Denník N

Ako vzniká dobré umenie? Nový N magazín prináša portréty ocenených osobností z kultúry

Najnovšie vydanie N magazínu vyšlo v pondelok 3. decembra. Nájdete ho v novinových stánkoch a členovia Klubu N ho dostanú bezplatne poštou (stačí nám nahlásiť poštovú adresu).

Pretekať sa v kreatívnej tvorbe na prvý pohľad nedáva zmysel. Nemáme poruke tvrdé kritériá či tabuľky, podľa ktorých by bolo možné jednoznačne rozhodovať o rebríčkoch kvality v umení. Nehovoriac o tom, že súperenie o priečky víťazov nie je to hlavné, čo autorom pri tvorbe víri v hlave. Pri súťažných prehliadkach navyše vždy rozhoduje porota, ktorej zloženie a preferencie majú istý vplyv na výsledok. Rolu zohráva aj nastavenie štatútu cien a spôsob výberu zúčastnených umelcov a tvorcov. Úplná objektivita tu teda nehrá prím.

Napriek tomu je hneď niekoľko dôvodov, prečo národné súťaže v rôznych oblastiach kultúry majú veľký význam. Prvý a najdôležitejší spočíva v tom, že bez súťažných prehliadok a slávnostných odovzdávaní cien by sa veľká časť verejnosti o hodnotných výtvoroch v oblasti výtvarného umenia, literatúry, architektúry, dizajnu či hudby vôbec nedozvedela. Umelecké súťaže sú preto výborným „píár“ ťahom pre kultúru, ktorý dokáže pritiahnuť pozornosť publika a poukázať na výtvory hodné záujmu.

Druhý dôvod súvisí s tým, že úroveň a štandardy súťaženia v kultúre rastú. Namiesto „povinných jázd“ a honorovania vopred jasných adeptov „za zásluhy“ sa vo finále súťaží objavujú skutočne relevantné a prínosné diela. Na základe publicity, ktorú takáto tvorba v súvislosti s cenami získa, sa môžeme dozvedieť, čo sa v umení a kreatívnej tvorbe vlastne rieši a že to často do veľkej miery súvisí s našimi životmi.

Spoznáme tak napríklad víťazku Ceny Oskára Čepana pre mladých výtvarných umelcov Emíliu Rigovú a jej reflexiu osobnej (rómskej) identity, na ktorú by si v jej hĺbke zrejme málokto z nás trúfol. Hoci by sme mali.

Dozvieme sa o knihe Scenár filozofky a autorky Etely Farkašovej, ktorá sa stala laureátkou tohtoročnej ceny Anasoft litera a vo svojom diele rieši otázku postoja spoločnosti k starnutiu a jej schopnosti využiť potenciál a skúsenosti ľudí vo vyššom veku.

Prostredníctvom Ceny Nadácie Tatra banky za umenie získal zase pozornosť dizajnér písma Ondrej Jób, ktorý sa venuje digitalizácii písiem z uličných tabuliek. Vytvára tak nástroj na to, aby orientačné prvky v mestách ostali jednotné a aby sa nešíril nekvalitný a mätúci vizuálny smog. Ktorý nám všetkým lezie na nervy.

Nové vydanie nášho magazínu sme zostavili z portrétov laureátov ôsmich tohtoročných cien v kultúre a umení. Nielenže ich budete mať takto pekne pokope. Môžete sa aj dozvedieť, čím tvorcovia pri svojej práci žijú, čo ich posúva vpred a vzad a ako pretavujú myšlienky, ktoré ich dráždia, do svojich diel. A možno vám táto mozaika osobností po prečítaní dá odpoveď aj na otázku, či ako spoločnosť kultúrne rastieme.

Teraz najčítanejšie