Denník N

The Žurnál: Slováci navrhli diár, ktorý má zmeniť život, ľudia im na biznis prispeli tisícami eur

The Žurnál. Zľava Matej Binka, Ivan Zaťko a Juraj Zamborský. foto N – Vladimír Šimíček
The Žurnál. Zľava Matej Binka, Ivan Zaťko a Juraj Zamborský. foto N – Vladimír Šimíček

Trojica Slovákov prišla s motivačným diárom s názvom The Žurnál. Na rozbeh podnikania im cez crowdfunding prispelo 450 ľudí sumou 10-tisíc eur, tento rok už predajú 5-tisíc kusov. V čom je ich diár iný, vysvetľuje zakladateľ firmy Ivan Zaťko.

Keď robíme rozhovor so startupmi, zväčša ide o nejaký super originálny nový produkt, ktorý ešte nikto nevidel: lietajúce auto, ekologická obytná kapsula, skrátka také high-tech veci. Vy ste prišli s diárom. Na prvé počutie to neznie, že by ste objavili Ameriku.

Nie, diárov je veľa. Teraz už má každý youtuber svoj diár.

Práve. Diár je niečo, čo si firmy vyrobia pod svojou značkou a rozdávajú klientom, alebo sa to dá zohnať za pár eur v každom papiernictve. Znie to veľmi obyčajne. Ako vám napadlo, že to môže byť niečo nezvyčajné, čo si budú ľudia kupovať na urban marketoch?

Prvotná myšlienka na diár skrsla v mojej hlave a v hlave Juraja Zamborského. Chceli sme spolu niečo vytvoriť. Sadli sme si prvýkrát na kávu v Brne do jednej kaviarne a povedali sme si, že neodídeme, kým nebudeme mať poriadny plán na nejaký projekt, do ktorého sa pustíme.

Takže ste nemali žiadny produkt, ale chceli ste podnikať?

Vedeli sme, že chceme podnikať spolu. Už v tom čase sme sa aj s Maťom Binkom, ktorý sa k nám pridal, angažovali v rôznych projektoch, mali sme sériu workshopov o time-manažmente. Malo to dosť dobrý ohlas. Keď som spravil prvý workshop, tak tam boli kamoši, ktorí to celkom vychválili, ale vravel som si: dobre, chcú byť milí. Aj druhýkrát tam boli len kamoši, čiže zase boli dobré ohlasy. Tretíkrát, keď som robil nejaký workshop, tam už boli len cudzí ľudia a malo to rovnaký úspech. Tí ľudia hovorili, že mi to ide dobre a mám sa to pokúsiť dať do nejakej knihy. Vtedy som mal 21 rokov a hovoril som si, že na knihu je ešte priskoro a tak sme si povedali, že poďme urobiť diáre, na to máme asi skúsenosti.

Diár ste teda vymysleli na káve?

Áno. To, že sa doň pustíme, sme sa dohodli na káve. Ale nápad dozrieval dlhší čas. Možno aj rok-dva.

Prečo? Mali ste pocit, že existujúce diáre sú zlé?

V podstate áno. Mali sme špecifickú metódu, ktorá pomáhala ľuďom nastavovať si ciele, a vedeli sme, že človek si potrebuje veľa vecí písať. Nemali sme diár, ktorý by tou metódou užívateľa vedel sprevádzať. Sami sme mali diáre značky Moleskine a prispôsobovali sme si ich podľa seba. Zo začiatku to bolo veľké trápenie,

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Pekné veci

Rozhovory

Teraz najčítanejšie