Denník N

Na moju nespavosť nič nepomáhalo, musela som mozgu prikázať, aby prestal rozmýšľať

Foto - Flickr.com/Alyssa L. Miller
Foto – Flickr.com/Alyssa L. Miller

Do dvoch minút sa mi síce zaspať nepodarilo, ale stará vojenská metóda aspoň narušila moje spánkové vzorce.

Píše Emily Maloneyová, článok zverejňujeme so súhlasom The Washington Post


Patrila som k spánkovým šampiónom. Na počkanie som dokázala zaspať v mestskom autobuse, aj pri dlhej ceste autom. Stačilo, aby som si ľahla do postele, a už po tridsiatich sekundách som odkväcla. Potrebovala som to – spánok bola jediná vec, vďaka ktorej zo mňa ráno nie je vlk, ale človek.

Mám neverbálnu poruchu učenia a podľa niektorých zistení potrebujú ľudia s týmto problémom viac spánku ako priemerný človek. Táto porucha sa zvyčajne prejavuje nedostatkom sociálnych a motorických zručností. No keďže ma v roku 2018 zasiahlo viacero osobných tragédií, prejavili sa u mňa problémy so spánkom. Namiesto neho teraz uprostred noci sedím na posteli a zožieram sa myšlienkami, aká ďalšia katastrofa sa mi môže prihodiť.

Pripravená vyskúšať všetko

So spánkom som nemala problémy od internátnych čias, keď som brala silné lieky (na chorobu, ktorú som vlastne ani nemala) a bezstarostne jedávala s kamošmi pizzu o druhej v noci. Spánková deprivácia sa však prejaví u každého a začne nás pomaly zabíjať. Existuje množstvo dôkazov, že sa s ňou zvyšuje riziko výskytu vysokého tlaku, cukrovky a problémov so srdcom.

Mali by sme spať sedem a viac hodín denne. Aj keď mám dobrý deň, dám ledva šesť. Vraví sa, že keď sa pár dní po sebe poriadne nevyspíte, váš mozog začne reagovať, akoby ste boli opití.

Na nespavosť som preto najprv vyskúšala mätový čaj či pohár teplého mlieka. Odstránila som zo spálne všetku elektroniku (je klinicky dokázané, že modré svetlo z telefónu alebo z notebooku negatívne vplýva na náš prirodzený spánok).

Skúšala som ísť do postele skôr, ale aj neskôr. Úplne som vynechala kofeín a alkohol. Prestala som jedávať po siedmej večer, lebo aj trávenie vraj ovplyvňuje kvalitu spánku.

Zohnala som si nový moderný budík, ktorý jemne zosilňoval svetlo v miestnosti, až kým ju nenaplnil svetlom úplne, zatiaľ čo sa z diaľky ozýval mierumilovný štebot vtákov. Televízii a notebooku som sa začala vyhýbať už dve hodiny pred odchodom do postele.

A potom som sa z toho zbláznila a začala hľadať aj iné možnosti. Bola som pripravená vyskúšať čokoľvek.

Stará vojenská metóda

Dopočula som sa o akejsi vojenskej metóde, ktorá vám zaručuje, že zaspíte v priebehu dvoch minút. Podľa knihy Buda Wintera Oddychujte a vyhrajte z roku 1981 túto techniku vyvinuli počas druhej svetovej vojny, aby americkí piloti dokázali zaspať aj v zlých podmienkach.

Vlani sa o tejto metóde písalo vo

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Cesta k zdraviu

Teraz najčítanejšie