Denník N

Od pušiek k stíhačkám: Minister s modrou knižkou mení armádu podľa svojich predstáv

Black Hawk, Gripen, Spartan a Rosomak. Foto - Fotolia, TASR/AP a Wikipedia
Black Hawk, Gripen, Spartan a Rosomak. Foto – Fotolia, TASR/AP a Wikipedia

Martin Glváč sa rozhodol, že podpíše všetky strategické nákupy, na ktoré dosiahne. Tu je prehľad bojovej techniky, akú už nakúpil, a na akú sa ešte chystá.

Martin Glváč, hrdý držiteľ straníckej legitimácie Smeru s číslom 004, pôvodne nemal k armáde blízky vzťah. Pred vojenčinou ho zachránila modrá knižka, ako podnikateľ zarábal hlavne na reklamných kampaniach a za Ficovej prvej vlády bol štátnym tajomníkom na ministerstve výstavby.

Napriek tomu sa štyridsaťsedemročný Bratislavčan stal najproduktívnejším ministrom obrany, akého kedy Slovensko malo.

Martin Glváč, ktorý v minulosti podnikal s vplyvnými zákulisným hráčmi Fedorom Flašíkom či Vladimírom Poórom, bude s najväčšou pravdepodobnosťou vo funkcii len štyri roky. Slovenskú armádu však už stihol pretvoriť podľa svojich predstáv.

Martin Glváč sa medzi vojakmi našiel. Foto - TASR
Martin Glváč sa medzi vojakmi našiel. Foto – TASR

Čo už Glváč zariadil:

1.) Lietadlá L-410

Martin Glváč sa na ministerstve obrany rozbiehal postupne. Tesne pred koncom roku 2012 uzavrelo jeho ministerstvo v tichosti kontrakt na nákup českých turbovrtuľových lietadiel L-140. Kontrakt ukrylo do „zmluvy na modernizáciu“, v rámci ktorej získalo dva nové stroje, výmenou za dva staršie a doplatok desať miliónov eur.

Minister nákup priznal až v momente, keď o ňom napísali novinári. Na mimoriadnej tlačovej konferencii následne tvrdil, že malo ísť o „prekvapenie“ pre vojakov.

Nové lietadlá L-410 prileteli na Slovensko zhruba rok po Glváčovom menovaní. Foto - TASR
Nové lietadlá L-410 prileteli na Slovensko zhruba rok po Glváčovom menovaní. Foto – TASR

Obstaranie lietadiel, ktoré bežne slúžia ako civilné aerotaxíky, prebehlo cez malú spoločnosť Manipul so sídlom v bratislavskej zubnej ambulancii. V Manipule podniká niekdajší sponzor Smeru Bedřich Heger, ktorý s armádou obchodoval už za prvej Ficovej vlády.

2.) Lízing opravovní

Ficova vláda, ktorá tradične brojila proti privatizácii, vymyslela vlastnú cestu, ako ponúknuť súkromníkom štátne podniky. Ministerstvo obrany sa rozhodlo svoje opravárenské závody prenajať na dvadsať rokov vybraným „strategickým partnerom“.

Do VOP Nováky a VOP Trenčín vstúpila spoločnosť MSM Martin, za ktorou stoja českí a slovenskí zbrojári. Štátu by mala celkovo zaplatiť necelých trinásť miliónov eur. Hlavnou postavou firmy je český podnikateľ Jaroslav Strnad, ktorý postavil svoj biznis na opravách obrnenej techniky niekdajšieho východného bloku, ktorú naďalej vo veľkom využívajú arabské štáty či India.

Prenájmom opravárenských podnikov sa rád chváli aj premiér Fico. Pod novým vedením vraj začali prosperovať. Foto N - Tomáš Benedikovič
Prenájmom opravárenských podnikov sa rád chváli aj premiér Fico. Pod novým vedením vraj začali prosperovať. Foto N – Tomáš Benedikovič

Opravárenské podniky boli historicky závislé na zákazkách od vlastnej armády. Vstup súkromných partnerov im má zaručiť prežitie v trhovom prostredí.

Do volieb chce Glváč stihnúť ešte prenajať aj Letecké opravovne Trenčín.

3.) Lietadlá Spartan

V októbri 2014 oznámil minister svoj prvý skutočne veľký kontrakt – nákup dvoch transportných lietadiel C27j Spartan.

Stroje vyrábané talianskou firmou Alenia, ktorú v minulosti zastupoval priateľ premiéra Roberta Fica Miroslav Výboh, uspeli v súťaži, ktorú organizoval ešte prvý Ficov kabinet v roku 2008.

Nákup spartanov rozbehla už prvá Ficova vláda. Dokončila ju tá druhá. Foto - Wikipedia
Nákup spartanov rozbehla už prvá Ficova vláda. Dokončila ju tá druhá. Foto – Wikipedia

Glváč na tento tender nadviazal a nechal obstarať talianske lietadlá za „baťovskú cenu“ 99 miliónov eur (vrátane výcviku a servisu na niekoľko rokov). Splátky sú rozložené na niekoľko rokov, samotnú zmluvu ukázať odmietol.

