Denník N

Mediabriefing logoMediaBrífing: Ľudia, ktorí nenávidia médiá, sa dajú najľahšie oklamať vymysleným nadpisom

Kritickí čitatelia médií. Ilustračné foto – TASR; N
Kritickí čitatelia médií. Ilustračné foto – TASR; N

MediaBrífing je piatkový newsletter o všetkom dôležitom v médiách a žurnalistike. Tento týždeň sa okrem iného dočítate:

  • Tí, čo nemajú radi médiá, sa dajú ľahšie oklamať.
  • Facebook sa priznal ku kampani proti Sorosovi.
  • Babišove noviny útočia na konkurenciu a vyhrážajú sa.
  • Novinári informujúci o ekológii sú častejším terčom útokov.

Ľudia, ktorí nemajú radi médiá a novinárov považujú za klamárov, sú horší v čítaní a chápaní správ. Vyplýva to z nového výskumu robeného na Arizona State University a University of Texas.

Tí, ktorí majú negatívny vzťah k médiám, majú väčší problém odhaliť vymyslené nadpisy, nevedia úplne rozoznať správy od komentárov či reklamy, no na druhej strane sú presvedčení, že nepotrebujú žiadnu pomoc pri hľadaní presných informácií na webe.

Vedci robili výskum na vzorke 4854 ľudí z troch amerických miest. Spýtali sa ich, čo im napadne ako prvé pri slove „správy“. Zhruba 62 percent malo negatívnu asociáciu (lož, fake, nedôveryhodné), 38 percent ľudí povedalo niečo neutrálne alebo pozitívne (napríklad, že sú presné).

Respondenti následne dostali tri nadpisy článkov – dva pravdivé a jeden vymyslený, ktorý napríklad tvrdil, že polovica vedcov odmieta evolučnú teóriu.

Z obyvateľov Kansas City, ktorí mali negatívnu asociáciu s médiami, bolo len necelých 69 percent ľudí schopných odhaliť vymyslený nadpis. Naproti tomu až 82 percent ľudí s pozitívnym vzťahom k médiám zvládlo úlohu správne.

Ďalšou úlohou bolo zaradiť štyri texty do správnej kategórie – správa, komentár, analýza a inzercia. Ľudia s negatívnym vzťahom k médiám mali opäť horšie výsledky – úlohu zvládlo 74 percent oproti 80 percentám ľudí s pozitívnym vzťahom k novinárom.

Ľudia, ktorí nemajú radi médiá, si ale pri hľadaní informácií viac veria. Len 34 percent z nich pripustilo, že niekedy potrebovali pomoc pri hľadaní presnej informácie. Ľudia s pozitívnym a neutrálnym vzťahom k médiám priznali potrebu pomoci v 42 percentách prípadov.

„Vidíme rozdiely v mediálnej gramotnosti medzi rôznymi skupinami, ktoré môžu znížiť ich schopnosť plne pochopiť, čo sa vo svete deje,“ povedala pre NiemanLab Gina Masullo Chen z University of Texas.

V septembri sme informovali o výsledkoch iného výskumu, ktorý ukázal, že čím viac ľudia neveria médiám, tým viac sú ich hodnotenia novinárskych článkov predpojaté. Zaujatosť navyše rástla, ak mal čitateľ extrémnejšie politické názory. Tí, ktorí sa označili za veľmi liberálnych či veľmi konzervatívnych, boli silno predpojatí pri 43 percentách textov, ktoré hodnotili. Umiernení čitatelia boli predpojatí pri 31 percentách textov.


Facebook priznáva: Chceli sme, aby PR agentúra robila na Sorosovi

Riaditeľ Facebooku Mark Zuckerberg, miliardár George Soros a prevádzková riaditeľka Sheryl Sandbergová. Foto – AP, Wikipédia

Ešte minulý týždeň šéf Facebooku Mark Zuckerberg novinárom tvrdil, že jeho firma si neobjednala špinavé kampane proti svojim kritikom a konkurencii. Reagoval tak na zistenia denníka New York Times, ktorý upozornil, že Facebookom najatá PR agentúra Definers Public Affairs obviňovala kritikov sociálnej siete, že sú platení miliardárom Georgeom Sorosom.

Zuckerbergove tvrdenia už ale neplatia. Odchádzajúci šéf komunikácie Facebooku Elliot Schrage v stredu priznal, že sociálna sieť požiadala washingtonskú PR agentúru, aby „robila na Sorosovi“. Pokyn prišiel po

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Facebook

Hoaxy a propaganda

Mediabriefing logoMediaBrífing

Slovensko, Svet

Teraz najčítanejšie