Denník N

Do Banskej Bystrice budeme jazdiť, dušuje sa RegioJet. Pečiatku čaká od Kotlebu

Autobusy RegioJetu, ktorý patrí do skupiny Student Agency, majú prepojiť Banskú Bystricu, Nitru a Bratislavu. Foto - Student Agency
Autobusy RegioJetu, ktorý patrí do skupiny Student Agency, majú prepojiť Banskú Bystricu, Nitru a Bratislavu. Foto – Student Agency

Majiteľ RegioJetu sa rozhodol za každú cenu vypravovať autobusy z Banskej Bystrice do Bratislavy. Doterajší nesúhlas politikov chce obísť.

Český súkromný dopravca RegioJet si zrejme na Slovensku zapichne ďalšiu vlajočku. Po osobných vlakoch medzi Bratislavou a Komárnom a rýchlikoch medzi Bratislavou a Košicami plánuje rozbehnúť aj svoju autobusovú vnútroštátnu linku.

Jeho žlté autobusy majú od konca januára spojiť Banskú Bystricu, Nitru a Bratislavu. „Budeme jazdiť v oboch smeroch, a to od rána až do večera,“ potvrdil Denníku N majiteľ RegioJetu Radim Jančura.

Pre linku už podľa svojich slov nakúpil osem autobusov. „Investovali sme do nich dva a pol milióna eur. Okrem toho sme prijali štyridsiatku nových zamestnancov,“ dodáva.

Jančura vs. politici

Práve pre jazdu autobusmi na tejto trase sa už Jančura dostal do ostrého sporu s viacerými slovenskými politikmi.

Bratislavský samosprávny kraj mu totiž na jeseň odmietol vydať dopravnú licenciu. Odvolal sa na postoj Nitrianskeho kraja a mesta Nitry, ktoré nesúhlasili s tým, aby cez ich územie spoje prechádzali.

Jančura na to reagoval tým, že si zaplatil bilbordy, v ktorých oba kraje označuje za „korupčné a klientelistické“.

Bilbordy spoločnosti RegioJet. Foto - TASR
Bilbordy spoločnosti RegioJet. Foto – TASR

„Nás však títo korupčníci nezastavia, nikto nás nezastaví,“ dušuje sa Jančura.

A rozhodol sa použiť záložný plán – o licenciu požiadal banskobystrického župana Mariana Kotlebu.

RegioJet sa odvoláva na to, že potrebuje licenciu len z kraja, kde jeho linka začína. „My sme najprv žiadali o prevádzkovanie trasy z Bratislavy do Banskej Bystrice, preto sme chceli súhlas Bratislavského kraja. Teraz sme trasu oficiálne obrátili a potrebujeme pečiatku z Banskej Bystrice,“ vysvetľuje šéf RegioJetu.

S Kotlebovým súhlasom by už podľa Jančuru nemal byť problém. „S pánom Kotlebom som sa stretol a povedal nám, že nemá dôvod licenciu nevydať,“ hovorí.

Druhá záloha

Jančura však nechce nechať nič na náhodu a premyslel si dokonca aj „plán C“. Ak licenciu nedostane ani od Kotlebu, využije inú právnu kľučku – linku začne prevádzkovať oficiálne pod hlavičkou „osobitná autobusová doprava“.

Tá je síce podľa predpisov určená len pre „vopred dohodnuté skupiny cestujúcich“, toto obmedzenie však Jančura zamýšľa obísť menším trikom. „Uzavretou skupinou by sa jednoducho stali tí občania, ktorí nesúhlasia s korupciou a klientelizmom na Slovensku,“ vysvetľuje majiteľ RegioJetu.

Prakticky by sa podľa neho zmenilo len to, že každý cestujúci by pri rezervácii lístka musel zakliknúť kolónku, že nesúhlasí s korupciou a klientelizmom. „Je to úplne legálne. Jedinou nevýhodou by bolo, že by sa naše spoje neobjavovali v oficiálnych cestovných poriadkoch,“ dodáva Jančura.

Bilbordy zostanú

Ťaženie RegioJetu na Banskú Bystricu zrejme skončí na súde. Nitriansky župan Milan Belica a primátor Nitry Jozef Dvonč už avizovali, že pre bilbordovú kampaň plánujú podať trestné oznámenie. Vadí im, že na bilbordoch sú výslovne menovaní ako politici, ktorí sú zodpovední za korupciu a klientelizmus.

„Neviem, kde slovenská spoločnosť smeruje, keď to bude takto pokračovať. My sme postupovali absolútne v zmysle zákona,“ háji sa Belica. Za odmietavým stanoviskom pre autobusy RegioJetu si stojí. „Dostali sme nesúhlasné vyjadrenie mesta Nitry a sme povinní naň prihliadať,“ argumentuje župan.

Primátor Nitry Jozef Dvonč zase svoj nesúhlas obhajuje tvrdením, že autobusy RegioJetu by zbytočne zahustili dopravu v meste. Ako ďalší dôvod spomenul chystanú rekonštrukciu autobusovej stanice, ktorá podľa neho neumožňuje zavádzanie ďalších spojov.

Jančura všetky tieto dôvody považuje za účelové. Tvrdí, že politici len vyhoveli konkurenčnej spoločnosti Arriva Nitra.

Bilbordy chce preto nechať rozmiestnené i naďalej. „Niektoré bilbordy máme zaplatené len na január, niektoré až do konca roku,“ hovorí Jančura.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika

Teraz najčítanejšie