Spartany majú nahradiť zastaralé sovietske stroje Antonov, ktoré sú už po technickej životnosti.

4.) České pušky

V júni 2014 v rozhovore pre denník SME minister Glváč povedal: Nie je pravda, že ideme nakupovať české útočné pušky Bren. Uplynuli štyri mesiace a Ficova vláda v utajenom režime schválila nákup 688 kusov útočných pušiek Bren. Spolu s príslušenstvom stáli necelé tri milióny eur.

Aj podpísanie kontraktu s Českou zbrojovkou Uherský Brod minister priznal až vo chvíli, keď sa o ňom dozvedeli novinári.

Útočné pušky CZ 805 Bren dnes využíva predovšetkým česká armáda. Česi ich narozdiel od Glváča nakupovali prostredníctvom súťaže. Foto - Army.cz
Útočné pušky CZ 805 Bren dnes využíva predovšetkým česká armáda. Česi ich narozdiel od Glváča nakupovali prostredníctvom súťaže. Foto – Army.cz

Nákup prebehol bez toho, aby ministerstvo vyhlásilo otvorenú súťaž a dalo šancu konkurenčným výrobcom.

Minister Glváč nákup obhajoval argumentom, že slovenskí vojaci musia mať rovnakú výzbroj ako Česi, s ktorými budú pôsobiť v medzinárodných jednotkách. Navyše Česká zbrojovka presunula malú časť svojej výroby na Slovensko.

Hoci nákup sa týkal „len“ niekoľkých stoviek kusov, česká firma s neznámymi vlastníkmi získala výhodnú pozíciu, aby v ďalších rokoch prezbrojila i väčšinu slovenskej armády.

5.) Terénne autá

Glváč sa pri svojich obchodoch snažil aspoň v menšej miere myslieť aj na pozemné sily. V niekoľkých vlnách prikúpil britské „džípy“ Land Rover, ktoré majú nahradiť staré sovietske vozidlá UAZ.

Celkovo Glváčovo ministrerstvo objednalo 140 kusov za necelých 11 miliónov eur.

Nákup vozidiel Land Rover Defender patril k tým transparentným, prebehol cez agentúru NATO. Foto N - Tomáš Benedikovič
Nákup vozidiel Land Rover Defender patril k tým transparentným, prebehol cez agentúru NATO. Foto N – Tomáš Benedikovič

Britské landrovery si ministerstvo vybralo ešte za vlády Ivety Radičovej, pričom Glváč sa v projekte rozhodol pokračovať. Nákupy prebiehajú cez akvizičnú agentúru NATO, čo im má zabezpečiť férovosť.

Okrem landroverov Glváčovo ministerstvo prikupuje i nákladné vozidlá Aktis, ktoré sa montujú v Bánovciach nad Bebravou.

6.) Vrtuľníky Black Hawk

V januári tohto roku Glváč oznámil, že Slovensko dostalo od americkej vlády ponuku na nákup deviatich transportných vrtuľníkov UH-60M Black Hawk. O tri mesiace bola zákazka za v prepočte 235 miliónov eur podpísaná.

Na vrtuľníky musí Glváčovmu ministerstvu prispieť minister financií Peter Kažímír. Z akých zdrojov na ne vyčlenil peniaze, nie je známe.

Štvrťmiliardový nákup vrtuľníkov Black Hawk sa stal zatiaľ najväčším zbrojným kontraktom od vzniku Slovenska. Foto - US Army
Štvrťmiliardový nákup vrtuľníkov Black Hawk sa stal zatiaľ najväčším zbrojným kontraktom od vzniku Slovenska. Foto – US Army

Vrtuľníky Black Hawk patria k najznámejším a najpoužívanejším dopravným vrtuľníkom na svete, vyznačujú sa odolnosťou voči zlému počasiu i streľbe z pozemných zbraní. Ich nákup prebehol cez americký vládny program FMS, vďaka ktorému mohlo Slovensko nakupovať za rovnaké ceny ako americká armáda.

Na druhej strane, Glváč aj v tomto prípade odmietol ísť cestou otvorenej súťaže, ktorú zvolilo Poľsko i Česko. Jeho úradníci navyše doteraz nepovedali, ktoré všetky firmy sa budú podieľať na ich údržbe, ktorá bude stáť desiatky miliónov eur.

 

Čo náš ešte čaká do volieb?

7.) Mobilné radary

Minister Glváč sa rozhodol riešiť aj problém s radarmi pre protivzdušnú obrany. Armáda v súčasnosti používa zariadenia ruskej výroby, ktorých prevádzku podľa Glváča ohrozujú možné problémy s prísunom náhradných dielov.

