Denník N

Elektrické autá zmenia svet. Aj Slovensko

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Na svete neexistuje krajina, ktorá by bola od automobilového priemyslu závislejšia ako Slovensko. Prechod na výrobu elektromobilov sa však neprejaví len v továrňach, zmení sa toho omnoho viac.

Autor je ekonóm, Prognostický ústav SAV

Elektrické autá sa presúvajú z výstav do ulíc. Ešte stále sú drahé. Určené skôr pre bohatých ako symbol spoločenského statusu. Technológie však napredujú. Dnes ešte nevieme odhadnúť, aký rýchly bude masový nástup elektrických áut. Podľa niektorých názorov už v roku 2035 bude každé nové vyrobené auto elektrické. Podľa iných zas budú benzínové autá tvoriť významnú časť vozového parku aj v roku 2050. Hlavnými faktormi budú klesajúce ceny batérií a úspory z rozsahu pri masovej výrobe áut. Automobilka Daimler si napríklad myslí, že definitívny obrat nastane pri cene 10-tisíc eur a dojazde 500 kilometrov.

V hre však môžu byť aj iné faktory. Stále viac miest bude benzínovým autám zakazovať vjazd do centra. India chce zakázať výrobu benzínových áut do roku 2030. Francúzsko a Británia do roku 2040. Čína ešte oficiálny dátum nestanovila, ale skoro tak urobí, aby podporila výrobu elektrických áut. Nástup elektrických áut môžu urýchliť aj masívne vládne dotácie v Číne. Vláda tejto krajiny potrebuje zlepšiť kvalitu životného prostredia v začmudených čínskych megapolisoch. Navyše má jedinečnú príležitosť etablovať sa ako svetový líder v elektromobilite. Ani európski, ani americkí výrobcovia benzínových áut však nebudú chcieť, aby ich postihol osud fotoaparátov Kodak.

Väčšina komentárov o elektrických autách sa sústreďuje na ich ekologické prínosy. Asi nejaké budú. Aké, to sa ešte len uvidí. Spomeňme si na optimistické očakávania o biopalivách. Masový nástup elektrických áut však bude mať veľké ekonomické a sociálne dôsledky.

Nemecké združenie odborov v kovopriemysle (IG Metall) si dalo vypracovať štúdiu o vplyve prechodu na elektromobilitu. Elektrické autá majú podstatne menej pohyblivých súčiastok a komponentov ako benzínové. Prechod sa teda najviac dotkne výrobcov a dodávateľov pohonných systémov. V tomto sektore pracuje štvrtina z celkového počtu 840-tisíc zamestnancov v nemeckom automobilovom priemysle. Samozrejme, vzniknú aj nové pracovné miesta. Napríklad pri výrobe batérií a elektroniky. Celková čistá strata pracovných miest sa odhaduje na

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Teraz najčítanejšie