MediaBrífing: Takto vyzerá plán EÚ na boj proti dezinformáciám vo voľbách
MediaBrífing je piatkový newsletter o všetkom dôležitom v médiách a žurnalistike. Tento týždeň sa okrem iného dočítate:
- Ako vyzerá akčný plán EÚ na boj proti dezinformáciám.
- Briti zverejnili interné dokumenty Facebooku.
- Aktivistom v Nemecku sa podarilo odkryť sieť neonacistov.
- Mimochodom, budúci týždeň je v Bratislave dvojdňová medzinárodná konferencia o médiách. Bude tam veľa zaujímavých ľudí. Konferencia je zadarmo, treba sa len zaregistrovať.
Európska únia otvorene hovorí, že Rusko sa pokúsi ovplyvniť voľby do Európskeho parlamentu. Tento týždeň preto ukázala svoj plán, ako chce zakročiť proti šíreniu dezinformácií.
Viac peňazí a ľudí. Európska komisia výrazne posilní personál a financie pre špecializovaný tím strategickej komunikácie – Stratcom. Zdroje sa viac než zdvojnásobia z doterajších 1,9 milióna eur na 5 miliónov. Počet špecialistov v tíme sa má zvýšiť o 50. Od roku 2015 Stratcom odhalil a analyzoval 4500 dezinformácií.
Systém včasného varovania. Vznikne systém včasného varovania, ktorý by mal umožniť výmenu informácií medzi európskymi inštitúciami a členskými štátmi pred voľbami. Systém tiež umožní zasielať varovania pred dezinformáciami v reálnom čase. Komisárka Věra Jourová povedala, že do systému by mohli prispievať aj občania a firmy, ak si všimnú nejakú rozšírenú dezinformáciu. Systém by mal byť pripravený do marca 2019, voľby do europarlamentu budú v máji.
Mesačné správy. IT firmy ako Facebook, Google a Twitter podpísali v septembri kódex postupov, ktorý sumarizuje ich záväzky proti šíreniu dezinformácií. Ešte do konca roka 2018 budú tieto spoločnosti musieť poskytnúť prvé informácie o tom, ako kódex dodržiavajú. Európska komisia následne tieto informácie v januári 2019 zverejní. Od januára do mája budú musieť IT firmy podávať správy každý mesiac.
Čo všetko IT firmy v kódexe sľúbili? Politická reklama by mala byť transparentnejšia a malo by byť jasné, kto si ju platí (v prípade Facebooku sú prísnejšie pravidlá na politickú reklamu zavedené v štyroch krajinách – USA, Brazília, Británia a India). Online platformy majú zintenzívniť rušenie falošných účtov a majú lepšie označovať správy šírené botmi. Firmy sa tiež zaviazali spolupracovať s nezávislými overovateľmi faktov a výskumníkmi, aby sa zlepšilo odhaľovanie dezinformácií a šírenie opráv.
Splnia to? Facebooku a spol vyhovuje