Denník N

Keby ste sa namiesto učenia hrali na počítači, mohli ste sa tým dnes živiť

Daniel Štrauch alias Gogo sa stal slávny vďaka tomu, že sa nakrúcal pri hraní počítačových hier. Foto N - Tomáš Benedikovič
Daniel Štrauch alias Gogo sa stal slávny vďaka tomu, že sa nakrúcal pri hraní počítačových hier. Foto N – Tomáš Benedikovič

Niektorí rodičia vidia v počítačových hrách len zabijaka času či riziko možnej závislosti. No mnohí mladí Slováci, ktorí s nimi začali ako deti, dnes na hrách zarábajú.

Rok čo rok prichádza niekoľko tisícov mladých ľudí do jednej z hál na výstavisku v parížskom Versailles, aby si sadli na tribúny a sledovali šampiónov. Na veľkom turnaji dotovanom desiatkami tisícov dolárov sa však nepreteká v žiadnom známom športe. Hlavnými disciplínami sú Fifa, Counter-Strike, Starcraft či TrackMania. Teda počítačové hry.

V roku 2011 sa jedným z víťazov turnaja stal Erik Leštach (21) z Považskej Bystrice, ktorý sa živí ako profesionálny hráč počítačových hier, alebo – ako hovoria v komunitnom slangu – pro-gamer. „Nie je to ešte na to, aby som sa odsťahoval od rodičov a platil si byt, ale je to v pohode,“ komentuje výšku zárobkov.

Na francúzskom turnaji za víťazstvo zinkasoval osemtisíc dolárov, na cesty mu prispieva tím, za ktorý hrá, nejaké peniaze má aj zo zmluvy s Red Bullom, ktorý ho sponzoruje. „Som vlastne niečo ako Sebastian Vettel, teda akoby ich pretekár,“ smeje sa.

Video: Toto je GoGo. Chalan, ktorý vie vyžiť z videí na YouTube (Autor: Martina Pažitková)

Hráči vypredávajú štadióny

Erik sa k hrám dostal, keď mal päť či šesť rokov. „Otec robí s počítačmi a bol fanúšik hier,“ spomína. „Od mala som ho sledoval, hrávali sme spolu najnovšie hry.“ Začínal s formulami a pretekárske hry hrá dodnes. Na turnajoch súťaží v TrackManii, pretekárskej hre, ktorá sa dá hrať aj online. „Cez víkend som pri tom strávil aj osem hodín denne.“

Na webe si jeho výkony všimol český tím, za ktorý pretekali pro-gameri na turnajoch v Prahe či Brne. „Ponúkli mi možnosť, že mi zaplatia cesty a ja bude hrať v ich drese, teda tak ako to robia normálni športovci.“

Odvtedy vystriedal ďalšie tímy, prišla zmluva s Red Bullom a účasť na zahraničných turnajoch. „V TrackManii, ktorej sa venujem ja, nie sú výhry nejaké extrémne,“ vysvetľuje Erik.

„Pohybujú sa v tisícoch dolárov na turnaji, ktorý sa koná tak raz do roka. No v niektorých iných hrách, ako je napríklad League of Legends, sa výhry v Spojených štátoch či Južnej Kórei šplhajú k miliónom. Tam na taký turnaj, ktorý sa koná na futbalovom štadióne, príde aj 50-tisíc ľudí.“

Medzi pro-gamermi, ktorí pretekajú na tratiach za počítačovými simulátormi, si niektoré pretekárske tímy hľadajú aj skutočných pretekárov. „Nissan zorganizoval turnaj, v ktorom hráči najprv závodili na počítači, a potom ich posadili do skutočného auta. Najlepšiemu ponúkli ročnú zmluvu.“

Erik vraví, že jeho úspechy na turnajoch, kam ho vysiela jeho tím Esuba, mu priniesli už aj akú-takú slávu. Aj preto, že slovenských pro-gamerov je málo. Erik pozná len jedného, ktorý hrá Counter-Strike (známu strieľačku) za jeden ukrajinský tím.

„V česko-slovenskom pro-gamingu som už celkom známy. Ľudia sa chcú odfotiť a tak. Ale jasné, že to nie je ako s Gogom, ktorý keď si ide do Tesca kúpiť tresku, zastaví ho päťdesiat ľudí.“

Erik Leštach je profesionálny hráč počítačových hier. Foto - archív Erika Leštacha
Erik Leštach je profesionálny hráč počítačových hier. Foto – archív Erika Leštacha

Milión fanúšikov na YouTube

Neviete, kto je Gogo? Osemnásťročný Dano Štrauch, ktorý pod touto prezývkou vystupuje na internete, je pojmom takmer pre všetkých, čo majú od štrnástich do dvadsiatich piatich rokov, alebo aspoň majú deti, ktoré v tomto veku sú. Pred štyrmi rokmi sa začal nakrúcať pri tom, ako hrá počítačové hry, a odvtedy videá so zábavnými komentármi zverejňuje na YouTube.

„Ten koncept sa volá Let’s play, fičalo to v zahraničí neviemkoľko rokov,“ hovorí Gogo. „Ja som si povedal, že keď to tu na Slovensku nikto nerobí, vyskúšam to.“

Najprv ho sledovalo dvadsať ľudí, potom pár stoviek. Dnes má na svojom hlavnom kanáli na YouTube 950-tisíc odberateľov, ďalších 350-tisíc ľudí sleduje jeho ďalší kanál s takzvanými vlogmi, čiže krátkymi videami, kde rozpráva o svojom živote. Medzi mladými je taký populárny, že jeho kamarátom núkajú aj päťdesiat eur, aby prezradili, kde býva, a mohli tam za ním prísť.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Teraz najčítanejšie