Na výstave fotografie nehľadajte fotografov
Kurátori Aurel Hrabušický a Filip Vančo mali v Slovenskej národnej galérii urobiť výstavu, ktorá by sa venovala fotografii. Urobili to celkom inak, než by sme čakali, a to je dobre.
Fotografi sú samostatný cech, fajta. Tí amatérski aj tí profesionálni. Tí prví majú dodnes svoje fotokluby, sympóziá, semináre, premietajú si fotky z plenéru a z ateliérov, porovnávajú fototechniku so zaujatím vedcov z NASA.
Tí druhí s podobným zaujatím polemizujú o tom, kto je naozaj dobrý a kto mal len šťastie, že bol v správny čas na správnom mieste a ešte aj v dobrom uhle, kto len necvaká, ale má za tým aj koncept, kto robí ten skutočný pravý dokument a kto sa na dokumentaristu iba hrá, a napokon – kto robí umenie.
Pre obe skupiny totiž platí, že vedome či podvedome boli alebo stále sú v nejakej fáze svojej práce poznačené neustálym bojom o to, či je fotografia umenie.
Samozrejme, že je, o tom dnes niet pochýb a oni to takisto vedia, ale i tak je u nás medzi scénou fotografie a svetom umenia často cítiť akýsi dlh, presne ohraničené územia či pocit neuznania.
Či je oprávnený a skutočný alebo nie, to tu teraz nevyriešime. Riešiť sa to snaží výstava Užitočná fotografia, ktorá je v Slovenskej národnej galérii, ale aj to až v druhom pláne.
Umenie ukazuje svet, aj keď ho nezobrazuje
Prvým plánom bola podľa kurátorov Aurela Hrabušického a Filipa Vanča predovšetkým