Denník N

Kanál Zeman-Fico môže byť tunelom storočia

Foto – TASR
Foto – TASR

Zákazku na stavbu kanála Dunaj-Odra-Labe by určite privítali oligarchovia blízki obom politikom.

Lodná doprava môže byť lacnejšia a ekologickejšia než akýkoľvek iný spôsob dopravy tovaru, takže plán na výstavbu kanálu Dunaj-Odra-Labe, o ktorom debatovali na spoločnom rokovaní českej a slovenskej vlády, by mohol byť hoci aj dobrým nápadom. Sú tu však dve ale, pre ktoré to dobrý plán nie je.

Po prvé, aj lodná doprava je lacná len vtedy, ak jej umožnenie, čiže vybudovanie lodnej trasy, nie je príliš drahé a náklady naň sa môžu reálne vrátiť. Kanál Dunaj-Odra-Labe by bol veľmi drahý a jeho vyťaženosť je sporná. Preto ešte nestojí.

Ak by prekážal len odpor ochrancov prírody, s tým si naši politici vždy nejako poradili. Väčšinou by nešlo ani o splavnenie existujúcich riek, dokonca ani v prípade Moravy, ale o výstavbu nových vodných tokov od základu. Tieto drahé nové toky by pritom kopírovali trasu existujúcich diaľnic a železničných koridorov, ktoré tiež boli predražené a nie sú dostatočne využívané. Nová drahá a ekonomicky neefektívna stavba by bola mrhaním peňazí daňových poplatníkov aj bez ekologických škôd, ktoré by spôsobila.

Po druhé, kanál je utkvelou predstavou českého prezidenta Zemana a nadšene ju podporil aj náš premiér Fico. Jeden sa môže mýliť a mať pravdu, ale keď sa obaja na niečom zhodnú, smrdí to rovnako ako ich spoločné poklonkovanie Putinovi v Moskve.

Tieto dve mená sú garanciou, že by stavba kanálu bola pre niekoho veľmi výhodná – neboli by to však obe krajiny ani väčšina ich občanov. Novú štátnu megazákazku by veľmi privítali oligarchovia blízki srdciam oboch politikov a to je hlavný dôvod, prečo Zeman a Fico tak veľmi chcú kopať. Ostatným by zostali dlhy, ekologické škody a množstvo ďalších škandálov typu Váhostav.

Teraz najčítanejšie