Denník N

Od benzodiazepínov som sa stal závislým. Chcem, aby lekári poznali môj príbeh

Úzkosť prepadne pacienta bez zjavnej príčiny. Foto – Fotolia
Úzkosť prepadne pacienta bez zjavnej príčiny. Foto – Fotolia

Podľa pacienta Petra si psychiatri dávajú pozor na to, aby benzodiazepíny predpisovali pacientom iba na krátky čas. „No medzi všeobecnými lekármi je malé povedomie a nevedia, aký veľký problém je vysadiť benzodiazepíny. Chcem, aby lekári vedeli, že to nie sú cukríky.“

Prvý epileptický záchvat dostal tridsiatnik Peter pred rokom a pol.

Išiel na niekoľko dní do Rakúska, no zabudol si zobrať lieky. V tom čase bral dva roky klonazepam (známy aj ako Rivotril). Ide o takzvaný benzodiazepín, ktorý spadá pod širšiu skupinu anxiolytík a hypnotík. Ide o lieky, ktoré sú určené najmä na liečbu úzkosti a nespavosti.

„Po troch dňoch v Rakúsku som bol na štvrtý deň v práci. Zrazu nastala tma. Keď som sa prebral, nič som si nepamätal. Neskôr sa zistilo, že som mal epileptický záchvat grand mal,“ hovorí Peter.

Jeho meno sme zmenili.

Nikdy predtým sa Peter neliečil na epilepsiu ani iné neurologické ochorenie. „Vtedy som po prvý raz pochopil, že s benzodiazepínmi mám problém,“ hovorí.

Druhý epileptický záchvat

Druhý a zatiaľ posledný epileptický záchvat dostal Peter pred zhruba dvomi mesiacmi v Prahe. Aj v tomto prípade si zabudol benzodiazepíny (Lexaurin) doma, takže ich štyri dni nebral.

Onedlho po tom, čo Peter vynechal prvú dávku Lexaurinu, sa začali prejavovať abstinenčné príznaky.

„Začalo sa to zmätenosťou a nejasným myslením, nasledovali úzkosti, tremor a nespavosť. Z hlavy mi vystreľovalo milión myšlienok za sekundu a nechápal som, čo sa deje. Bolo to peklo. Po skúsenosti s prvým epileptickým záchvatom som vedel, že toho dňa ma klepne,“ opisuje Peter stavy, ktoré predchádzali druhému záchvatu.

Pacienta hospitalizovali v pražskej nemocnici, kde mu diagnostikovali odvykací stav od benzodiazepínov s ťažkým epileptickým záchvatom.

Lekári mu naordinovali týždňový detoxikačný proces, počas ktorého by prešiel z vysokej dávky benzodiazepínov na nulu. „Podpísal som reverz a z nemocnice som odišiel. Nezvládol by som to. Také lieky sa musia vysadzovať veľmi pomaly – postakútne stavy po vysadení môžu poškodiť mozog či kognitívne funkcie,“ vysvetlil Peter, ktorý sa v ostatnom čase začal o benzodiazepíny intenzívne zaujímať.

Psychiater Michal Turček pre Denník N v rozhovore potvrdil, že keď sa dávka zníži alebo sa benzodiazepíny vysadia úplne, „objaví sa abstinenčný syndróm a všetky ťažkosti sa vrátia v ešte horšej podobe“.

Odborník pôsobí na Psychiatrickej klinike Lekárskej fakulty Univerzity Komenského a Univerzitnej nemocnice Bratislava.

Lekára neprekvapilo, že Peter dostal epileptický záchvat, pretože vedecké štúdie aj klinická prax ukazujú, že ak pacient neberie benzodiazepíny, napríklad preto, že ich vysadil, vzniká reálne riziko výskytu epileptických záchvatov. „Benzodiazepíny sa používajú na liečbu epileptických záchvatov, ale keď sa užívajú dlho, tak stav bez nich sa môže prejaviť epileptickým záchvatom,“ dodal psychiater Turček. 

Foto – Fotolia

Visel nado mnou čierny oblak

Petrove psychické problémy sa začali vo veku 10 až 11 rokov.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Teraz najčítanejšie