Denník N

Dankov triumf na železnici: do roku 2030 súkromníci neprídu

Predseda SNS si už pár mesiacov po voľbách presadil návrat IC vlakov. V decembri 2016 sa prišiel s nimi vyfotiť na bratislavskú stanicu. Foto – TASR
Predseda SNS si už pár mesiacov po voľbách presadil návrat IC vlakov. V decembri 2016 sa prišiel s nimi vyfotiť na bratislavskú stanicu. Foto – TASR

Slovensko mohlo mať rovnako ako Česko za menej peňazí kvalitnejšie vlaky. Minister za Most-Híd, ktorý sľuboval konkurenciu na železnici, však na celej čiare ustúpil SNS.

Ministerstvo dopravy vedené Árpádom Érsekom z Mosta-Híd sa rozhodlo, že definitívne odloží príchod konkurencie na slovenskú železnicu. Urobí presne to, po čom od volieb 2016 volal predseda SNS Andrej Danko, ktorého strana cez svojich nominantov ovláda Železničnú spoločnosť Slovensko.

Štátny dopravca ZSSK, ktorý aktuálne čelí kritike za horiace rušne, si má na ďalšie desaťročie udržať monopol na väčšine tratí. Pre súkromníkov ministerstvo vyčlení len dve symbolické lokálky, kde jazdí jeden osobák za hodinu: Rajec – Žilina a Moldava nad Bodvou – Košice.

O tie budú môcť súperiť so štátnym dopravcom v otvorenej súťaži. Okrem toho ešte vyhlási súťaž o trať Komárno – Bratislava, kde onedlho vyprší zmluva českému RegioJetu.

Na zvyšných tratiach, kde budú končiť doterajšie zmluvy štátnej ZSSK, sa súťaže vypisovať nebudú. Štát na nich len automaticky predĺži spoluprácu so štátnymi železničiarmi. ZSSK na nich získa nové desaťročné zmluvy, ktoré začnú platiť od januára 2021.

„Dovtedy, kým bude možné vyhodnotiť skúsenosti z liberalizácie prvých liniek, štát využije možnosti európskej legislatívy a na zostávajúce trate ZSSK si objedná verejnú osobnú dopravu priamym zadaním,“ potvrdila hovorkyňa ministerstva Karolína Ducká.

V zmluvách so ZSSK bude síce zakotvená možnosť ich predčasného ukončenia, hovorkyňa však zároveň dodáva, že ministerstvo minimálne v najbližších rokoch s ďalšími súťažami nepočíta.

Trať Komárno – Bratislava je jedinou dotovanou traťou na Slovensku, na ktorej dnes jazdí súkromný dopravca. Foto N – Tomáš Benedikovič

Most-Híd sľuboval viac súkromníkov

Na Slovensku teda na rozdiel od okolitých krajín neprebehne žiadna skutočná liberalizácia železničnej dopravy. „Vyzerá to tak, že ministerstvo len odbremení štátneho dopravcu od dvoch málo zaujímavých tratí a ešte sa bude tváriť, že urobilo nejaký pokrok,“ hovorí analytik Martin Vlachynský z inštitútu INESS.

Fakticky sa stane presne to, čo žiadala SNS. Predseda Danko tvrdí, že treba čo najviac vyťažovať štátnu ZSSK, ktorú pomenovali „Národný dopravca“.

Vočí súkromníkom na čele s RegioJetom dával najavo svoj odpor. „Neznášam tie žlté vlaky

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Železnice

Slovensko

Teraz najčítanejšie