Denník N

7 grafov o tom, ako rastie dezinformačná scéna

Konšpirátorom pomáha rast počtu používateľov Facebooku, produktivita Hlavných správ, ale aj Blaha a časť smeráckej elity.

Je pravdepodobné, že niektorí harabinovci si z tohto článku budú chcieť robiť oslavné fanfáry. Hneď na úvod preto treba povedať, že neplatí téza o krachujúcich tradičných médiách, od ktorých sa sklamaní čitatelia odkláňajú k rastúcim „alternatívcom“. Denníky ako SME alebo N majú rekordný počet predplatiteľov a stabilnú alebo mierne rastúcu čítanosť. Dezinformačná scéna vyrástla a rastie primárne a dominantne vďaka sociálnym sieťam. Žiadne väčšie príbehy za tým hľadať netreba, a ak, tak len veľmi okrajovo.

Pomedzi grafy som prepašoval aj jednu čiastkovú dobrú správu a na záver článku ponúkam moju interpretáciu toho, čo sa deje.

1. Hlavným správam kontinuálne rastie čítanosť.

Zdroj – www.buzzsumo.com

Hlavné správy nie sú súčasťou oficiálneho auditu (AIM monitoru), preto sa môžeme spoliehať len na odhadovanú návštevnosť zo služby Similar Web alebo na nimi deklarovanú návštevnosť z Google Analytics.

Podľa odhadu Similar Web, ktorý nie je celkom presný, návštevnosť Hlavných správ rastie. Pred dvomi rokmi mali mesačný počet návštev 2,3 milióna (nemýliť si s počtom unikátnych používateľov), v tomto roku presiahli až 6 miliónov návštev za mesiac. Rok 2018 bol výnimočný pre všetky spravodajské médiá, preto prudký rast, ktorý graf ukazuje, treba brať s rezervou.

Samotné Hlavné správy deklarujú 1 070 000 unikátnych používateľov za október 2018. Prvýkrát sa cez milión unikátov prehupli v marci tohto roku. Pre porovnanie, Denník N mal v októbri tohto roku približne 1,6 milióna unikátnych používateľov (cez Google Analytics).

V roku 2017 prvýkrát po rokoch rastu vydavateľovi Hlavných správ klesli tržby a zisk aj napriek rastúcej čítanosti (ich tržby sú minimálne v porovnaní s médiami so skutočnou redakciou, preto ich redakcia musí byť veľmi malá, alebo vyrábať správy lacno, napr. – 5 eur za článok).

Nevieme presne, čím je spôsobený pokles tržieb Hlavných správ, ale v roku 2017 sa prvýkrát mohol naplno prejaviť efekt iniciatívy konspiratori.sk, ktorá sa snaží motivovať firmy, aby nezadávali online reklamu na konšpiračných weboch.

2. Správy o Harabinovi a Kotlebovi patria medzi najvirálnejšie spomedzi správ o prezidentských kandidátoch

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Hoaxy a propaganda

Teraz najčítanejšie