Denník N

Africké pitky: Ako Vadas a Mabanckou vošli do krčmy a našli literatúru

Marek Vadas a Alain Mabanckou. Foto - archív MV
Marek Vadas a Alain Mabanckou. Foto – archív MV

Dve knihy ukazujú, na čo sú dobré príbehy písané pohostinstvom.

Keby ste boli v Afrike, zašli by ste si do baru s názvom Na sekeru sa nedáva alebo radšej do podniku, ktorý si hovorí Na úrovni? Pri tom prvom to zaváňa štvrtou cenovou skupinou a druhý zrejme tiež len ironicky poukazuje na svoju poklesnutosť. Teraz môžete bez obáv, či dokonca s radosťou vstúpiť do obidvoch. Sú totiž miestami rozprávania dvoch literárnych diel, ktoré u nás vyšli takmer paralelne. Kniha francúzsko-konžského autora Alaina Mabanckoua Rozbitý pohár (Absynt) aj „príbehy z baru na konci sveta“ pod názvom Zlá štvrť od Mareka Vadasa (KK Bagala) čerpajú rozprávačskú poetiku z prostredia africkej krčmy. To je moment, ktorý ich spája a v detaile zároveň aj odlišuje. Prečítať sa oplatia obidve, na zvýšenie účinku hoci paralelne. Alkohol pritom piť nemusíte. Zo stránok týchto kníh ho kvapká nadostač.

Prijať Afriku

Marek Vadas išiel do Afriky a už tam duchom navždy ostal. Z pôvodne reportážnej cesty pred mnohými rokmi sa rozvinula celoživotná vášeň a pravidelný cestovný plán. Jeho viac než tucet návštev Kamerunu sa stal dôležitým aktom psychohygieny, vstúpením do úplne iných vzorcov zažívania času, vzťahov či osudu. Ako sám hovorí, africký rytmus života v ňom doznieva ešte týždne po každom návrate. A presiakol aj do jeho tvorby.

Rovníkový vplyv na Vadasovo písanie pritom nie je ani tak v zbere námetov, odpočutých historiek či príbehov. Ale v tom, prečo vôbec jeho texty chcete čítať. Ak je literatúra hrou so skutočnosťou a s predstavivosťou, tak „africké“ vnímanie sveta je na to veľmi vhodnou parketou. Odložte racionalitu, pretože ju nebudete potrebovať. Rozprávanie nemusí ísť z bodu A do bodu B a nezaujíma sa o to, čo by ste chceli. Kauzality nie sú logické, príčiny situácií a dejov nie sú tam, kde by ste ich očakávali. Ak stretnete ženu s bandaskou namiesto hlavy či muža so svätožiarou, môže ísť o prelud, sen alebo metaforu, ktorá osvetľuje chod sveta. Vyberte si.

Mnohé z Vadasových krátkych príbehov, z ktorých sa kniha Zlá štvrť skladá, sú o medziľudských vzťahoch. S nimi spojené problémy nie sú nijako africké, a teda iné než hocikde inde na svete. Rozdiel je v tom, že vzťahové erupcie nerieši párový terapeut podľa vedou podkutých návodov. Ak príde ožran domov a s počudovaním tam nájde jemu neznámu ženu s deťmi, môžete sa smiať na absurdnosti tohto motívu. Alebo sa nechať unášať nezvyčajným obrazom rozkladu alkoholizovanej domácnosti. Podobne a ešte intenzívnejšie je to s otcom rodiny, ktorý vedie každodenný život s mŕtvou manželkou a deťmi. Za výstrednosťou tohto námetu je v skutočnosti literárna hra s témou traumy, osamelosti a existenciálneho prázdna. Čítať Vadasa baví preto, lebo prináša nezvyčajné pohľady na ľudské tragédie aj radosti.

Bar ako liaheň

Javiskom rozprávania je pre Vadasa aj Mabanckoua krčma. To dáva zmysel, pretože je miestom výskytu ľudí, ktorí zapíjajú svoje vykoľajené osudy a diskutujú o nich. V oboch prípadoch je tu rozprávač, ktorý je kronikárom týchto osobných príbehov, slúži ako záchranca kultúrneho dedičstva, ten, kto pomáha zachovať stopu. Prizerá sa, sŕka palmové víno, zaznamenáva povedané a komentuje dianie. Pri silne extrovertnej africkej náture ide len o to, či si to všetko vôbec stihne zapísať.

Bonusom Alaina Mabanckoua je, že vo svojej knihe robí tému zo samotného písania. Nešťastník Rozbitý pohár je oslovený krčmárom baru Na sekeru sa nedáva, aby jeho podnik písmom zachoval pre budúcnosť. Vyzvaný pisár si však dáva podmienku úprimnosti a hlavne absolútnej slobody prejavu, ktorá neberie ohľad na žiadne konvencie. Výsledok teší nás čitateľov, pretože máme do činenia so súvislým asociačným prúdom textu bez bodiek, jednovetovým výlevom, ktorý sa nekompromisne rúti dopredu, ako alkohol šmýkajúci sa dole gágormi osadenstva baru. Efekt je, že nemôžete prestať čítať, pretože vás nemá čo zabrzdiť.

Drsnosť, vulgárnosť a tvrdý čierny humor. To sú atribúty, ktoré odlišujú Mabanckoua a Vadasa. Zatiaľ čo druhý spomenutý je

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Kultúra

Teraz najčítanejšie