Slovenskí vedci pracujú na vylepšeniach, ako predpovedať blesky v búrkových mrakoch
Blesk udrie do veľkého dopravného lietadla raz za 3- až 10-tisíc leteckých hodín. Dopravné lietadlo nalieta ročne okolo 3500 hodín, čo znamená, že blesk ho zasiahne v priemere raz za rok až tri roky.
Tento rok udelili slovenským vedcom slovenský aj európsky patent na riešenie, ktoré sa týka vylepšení, ako predpovedať blesky v búrkových mrakoch.
Blesky sú elektrické výboje, ktoré vznikajú počas búrky. Sprevádza ich emisia svetla a typický zvuk hromu.
V súčasnosti existuje niekoľko spôsobov, ako predpovedať výskyt bleskov.
Nedokonalá súčasná technika
Napríklad technika založená na vyhodnocovaní radarových údajov sleduje tvar kvapiek a z neho určuje množstvo elektrického náboja.
Nevýhodou takejto a podobnej techniky je, že pri predpovedaní bleskov vychádza z tvaru kvapiek, ktorý sa však s meteorologickými podmienkami môže meniť.
Miroslav Kocifaj z Ústavu stavebníctva a architektúry SAV, ktorý na projekte pracuje, k tomu pre Denník N povedal: „Nedostatky doteraz známych riešení spočívajú v tom, že sú do značnej miery závislé od externých faktorov, ako je napríklad strih vetra (náhla zmena v rýchlosti a smere vetra – pozn. red.), ktoré majú vplyv na morfológiu častíc. To môže ovplyvniť interpretáciu meraných dát.“
V takom prípade hrozí falošná indikácia potenciálneho nebezpečenstva blesku, dodal Kocifaj z SAV.
Patentovali nové riešenie
Navrhované riešenie, na ktorom sa podieľajú aj vedci z Fakulty matematiky, fyziky a informatiky UK v Bratislave, uvedený problém obchádza.