Denník N

MediaBrífing: Takto vyzerá plán EÚ na boj proti dezinformáciám vo voľbách

MediaBrífing je piatkový newsletter o všetkom dôležitom v médiách a žurnalistike. Tento týždeň sa okrem iného dočítate:

  • Ako vyzerá akčný plán EÚ na boj proti dezinformáciám.
  • Briti zverejnili interné dokumenty Facebooku.
  • Aktivistom v Nemecku sa podarilo odkryť sieť neonacistov.
  • Mimochodom, budúci týždeň je v Bratislave dvojdňová medzinárodná konferencia o médiách. Bude tam veľa zaujímavých ľudí. Konferencia je zadarmo, treba sa len zaregistrovať.

Plán EÚ na boj proti dezinformáciám. Zdroj: europa.eu

Európska únia otvorene hovorí, že Rusko sa pokúsi ovplyvniť voľby do Európskeho parlamentu. Tento týždeň preto ukázala svoj plán, ako chce zakročiť proti šíreniu dezinformácií.

Viac peňazí a ľudí. Európska komisia výrazne posilní personál a financie pre špecializovaný tím strategickej komunikácie – Stratcom. Zdroje sa viac než zdvojnásobia z doterajších 1,9 milióna eur na 5 miliónov. Počet špecialistov v tíme sa má zvýšiť o 50. Od roku 2015 Stratcom odhalil a analyzoval 4500 dezinformácií.

Systém včasného varovania. Vznikne systém včasného varovania, ktorý by mal umožniť výmenu informácií medzi európskymi inštitúciami a členskými štátmi pred voľbami. Systém tiež umožní zasielať varovania pred dezinformáciami v reálnom čase. Komisárka Věra Jourová povedala, že do systému by mohli prispievať aj občania a firmy, ak si všimnú nejakú rozšírenú dezinformáciu. Systém by mal byť pripravený do marca 2019, voľby do europarlamentu budú v máji.

Mesačné správy. IT firmy ako Facebook, Google a Twitter podpísali v septembri kódex postupov, ktorý sumarizuje ich záväzky proti šíreniu dezinformácií. Ešte do konca roka 2018 budú tieto spoločnosti musieť poskytnúť prvé informácie o tom, ako kódex dodržiavajú. Európska komisia následne tieto informácie v januári 2019 zverejní. Od januára do mája budú musieť IT firmy podávať správy každý mesiac.

Čo všetko IT firmy v kódexe sľúbili? Politická reklama by mala byť transparentnejšia a malo by byť jasné, kto si ju platí (v prípade Facebooku sú prísnejšie pravidlá na politickú reklamu zavedené v štyroch krajinách – USA, Brazília, Británia a India). Online platformy majú zintenzívniť rušenie falošných účtov a majú lepšie označovať správy šírené botmi. Firmy sa tiež zaviazali spolupracovať s nezávislými overovateľmi faktov a výskumníkmi, aby sa zlepšilo odhaľovanie dezinformácií a šírenie opráv.

Splnia to? Facebooku a spol vyhovuje

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

MediaBrífing

Teraz najčítanejšie