Denník N

MediaBrífing: Ľudia nechcú odísť z Facebooku. Boja sa, že by na nich ostatní zabudli

MediaBrífing je piatkový newsletter o všetkom dôležitom v médiách a žurnalistike. Tento týždeň sa okrem iného dočítate:

  • Novinári odhalili ďalší veľký škandál Facebooku.
  • Guardian urobil video, ktoré si robí žarty z Marka Zuckerberga.
  • Nemecko zažíva veľký novinársky škandál.
  • Výbery toho naj v roku 2018.

Bude trvať tri roky, kým sa podarí Facebook opraviť, vyhlásil ešte v máji 2018 šéf sociálnej siete Mark Zuckerberg a dodal, že viac ako rok práce už majú za sebou. „Myslím, že na konci tohto roka sa začnú veci v mnohom zlepšovať.“ Koniec roka je už takmer tu. Ako to teda vyzerá?

V novembrových voľbách do amerického kongresu už Facebook dokázal obmedziť aktivity ruských trollov. Sociálna sieť tiež predstavila viacero vylepšení a spolu s ďalšími veľkým IT firmami v lete zablokovala jedného z najpopulárnejších šíriteľov konšpirácií Alexa Jonesa.

Avšak zoznam zlyhaní je oveľa väčší. Škandál Cambridge Analytica (za ktorú bol Facebook tento týždeň vo Washingtone zažalovaný), najväčší únik dát v histórii firmy a špinavé kampane proti kritikom sú len tie najznámejšie z nich.

Tento týždeň čelil Facebook ďalším vážnym problémom. Zhrnieme ich v troch odsekoch a pridáme niekoľko zaujímavých komentárov zo svetových médií.

Obchod s osobnými údajmi. Sociálna sieť poskytovala viac ako 150 firmám výrazne väčší prístup k osobným údajom používateľov. Odhalil to denník New York Times po preskúmaní stoviek stránok interných dokumentov Facebooku. Spoločnosti ako Netflix a Spotify mali napríklad právo čítať, písať a dokonca aj mazať súkromné správy, ktoré si ľudia posielajú cez Messenger. Špeciálny prístup k osobným údajom mali ale aj ďalšie firmy, napríklad Microsoft, Amazon, Yahoo, Royal Bank of Canada či ruský vyhľadávač Yandex, ktorý je dlhodobo podozrievaný z napojenia na Kremeľ. Všetky dohody s firmami boli platné aj v roku 2017, niektoré ešte aj tento rok. Po odhalení sa to snažil Facebook vysvetliť a tvrdí, že žiadna tretia strana nečítala ľuďom ich súkromné správy. Aj niektoré zaangažované firmy tvrdia, že nevedeli o špeciálnom prístupe k dátam. Podstatné však je najmä to, že ľudia neboli o týchto praktikách informovaní. A Facebook pri takom veľkom množstve firiem so špeciálnymi právami nemôže vedieť, čo všetko sa s dátami dialo.

Ruskí trollovia. Internetové firmy skresľovali, ako veľmi Rusko zneužilo ich systémy na ovplyvňovanie amerických prezidentských volieb v roku 2016. Vyplýva to zo správy (pdf), ktorú zverejnil americký senát. Je to prvá oficiálna analýza miliónov príspevkov, ktorú úradom poskytli spoločnosti Twitter, Facebook a Google. Z výsledkov vyplýva, že armáda viac ako tisíc ruských trollov zamestnaných v prokremeľskej Internetovej výskumnej agentúre úspešne šírila lži a polarizovala spoločnosť. Celá dezinformačná kampaň stála podľa odhadu 25 miliónov dolárov. Bloomberg upozornil, že Instagram bol v dezinformačnej kampani omnoho dôležitejší, ako jeho manažéri doteraz priznávali: „Ľudia urobili 187 milióna interakcií s [dezinformačným] obsahom na Instagrame, 77 milióna na Facebooku a 73 miliónov na Twitteri.“ Instagram tak mohol byť na šírenie manipulatívnych meme obrázkov ešte lepší ako Facebook. (Už dávnejšie sme upozornili, že náckovia sa sťahujú na Instagram.)

Sledovanie polohy. Môžete v aplikácii Facebooku vypnúť určovanie vašej polohy, môžete to vypnúť aj v nastaveniach svojho telefónu, Facebook vás neprestane sledovať. Sociálna sieť napríklad používa informácie z vašej IP adresy, upozornil portál Gizmodo. Na jednej strane tak manažment Facebooku tvrdí, že ľudia majú „úplnú kontrolu“ nad svojím súkromím, na druhej strane ale neexistuje spôsob, ako by sa ľudia mohli chrániť pred sledovaním na každom kroku. Ak teda nepočítame odstránenie aplikácie či úplný odchod z Facebooku.

Komentáre k problémom Facebooku:

Wired: Ospravedlnenia Facebooku sú rétoricky úžasné a mali by mať vlastné pomenovanie

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Facebook

MediaBrífing

Teraz najčítanejšie