Denník N

Naučte sa správne držať telo, inak si posuniete ťažisko a ľahšie spadnete

Foto - Flickr.com/ThoroughlyReviewed
Foto – Flickr.com/ThoroughlyReviewed

Vzpriamený postoj nie je len estetickou záležitosťou, pomáha celému telu. Dobrá správa je, že sa dá dosiahnuť cvičením.

Píše nezisková organizácia Consumer Reports, článok zverejňujeme so súhlasom The Washington Post

Prečo je dobré držanie tela s pribúdajúcim vekom čoraz dôležitejšie? Nejde o nejakú márnivosť, správny postoj môže byť oporou pre vaše zdravie a zvýši kvalitu vášho života.

Nemusíte ani stáť či sedieť vystretí ako doska. Dobré držanie tela v podstate znamená iba to, že vaše stavce sú usporiadané, nie ste prehnutí ani skrútení a vaše svaly a väzy nie sú napäté. To všetko sú veci, na ktorých môžete zapracovať aj sami, pričom už malé zlepšenie vám prinesie významné benefity.

„Dobrý postoj vám umožní lepšie dýchať a celkovo lepšie fungovať,“ vraví Karen DeChellová, odborníčka na rehabilitáciu z univerzity Stony Brook v New Yorku. „Hrbenie sa obmedzuje vašu bránicu v práci a nedovolí pľúcam a hrudnej dutine, aby expandovali. To môže ovplyvniť kapacitu vašich pľúc, aj keď inak nemáte žiadne dýchacie ťažkosti.“

Nakláňanie sa je prirodzené

Časom môže byť zredukovaná kapacita pľúc spôsobená hrbením sa príčinou, prečo sa ľahšie unavíte alebo nestačíte s dychom. Aj jednoduché aktivity, ako napríklad chôdza po schodoch, si zrazu vyžadujú mimoriadne úsilie. Je tu však aj bezprostredná hrozba. Zlé držanie tela môže zmeniť vaše ťažisko a vy tak budete náchylnejší na pády.

No správny postoj môže byť náročný pre ľudí, ktorým v tom bráni zdravotný stav. Ak napríklad trpíte stenózou, pri ktorej sa vám zužuje priestor medzi stavcami, narovnanie chrbtice môže byť bolestivé.

Alebo hyperkyfóza – nadmerné zakrivenie hornej časti chrbtice, ktoré pripomína hrb – sa objavuje častejšie s pribúdajúcim vekom a zasahuje približne 20 až 40 percent dospelých. Okrem toho, s vekom svaly prirodzene ochabujú, skracujú sa a strácajú flexibilitu.

Nakláňanie sa dopredu je v starobe prirodzené, no ak budete posilňovať najdôležitejšie svaly a svaly trupu udržíte ohybné, pomôžete tým aj chrbtici a prispejete tak k dobrému držaniu tela a k lepšiemu zdraviu.

Čas a trpezlivosť

Tréning správneho postoja a cvičenie tiež zlepšujú zakrivenie chrbtice, jemne vyrovnávajú chrbticu a vďaka nim majú ľudia s hyperkyfózou zo svojho vzhľadu lepší pocit. Korekčné operácie totiž so sebou prinášajú množstvo komplikácií a zvyčajne ich odporúčajú až ako poslednú možnosť.

Nezabúdajte však na to, že tréning dobrého držania tela chce svoj čas a trpezlivosť. „Každý si myslí, že by mal sedieť rovno, no vaše telo na to možno nie je dosť silné,“ vraví DeChellová.

Existujú cvičenia na zlepšenie postoja a na uľavenie od bolesti, ktorá s nesprávnym držaním tela súvisí. Ak neviete, ktoré pohyby sú pre vás bezpečné, poraďte sa radšej najskôr s doktorom.

Tu je pár tipov, ako si narovnať chrbát. Ak budete tieto cviky robiť pravidelne,

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Cesta k zdraviu

Teraz najčítanejšie