Denník N

Analytik: Peniaze na odvod reťazce nemajú kde inde získať, len od spotrebiteľov

Martin Vlachynský. Foto - archív
Martin Vlachynský. Foto – archív

Zákon o odvode pre reťazce je názorným príkladom toho, ako by sa nemali robiť zákony, hovorí analytik INESS Martin Vlachynský.

Hoci sa v zákone o osobitnom odvode pre obchodné reťazce výrazne zúžil okruh obchodníkov, ktorí budú musieť odvod platiť, tvrdíte, že ho spotrebitelia aj tak pocítia na zvýšených cenách potravín. Prečo?

Pretože väčšina maloobchodných tržieb z predaja potravín, až 90 % z predaja, sa odohráva vo veľkých reťazcoch. Ľudia budú aj naďalej nakupovať v týchto reťazcoch, nemôžeme očakávať, že sa to nejakým zásadným spôsobom zmení. A konkurencia pre reťazce sú iné reťazce. Platí to, čo sme už hovorili, že reťazce nemajú iný spôsob, ako získať zdroje na platenie odvodu, ako preniesť to do cien pre spotrebiteľov.

Poslanci sa snažili ľudí žijúcich v malých obciach a sociálne slabších regiónoch ochrániť od prípadného dopadu na ceny, ale aj zatvárania predajní tým, že sa tam odvod platiť nebude. Vy však tvrdíte, že aj tam vyššie ceny pocítia, pretože reťazce, ktoré budú musieť odvod platiť, zvýšia ceny plošne po celom Slovensku, nebudú mať inú cenovú politiku pre niektoré regióny.

Nemôžeme to síce tvrdiť so stopercentnou istotou, ale keď sa pozrieme na to, ako reťazce fungujú, že majú jednu zásobovaciu sieť, jednu marketingovú a cenovú politiku, je dosť nepravdepodobné, že by mal reťazec špeciálny leták s cenami pre Krompachy a Kremnicu. Je nepravdepodobné, že

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Odvod pre reťazce

Rozhovory

Teraz najčítanejšie