,“ vysvetľoval Zverina.

Agentúru Sputnik založil Kremeľ v roku 2014 s cieľom ovplyvňovať verejnú mienku v krajinách Európskej únie aj postsovietskeho priestoru. Má viac jazykových mutácií vrátane českej, ktorá sa venuje aj dianiu na Slovensku.

Európsky parlament označil Sputnik za jeden z nástrojov, cez ktoré sa Kremeľ snaží „spochybniť demokratické hodnoty, rozdeľovať Európu, získavať domácu podporu a vytvárať dojem zlyhávajúcich štátov vo východnom susedstve EÚ.“

Vďaka Paľcevovi sa ukázalo, že súčasťou kampane je aj slovenský web Hlavné správy.

Jevgenij Paľcev a Miloš Zverina (vpravo) sedia v centrále Sputnika v januári 2018. Foto – FB M. Zverinu / Dezinformácie, hoaxy propaganda

Len poškodený pas

Incidentu na letisku, ktorý na Paľceva upriamil pozornosť, zrejme nie je potrebné pripisovať príliš veľkú pozornosť. Spolupracovník časopisu Zem a vek Ratko Sudecký ho na internetovom rádiu Infovojna opisoval ako politicky motivovaný zásah štátu, polícia hovorí o administratívnych dôvodoch: Srbka mala prepadnuté povolenie na pobyt, preto ju vrátili do Moskvy, a Paľcev mal menšie problémy s pasom.

„Štátny príslušník Ruskej federácie bol len kontrolovaný pri hraničnej kontrole, pričom mal poškodený pas a vznikol problém pri lustrácii v informačných systémoch,“ vysvetľuje hovorkyňa policajného prezídia Denisa Baloghová.

Sudecký o Paľcevovi povedal, že s Hlavnými správami spolupracuje len občas, inak sa venuje skôr prekladateľským aktivitám. „Pán Paľcev do Ruska necestoval ako novinár Hlavných správ, ale ako tlmočník a prekladateľ pre pána Zverinu,“ dodal Sudecký.

Jeden z najslávnejších výmyslov českej verzie Sputnika. Vo februári 2017 napísal, že na strane ukrajinskej armády môžu bojovať zombie, ktoré žijú aj po výstrele do hlavy.

Novinár s ruskou školou

O tom, že by Jevgenij Paľcev bol iba prekladateľ, sa dá pochybovať. Zverina pre Denník N potvrdil, že počas ich januárovej návštevy Sputnika bol Paľcev hlavnou postavou a komunikoval s pracovníkmi agentúry.

„Pán Paľcev rokoval o nejakej spolupráci, ja som ho len sprevádzal, aby som nemusel čakať niekde na chodbe,“ opisoval Zverina okolnosti ich návštevy.

Na rovnaké miesto sa vrátili aj teraz v októbri. V budove mediálneho domu Rossija Segodňa sa podľa Zverinu konala konferencia Náboženstvo a svet, na ktorej rečnil aj Paľcev.

Jevgenij Paľcev vystúpil koncom októbra v Moskve na konferencii Náboženstvo a svet. Onedlho potom nasledoval incident na bratislavskom letisku. Foto – Dezinformácie, hoaxy, propaganda

Denník N sa skúšal spojiť aj s Paľcevom. Cez jeho kamaráta Zverinu sme mu nechali odkaz, že o ňom pripravujeme článok. Paľcev sa neozval. Nereagoval ani šéfredaktor Hlavných správ Róbert Sopko, ktorého sme oslovili prostredníctvom e-mailu.

Zverina hovorí, že Paľcev je moskovský rodák, pred tridsiatimi rokmi tam študoval a neskôr pracoval ako novinár. Z tých čias podľa Zverinu dobre pozná aj budovu, kde dnes sídli Sputnik.

Ide o obrovský komplex zo 70. rokov na Zubovského bulvári, ktorý pôvodne postavili pre mediálnu agentúru Ria Novosti. V minulosti tam sídlilo aj Rádio Moskva, ktoré vysielalo do zahraničia. V ktorom médiu Paľcev vtedy pracoval, už Zverina nevedel.

Ruský prezident Putin na návšteve mediálneho domu Rossija Segodňa v júni 2016. Foto – Wikimedia

Kto je Paľcev

Na Slovensko sa Paľcev presťahoval v prvej polovici 90. rokov. „Našiel si manželku Slovenku a rozhodli sa žiť u nás,“ hovorí Zverina.

Novinárčinou sa živil aj na Slovensku. Podľa Zverinu písal napríklad správy o dianí z Nitrianskeho kraja.

Jeho slová potvrdzuje mediálny archív Newton Media. Autor Eugen Paľcev písal napríklad pre Roľnícke noviny, neskôr spolupracoval s regionálnymi týždenníkmi MY, ktoré patria vydavateľstvu Petit Press. Posledný článok v archíve je z novembra 2014.

Popri tom sa venoval aj prekladaniu kníh, ktoré – ako upozornil na Facebooku aktivista Juraj Smatana – odhaľovali napríklad „utajenú slovansko-árijskú minulosť“.

