Denník N

Čína chce postaviť železnicu cez Amazonský prales, spojí dva oceány

V Amazonskom pralese stále žije mnoho domorodých kmeňov mimo civilizácie. ILUSTRAČNÉ FOTO - TASR/AP
V Amazonskom pralese stále žije mnoho domorodých kmeňov mimo civilizácie. ILUSTRAČNÉ FOTO – TASR/AP

Čínsky premiér plánuje o projekte diskutovať počas budúcotýždňovej návštevy Latinskej Ameriky. Kritici sa obávajú vplyvu na životné prostredie a indiánske kmene.

Po kanáli v Nikaragui či železnici v Kolumbii plánuje Čína ďalší gigantický projekt v Latinskej Amerike. Chce vybudovať železnicu cez Amazonský prales, ktorá by spojila Atlantický a Tichý oceán.

Plán by mal so štúdiami predstaviť čínsky premiér Li Kche-čchiang, ktorý v pondelok v Brazílii začne vyše týždeň dlhú návštevu krajín Latinskej Ameriky. Železnica dlhá 5300 kilometrov by išla cez Brazíliu a Peru.

Minulý rok podpísal memorandum o projekte čínsky prezident s lídrami týchto dvoch krajín.

10 miliárd dolárov

Ako píše denník Guardian, stavba by mala trvať šesť rokov. Železnica by mala začať v meste Açu Port v brazílskom štáte Rio de Janeiro. Išla by cez Amazonský prales a púšť respektíve hory (záleží od trasy) v Peru. Šesťročný projekt by mal podľa Latin Times stáť odhadom 10 miliárd amerických dolárov. Financovať ho má Čínska rozvojová banka, stavať by ju mala čínska firma spolu s miestnymi.

Hlavným cieľom železnice je znížiť náklady na dopravu obilia, železnej rudy, sóje a kukurice z Brazílie do Číny. Momentálne musia lode z brazílskych prístavov ísť s nákladom pre ázijské trhy cez Atlantický oceán okolo južného cípu Argentíny a Tichý oceán. Ako píše Latin Times, železnica by cestu o pár dní zrýchlila.

Transportné náklady by sa podľa portálu znížili o 30 dolárov na tonu, z Brazílie do Číny sa ročne vyváža milión ton obilia. Pre Peru je projekt zaujímavý aj preto, že by sa začali viac využívať ich prístavy.

Ohrozí prírodu aj kmene

Plán preťať Amazóniu má však aj svoje temné stránky. Evironmentalisti sa obávajú poškodenia životného prostredia v oblasti s unikátnou biodiverzitou.

Takisto to môže ohroziť indiánske kmene, ktoré v oblasti žijú, niektoré úplne odtrhnuté od civilizácie.

„Tento projekt je príliš veľký, aby prešiel nepovšimnutý. A bude veľmi kontroverzný z environmentálnej aj sociálnej stránky,“ povedala pre Guardian Paulina Garzon, riaditeľka čínsko-latinskoamerickej iniciatívy pre udržateľné investície.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Svet

Teraz najčítanejšie