Ministerstvo chce nakúpiť štyri mobilné radary v odhadovanej cene 60 miliónov eur.

O chystanú súťaž sa zajíma osem výrobcov. Jedným z nich je izraelská ELTA Systems, ktorá vyrába radar EL/M 2084. Foto - Wikipedia
O chystanú súťaž sa zajíma osem výrobcov. Jedným z nich je izraelská ELTA Systems, ktorá vyrába radar EL/M 2084. Foto – Wikipedia

Na ich obstaranie plánuje vypísať otvorenú súťaž. O zákazku sa už podľa ministerstva predbežne zaujíma osem výrobcov.

8.) Švédske stíhačky

Martin Glváč je rozhodnutý zbaviť armádu aj útrap so stíhacími lietadlami. Namiesto súčasných strojov MiG-29, ktorých prevádzka je tiež závislá na dodávkach náhradných dielov z Putinovho Ruska, chce obstarať švédske stíhačky JAS-39 Gripen.

O tomto variante už začalo ministerstvo rokovať so švédskym štátom i výrobcom lietadiel, spoločnosťou SAAB. Podľa neoficiálnych informácii by Slovensko mohlo získať osem nových strojov.

Stíhačky Gripen si obstaralo Česko i Maďarsko. Ďalším v poradí môže byť Slovensko. Foto - TASR
Stíhačky Gripen si obstaralo Česko i Maďarsko. Ďalším v poradí môže byť Slovensko. Foto – TASR

Glváč sa pri svojom pláne inšpiroval susedným Českom, ktoré sa vyzbrojilo gripenmi už pred desiatimi rokmi.

Český kontrakt je postavený na princípe operatívneho lízingu: štát dnes ročne platí za prenájom 14 strojov v prepočte 50 miliónov eur. V tejto cene má zahrnutý aj servis, školenia posádok a prísun náhradných dielov.

Česká armáda si gripeny pochvaľuje ako moderné stroje s relatívne malými nárokmi na údržbu.

9.) Kolesové transportéry

Najnovšie sa minister Glváč púšťa do strategického nákupu obrnených transportérov. V armáde by najradšej videl osemkolesové stroje Rosomak, ktoré vyrába Poľsko v licencii od fínskej zbrojovky Patria.

Koľko kusov bude Slovensko nakupovať, minister neoznámil. Slovenská armáda by potrebovala minimálne stovku nových vozidiel. Nákup zrejme prebehne v niekoľkých etapách: Glváč do volieb obstará len niekoľko desiatok kusov a budúci ministri už budú musieť prikupovať ďalšie.

Poľský transportér Rosomak je Glváčovým favoritom na prezbrojenie. Foto - Wikipedia
Poľský transportér Rosomak je Glváčovým favoritom na prezbrojenie. Foto – Wikipedia

Odhadovanú cenu kontaktu Glváč neoznámil. Samotné Poľsko nakupuje transportéry Rosomak vo veľkých sériach v cene 1,4 milióna eur za kus.

10.) Pásové transportéry

Pri svojom vyzbrojovaní pozemného vojska nechce Glváč zabudnúť ani na pásové transportéry. Už pred dvoma rokmi sa pochvalne vyjadril o nápade modernizovať staré bojové vozidla pechoty (BVP).

Tento projekt s názvom Šakal Glváčovi ponúkli firmy okolo českého zbrojára Jaroslava Strnada, ktorý si so spoločníkmi prenajal slovenské opravárenské podniky. Práve v nich a pásové stroje vylepšovali.

Modernizácia počíta s tým, že by BVP-čka dostali novú bojovú vežu, modernú elektroniku, motor, rušičky či vyššiu odolnosť proti mínam.

Modernizáciu BVPčiek pripravila spoločnosť Exalibur Army Jaroslava Strnada. Spolupracujú na nej ďalšie podniky vrátane štátneho VOP Trenčín. Foto – Excalibur Army
Modernizáciu BVPčiek pripravila spoločnosť Exalibur Army Jaroslava Strnada. Spolupracujú na nej ďalšie podniky vrátane štátneho VOP Trenčín. Foto – Excalibur Army

Modernizované BVP už prešlo na Slovensku armádnymi skúškami a Glváč by rád celý projekt spustil do konca roku.

Vojaci v tomto prípade už tak nadšení nie sú. Podľa niektorých generálov, s ktorými Denník N hovoril, nemá zmysel modernizovať vozidla z čias studenej vojny – lepšie sa je orientovať na nákup nových.

Cena modernizácie jedného BVP podľa dva roky starých informácii vychádzala na viac než 2 milióny eur.

 

Nezávislosť médií na Slovensku nebola od roku 1989 nikdy vo väčšom ohrození, ako je teraz. Ak nás chcete podporiť nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom. Vopred ďakujeme🤞

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika

Teraz najčítanejšie