Denník N

Na tento slovenský zájazd do Holandska sa bude ešte dlho spomínať

Takmer stočlenná slovenská výprava na festival Eurosonic bývala na lodiach v centre mesta a cestovala do Holandska dvomi autobusmi. Foto – Martina Mlčúchová
Takmer stočlenná slovenská výprava na festival Eurosonic bývala na lodiach v centre mesta a cestovala do Holandska dvomi autobusmi. Foto – Martina Mlčúchová

Dve ceny European Festival Awards, trinásť kapiel, vyše dvadsať koncertov, dve umelecké diela, premiéra filmu a vyše stočlenná výprava. Najväčší festival určený pre hudobných profesionálov z celej Európy dal veľký priestor slovenskej scéne a tá ho využila naplno.

Je veľa čudných nápadov, ale vstávať o pol tretej a presúvať sa spolu so stovkou ďalších ľudí v dvoch autobusoch pätnásť hodín cez Európu patrí medzi najčudnejšie. Áno, dalo sa ísť letecky, bolo by to rýchlejšie aj pohodlnejšie. Ale bolo by to niečo iné. Obyčajná služobná cesta. O tú, ani o bežný turistický zájazd či školský výlet nešlo.

Už zo spôsobu dopravy a z veľkosti minulotýždňovej slovenskej výpravy do Holandska je jasné, že toto celé sa muselo udiať zo špeciálneho dôvodu. Cieľom cesty bol festival Eurosonic a prípravy naň trvali veľmi dlho. Výsledok je podobný, ako keby sa Vlhová, Kuzminová alebo Sagan vrátili z majstrovstiev sveta s dvomi medailami a prísľubom ďalších úspechov.

Prečo práve teraz

„Je to uznanie kvality umelcov v krajine, aj uznanie potenciálu hudobného priemyslu, rozvoja festivalov v Čechách a na Slovensku a vašich nových export ofisov… Všetko dávalo zmysel, aby sme to urobili teraz,“ vysvetľuje šéf Eurosonicu Ruud Berends. Zámer najväčšej akcie pre hudobných profe­sionálov z celej Európy zamerať sa tento rok práve na naše krajiny definitívne spečatili dve výročia. Nedávna storočnica od založenia spoločného štátu a blížiace sa oslavy pádu komunistického režimu.

Eurosonic je takzvaný showcase festival, miesto, kde promotéri, agenti, médiá chodia objavovať novú hudbu. Navonok trochu svet sám osebe, ale nie je určený výlučne pre profesionálov. Tí majú len v kluboch prednostný vstup, aby stihli vidieť toho čo najviac. Tu sa vytvárajú kontakty a sieťujú ľudia, tu sa začínajú tvoriť programy najväčších letných festivalov po celej Európe. Po hudobnej stránke prevažuje alternatívny pop, o to viac treba doceniť, čo sa podarilo tento rok našej scéne.

Takzvané fokusové krajiny sa vždy snažia zviditeľniť čo najviac. Slovensko šancu využilo kreatívne a s veľkým nasadením. Väčšinu iných koordinátorov účasti na Eurosonicu by uspokojil výber desiatich zástupcov scény, nejaká recepcia a iné PR aktivity. Nie však Michala Kaščáka a jeho tím z festivalu Pohoda. Rozhodli sa, že festival aj mesto, kde sa koná, našou hudbou obsadia čo najviac, a v spolupráci s niekoľkými partnermi sa im to aj podarilo. Veľký slovenský zájazd sa zmenil na veľký slovenský nájazd.

Do mesta Groningen nakoniec cestovali tri ďalšie kapely, novinári, promotéri, filmári, vyše dvetisíc kilometrov absolvovala aj Garáž ako špeciálne slovenské pódium a dve umelecké diela, ktoré sa vo verejnom priestore len tak ľahko nedali prehliadnuť – socha Pičus Viktora Freša a Grandstand 6 alias zrkadlová tribúna na sedenie od Ilony Németh. Takmer celá slovenská výprava bývala pokope na štyroch lodiach v centre mesta, čo sa

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Hudba

Kultúra

Teraz najčítanejšie