Denník N

Monitor vo výške očí, prechádzky a kvalitná stolička. Ako si neublížiť pri práci v kancelárii

Foto - Flickr.com/Dave Fayram
Foto – Flickr.com/Dave Fayram

Karpálny tunel, boľavý krk a chrbát či stŕpnuté kĺby nie sú jedinými prejavmi zlej pozície pri práci.

Píše Emily Sohnová, článok zverejňujeme so súhlasom The Washington Post

Minulá jeseň bola pre mňa veľmi rušná. Ostal mi po nej pocit z dobre vykonanej práce a bolesť v ruke, ktorou mi trhlo vždy, keď som chcela napísať na klávesnici písmeno O alebo L. Čo sa týka bolesti svalov a zranení zo športu, patrím k zaslúžilým veteránom. Ale zraniť sa pri sedení za počítačom? Nuda.

Či už to pôsobí dramaticky, alebo nie, moja skúsenosť nie je ničím výnimočná, vysvetľuje mi Alan Hedge z Cornellovej univerzity v Ithace. Podľa jeho štúdie trpí bolesťami alebo svalovým nepohodlím, ktoré súvisí s prácou, minimálne 80 percent zamestnancov kancelárií či zákazníckych centier.

20 ton týždenne

Nepohodlie je pritom iba prvým krokom k vzniku ozajstných pracovných zranení. Najčastejšími problémami sú bolesti, stuhnuté svaly, vyvrtnutia či rezné rany. Ak vás ešte podobné zranenie nezastihlo, skúste bolesť predbehnúť.

„Prevencia je lepšia ako reakcia,“ vraví Hedge. „Nečakajte, kým vás zranenie prinúti, aby ste nad tým premýšľali.“

Mnohé zranenia na pracovisku sú spôsobené pádmi, nesprávnou obsluhou pracovných nástrojov či dvíhaním ťažkých predmetov. Tie moje sú zase výsledkom opakovaných pohybov, ktoré zasahujú krk, plecia, lakte, zápästia či ruky. Syndróm karpálneho tunela je známa vec, no sú tu aj ďalšie spôsoby, ako ublížiť svojim horným končatinám.

Veľkou hrozbou je napríklad písanie na počítači. Jedno ťuknutie do klávesnice síce pôsobí ako maličkosť, no pri priemernej rýchlosti šesťtisíc úderov za hodinu sedem hodín denne päťkrát za týždeň, to dáva

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Cesta k zdraviu

Teraz najčítanejšie