Angažoval sa aj v komunite Rusov žijúcich na Slovensku. Na stránkach Zväzu Rusov na Slovensku je informácia, že pracoval v časopise ruskojazyčnej menšiny s názvom Vmjeste (Spolu). „Ruská komunita sa, samozrejme, stretáva a vedia o sebe,“ poznamenal Zverina.

Zverina a Paľcev na konferencii Náboženstvo a svet. Držia vlajku, na ktorej je nápis „Slovanský svet“. Foto – FB M. Zverinu / Dezinformácie, hoaxy, propaganda

Tvorba na Hlavných spravách

Na Hlavných správach sa meno Eugen Rusnák prvýkrát objavilo v máji 2015. To sa zhoduje s tým, čo hovorí o Paľcevovej tvorbe jeho kamarát Zverina. „V Hlavných spravách ho sledujem nejaké dva až tri roky. Občas pošle na e-mail článok, ktorý napíše,“ hovorí.

Články podpísané Eugenom Rusnákom nekriticky preberajú informácie zo zdrojov blízkych Kremľu, prípadne nikým neuznanej Doneckej ľudovej republiky.

Prečítajte si len niekoľko titulkov z jeho začiatkov: „Pápež František daroval Putinovi medailu s anjelom, ktorý prináša svetu mier a spravodlivosť“, „Občania ostrovných štátov Vanuatu a Samoa sú pre EÚ dôveryhodnejší než obyvatelia Ukrajiny a Gruzínska“, „Ruské stíhačky SU-24 preleteli nad americkým torpédoborcom Ross. Torpédoborec v panike utiekol“.

Autor podpisujúci sa ako Rusnák zverejňoval aj tri články denne. Vyznenie zostalo prakticky nemenné. Počas futbalových majstrovstiev Európy v roku 2016 napísal oslavný text o ruských „rowdies“, ktorí zbili Angličanov. Výtržnosti, po ktorých zostalo tridsať zranených, nazval „Kurskou bitkou v Marseille“.

Tento rok po otrave agenta Skripaľa rozvíjal konšpiračné teórie o tom, že za útokom môžu stáť Briti, ktorí sa tak snažia vyrobiť zámienku pre obnovenie bojov na Ukrajine.

Medzi Nočnými vlkmi

Čo vlastne dokazuje, že autorom článkov Eugena Rusnáka je skutočne Paľcev? Okrem časovej zhody, prokremeľského vyznenia jeho textov či zhody v krstnom mene existujú aj ďalšie súvislosti.

Napríklad v máji tohto roku priniesli Hlavné správy niekoľko oslavných reportáži o jazde motorkáskeho klubu Noční vlci po Bielorusku. Podpísaný bol pod nimi Eugen Rusnák. V článkoch referoval, ako motorkárov všade vítajú, ako sa s nimi zdravia vojnoví veteráni, aké darčeky preberá ich vodca Alexander „Chirurg“ Zaldostanov.

Na bieloruskom turné motorkárov bol aj Zverina, ktorý tam so Zaldostanovom zasadil lipu, a nechýbal tam ani Paľcev. Vidieť ho na niekoľkých fotografiách s motorkármi. Na jednej pózuje so Zverinom aj Zaldostanovom, držiac slovenskú vlajku.

Zaldostanov patrí k spojencom Vladimira Putina, ruský prezident ho pred štyrmi rokmi vyznamenal za účasť Nočných vlkov na anexii Krymu.

Paľcev na turné Nočných vlkov v Bielorusku, stojí v svetlom tričku vpravo od Zaldostanova.

Hlavné správy pravidelne propagujú aj aktivity Paľcevovho kamaráta Zverinu, ktorý vedie občianske združenie Slavica. Píšu o jeho prednáškach, o knihách, ktoré Slavica vydáva, o cestách Zverinu do slovanských štátov. Väčšinu článkov podpisuje Eugen Rusnák.

Ako si vysvetľuje Zverina, že sa jeho kamarát Paľcev nepodpisuje vlastným menom?

„Neviem, prečo používa pseudonym, ale nie je to predsa nič neobvyklé,“ odpovedal pre Denník N.

Ako funguje propaganda

To, že na Slovensku pôsobí kremeľská propaganda, už priznávajú aj štátne inštitúcie. Prvýkrát to oficiálne konštatovalo ministerstvo vnútra v júni 2016. „Slovensko sa tak ako ostatné štáty v strednej a vo východnej Európe stalo predmetom informačného pôsobenia vplyvových štruktúr Ruskej federácie,“ napísalo vo vyhlásení pre médiá.

Detailnejšie je táto kampaň rozoberaná v návrhoch novej bezpečnostnej a obrannej stratégie, ktoré dokončili minulý rok.

„Škodlivá strategická propaganda vrátane dezinformačných aktivít má potenciál polarizovať spoločnosť, rozvracať politický systém, oslabiť dôveru občanov v demokratický a právny štát, ich vôľu brániť ho a spochybňovať význam členstva Slovenskej republiky v NATO a EÚ,“ píše sa v návrhu obrannej stratégie.

