Denník N

MediaBrífing: České súdy odsúdili ľudí, ktorí na Facebooku želali smrť dieťaťu

MediaBrífing je piatkový newsletter o všetkom dôležitom v médiách a žurnalistike. Tento týždeň sa okrem iného dočítate:

  • Ako vidí budúcnosť novinárčiny 200 šéfov médií.
  • České súdy odsúdili ľudí, ktorí želali smrť novorodencovi.
  • Slovensko patrí k štátom, kde je Netflix najdrahší.
  • Aké predsavzatie má tento rok šéf Facebooku.

Prihláste sa na odber newslettra a dostanete ho každý týždeň mailom.


Šéfovia médií sa boja vyhorenia novinárov, spoplatnená verzia Facebooku sa nedá vylúčiť

Keď šéfovia médií predpovedajú budúcnosť, nie vždy sa trafia. Ich názory a pocity však veľmi dobre ukazujú, aká je atmosféra v redakciách. Vo štvrtok Reuters Institute zverejnil svoje predpovede na rok 2019. Môžeme sa tak pozrieť, ako vidí budúcnosť žurnalistiky 200 šéfov médií z 29 krajín.

Predplatné. Jednou z hlavných priorít pre manažérov médií budú tento rok predplatitelia. Viac ako polovica (52 %) si myslí, že predplatné sa v roku 2019 stane najdôležitejším zdrojom príjmov pre redakcie. Manažéri médií uznávajú, že bannerová a natívna reklama budú pre nich aj naďalej dôležité, no kľúčové tento rok bude posilnenie biznisu vo vzťahu k čitateľom. Avšak čím viac médií bude používať paywall, tým viac ľudí stratí prístup ku kvalitnej žurnalistike, upozorňujú autori štúdie. Predpovedajú dokonca vznik „paywall-blocking“ softvérov.

Facebook. Médiá strácajú trpezlivosť s najväčšou sociálnou sieťou a presúvajú svoju pozornosť inde – najmä na Google. Už len 43 percent šéfov médií si myslí, že pre nich Facebook bude tento rok dôležitý. Spôsobené je to najmä podstatne nižšou návštevnosťou z Facebooku, mení sa však aj celkovo postoj médií k sociálnym sieťam. Ak sa dá hovoriť o nejakých trendoch, tak to môže byť rastúca popularita príbehov na Facebooku (teda vizuálnych príspevkov, ktoré po 24 hodinách samy zmiznú). Aj manažéri sociálnej siete vravia, že zrejme už tento rok budú ľudia zdieľať viac obsahu cez stories ako v newsfeede. Reuters Institute pripúšťa aj možnosť, že bude tento rok spustená spoplatnená verzia Facebooku, ktorá by bola bez reklám a ktorá by viac rešpektovala súkromie platiacich používateľov.

Dezinformácie. Boj proti falošným správam bude pokračovať, zároveň však bude náročnejší, lebo dezinformácie sa budú viac presúvať do uzavretých skupín a sietí, kde sa dajú ťažšie monitorovať. Pred jarnými voľbami v Indii napríklad politické strany a aktivisti vytvorili tisíce skupín na WhatsAppe, ktoré sa dajú využiť na rozosielanie správ a ktoré sú šifrované, teda mimo kontroly. V apríli sa konajú voľby aj v Indonézii, kde už vláda vytvorila tím 70 inžinierov monitorujúcich falošné správy. Ak by sa situácia vymkla spod kontroly, úrady sú vraj pripravené blokovať Facebook. Reuters Institute tiež predpovedá, že tento rok sa stretneme s ďalšími „deep fakes“, teda napríklad umelo vytvorenými videami, na ktorých budú politici vravieť to, čo v skutočnosti nikdy nepovedali.

Podcasty. Až 75 percent šéfov médií si myslí, že audio bude tvoriť stále dôležitejšiu časť ich žurnalistiky. Nie je to prekvapenie, keďže mnohé médiá u nás aj vo svete spustili svoje denné podcasty. 78 percent respondentov sa tiež vyjadrilo, že hlasom ovládané zariadenia (napríklad Amazon Alexa či Google Assistant) budú mať zásadný vplyv na to, ako budú ľudia pristupovať k obsahu. Výskum Reuters ukázal, že ľudia do 35 rokov by tri- až päťkrát radšej počúvali podcasty ako klasické rádio.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Facebook

MediaBrífing

Teraz najčítanejšie