Denník N

Učiteľ: Zákaz mobilov a tabletov v škole nič nevyrieši

Foto - Fotolia
Foto – Fotolia

Učiteľ a riaditeľ Edulabu Ján Machaj hovorí, že škola je ideálne miesto, kde by sa žiaci mali učiť vzťahu k digitálnej technike. „Ak na to škola rezignuje, hrozí, že si dieťa neosvojí správne návyky práce s digitálnou technikou a nebude robiť nič iné.“

V roku 1909 napísal E. M. Forster fiktívny príbeh The Machine Stops (Keď sa stroj zastaví) o budúcnosti, v ktorej sa skoro celé ľudstvo presťahuje pod zem a spolieha sa na stroj (the machine), aby uspokojilo svoje potreby.

Ľudia komunikujú väčšinou na diaľku a navzájom sa odcudzujú.

Keď sa stroj zastaví, podzemná civilizácia sa rozpadne a ľudstvo zachránia obyvatelia, ktorí zostali na povrchu a nestratili kontakt s prírodou.

Príbeh vznikol pred viac ako 100 rokmi a viacerí ho považujú za citlivú predpoveď internetového sveta, v ktorom sa stal človek obeťou novej techniky.

Aj 4-ročné deti majú mobily

Faktom je, že čas, ktorý deti a mladí ľudia trávia online, sa za ostatnú dekádu zhruba zdvojnásobil. Podľa detskej psychologičky Márie Šimčákovej-Tóthovej dostávajú mobily a tablety už štvor- a päťročné deti.

Podľa údajov z Británie si ľudia kontrolujú svoj mobil každých 12 minút a až 20 percent dospelákov trávi online viac ako 40 hodín týždenne.

Existujú preto obavy, že čas, ktorý trávime na sociálnych sieťach či hraním hier, má negatívny vplyv na pamäť, pozornosť či sociálne vzťahy.

Lenže jasné dôkazy na to nemáme, keďže existujú aj štúdie, ktoré uvedené spojenia vyvracajú.

Stanovisko britských pediatrov

Britská asociácia pediatrov (The Royal College of Paediatrics and Child Health) vydala prednedávnom stanovisko, v ktorom píše, že v súčasnosti nemáme dostatok dôkazov o 

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Človek

Veda

Teraz najčítanejšie