Tieto dokumenty vlani prešli vládou, na naliehanie SNS sa však už nedostali na rokovanie parlamentu.

Jedným z prejavov kremeľskej propagandy sú fiktívne spravodajské weby. Vzbudzujú dojem, že ide o štandardné internetové spravodajstvo, v skutočnosti robia permanentnú proruskú kampaň proti Západu.

V Pobaltských štátoch je takýmto prípadom stránka Baltnews. Časopis .týždeň nedávno pripomenul, že lotyšská tajná služba zistila, že Baltnews je financovaný ruskou vládou, ktorá na to využíva aj schránkové firmy v Srbsku či na Cypre.

Novinári z amerického portálu Buzfeed získali prepis internej komunikácie, na ktorej človek z Baltnews dostáva inštrukcie od pracovníka mediálnej skupiny Rossija Segodňa.

Doposiaľ len Rostas

Dôkazy, že podobne to môže fungovať aj na Slovensku, doteraz chýbali. Jedinú výnimku predstavoval šéfredaktor časopisu Zem a vek Tibor Eliot Rostas, ktorý sa v roku 2014 nechal nachytať, ako si pýta peniaze ruského veľvyslanca na Slovensku Pavla Kuznecova.

Podľa uniknutej nahrávky rozhovoru sa Rostas pýtal, či by v Rusku „existoval záujem podporovať na Slovensku osoby či médiá, ktoré by sa snažili informovať čitateľov a zapájať ich do toho“.

Pre Zem a vek príležitostne píše aj Jevgenij Paľcev alias Rusnák, ktorý sa pozná aj s Rostasom. Vlani v októbri boli spolu v Rusku, Zverina zverejnil fotografiu, kde pózujú na Červenom námestí.

Rostasov Zem a vek je síce pomerne známy, jeho okruh čitateľov na webe je však obmedzený. Oveľa zásadnejšie je preto zistenie, že súčasťou kremeľskej propagandy sú aj Hlavné správy.

Tento web je totiž oveľa úspešnejší na sociálnych sieťach. Niektoré jeho články majú tisíce zdieľaní. V jeho prospech hrá aj to, že ľudia si ho môžu ľahko zameniť za bežný internetový denník. Názov „Hlavné správy“ pôsobí neutrálne, hlavná stránka má podobnú štruktúru ako majú aj spravodajské weby, vidieť na ňom aj kontextovú reklamu serióznych spoločností.

Hlavným správam nedávno poskytol rozhovor odchádzajúci policajný prezident Tibor Gašpar, nová ministerka kultúry Ľubica Laššáková (Smer), ich články zdieľa aj podpredseda parlamentu za Smer Martin Glváč.

Z titulnej strany Hlavných správ môže mať neinformovaný čitateľ pocit, že ide o spravodajský web.

Z kresťanského webu ku kremeľskému

Web Hlavné správy prevádzkuje košický podnikateľ Róbert Sopko, ktorý vlastní malú tlačiareň na výrobu reklamných predmetov.

Sopko patril medzi kresťanských aktivistov, v roku 2013 pomáhal v Košiciach organizovať prvý Pochod za život. Hlavné správy najprv fungovali ako portál, ktorý popri preberaní správ z agentúry TASR informoval o dianí v cirkvi.

V roku 2014 po vypuknutí konfliktu na Ukrajine zmenili zameranie a začali chrliť články podporujúce Putinovo Rusko. Nezriedka boli plné výmyslov a dezinformácií.

Hlavné správy sa odvtedy snažia spochybňovať proeurópske smerovanie Slovenska, členstvo v NATO, západnú Európu vykresľujú ako priestor rozvrátený migrantmi.

Denník N vlani zistil, že tri najzdieľanejšie články o migrantoch na slovenskom Facebooku pochádzali práve z Hlavných správ.

Na strane Kočnera

Popri tom poskytujú Hlavné správy nekritický priestor antisystémovým politikom. Pred voľbami 2016 intenzívne podporovali Kotlebovu ĽSNS a čiastočne aj Borisa Kollára. V poslednom čase dávajú priestor sudcovi Najvyššieho súdu Štefanovi Harabinovi, ktorý chce kandidovať za prezidenta.

Intenzívne sa tiež snažia znižovať dôveru k štandardným médiám, propagovali napríklad aj aktivity Mariana Kočnera, ktorý sa snažil formou videí a rôznych klebiet diskreditovať známych novinárov.

Aj toto ide presne v duchu kremeľskej propagandy. Česká Bezpečnostná informačná služba (BIS) pred časom napísala, že jedným z cieľov Putinovho Ruska je dosiahnuť to, aby ľudia prestali veriť štandardným médiám.

„Cieľom ruského informačného pôsobenia je informačné a dezinformačné zahltenie publika, relativizácia pravdy a objektivity, a presadenie motta, že všetci klamú,“ uviedla BIS.

Hoaxy a propaganda

Teraz najčítanejšie