Denník N

Rómsky LGBT aktivista: Gejovia sú pre Rómov tabu. Môjho priateľa rodina dokopala na poli

David Tišer. Foto - Deník N/Gabriel Kuchta
David Tišer. Foto – Deník N/Gabriel Kuchta

Stretávame sa s tým, že keď príde gej na návštevu, musia mu dať najesť a napiť ako každému. Tak káže rómska pohostinnosť. Ale len čo odíde, tak sa riady ani neumývajú a rovno ich vyhodia, vraví rómsky LGBT aktivista.

Nie je vždy ľahké verejne vystupovať ako Róm. Rovnako nie je ľahké vystupovať ako gej. David Tišer (34) robí oboje. S organizáciou, ktorú založil, už päť rokov bojuje za práva Rómov s odlišnou sexuálnou orientáciou a pomáha ich chrániť niekedy aj pred ich najbližšími. Byť homosexuálom v rómskej komunite totiž často znamená čeliť predsudkom, násiliu a hrozbe, že človek príde zo dňa na deň o všetko.

Vediete organizáciu Ara Art, jediné združenie na svete, ktoré bojuje za práva LGBT Rómov. Ako vám vôbec napadlo ho založiť?

To je veľmi jednoduché, sám som gej a už od pätnástich sa venujem aktivizmu. Čoskoro som si uvedomil, že je veľa tém, a to nielen LGBT, ktoré sa v rómskej spoločnosti vôbec neriešia a zostávajú tabuizované.

Od chvíle, keď mi to napadlo, som šesť rokov nerobil nič iné, než dával dokopy komunitu. Mohol som združenie založiť kedykoľvek, ale nechcel som to robiť bez ľudí, ktorí by aktívne vystupovali a spolupracovali. Nechcel som, aby to bolo len o mne. Vedel som, čo by som chcel ja, ale snažil som sa zistiť, čo by potrebovali oni. Chcel som, aby to bolo napríklad v legislatíve alebo aby rómska LGBT komunita bola súčasťou vládnej rómskej stratégie.

V čom je špecifické byť gej Róm? Prečo vám nestačilo pridať sa k niektorej veľkej LGBT organizácii?

S veľkými LGBT organizáciami veľmi dobre spolupracujeme, ale vždy sa dostaneme do bodu, keď sa ich šéf bude rozhodovať, či podporia Rómov alebo LGBT ako celok. Sú určité špecifické veci, ktoré by na LGBT majoritu nezafungovali. Skúšal som veľké rómske organizácie, ktoré by mohli vytvoriť bunku, kde by sme riešili rómsku LGBT komunitu, ale nikto sa do toho nechcel pustiť.

Čo sú tie špecifické veci, v ktorých je rozdielne byť LGBT Rómom? Je rómska komunita konzervatívnejšia než majorita?

Je oveľa konzervatívnejšia, je to až tabu. Máte rôzne veci, napríklad štítenie sa. Často sa stretávame s tým, že keď príde gej na návštevu, musíte mu dať najesť a napiť ako každému, ako hovorí rómska pohostinnosť. Ale len čo odíde, tak sa riady ani neumývajú a rovno sa vyhadzujú. Keď gej býva v rodine, nebudete zakaždým vyhadzovať všetok riad, ktorého sa dotkne, ale má určený jeden hrnček, jednu lyžičku, jeden tanier a z toho je stále dookola. Avšak netýka sa to väčšiny rómskej spoločnosti.

Z čoho to vyplýva? Panuje predstava, že sú títo ľudia nečistí?

Áno, je to taký koncept rituálnej čistoty.

Stretli ste sa niekedy s tým, aby niekto z vašich blízkych vyhadzoval hrnčeky, keď ste u neho boli na návšteve?

Nie, nikdy, moja rodina to vzala v pohode. Je absolútne odlišná od rodín chalanov a dievčat, ktorí sa na nás obracajú. Ale napríklad rodina môjho priateľa všetky tieto veci napĺňa.

Vaša rodina sa o vašej homosexualite dozvedela v podstate z médií, keď vyšiel študentský film, v ktorom ste hrali. Ako to vzali?

Povedal som to mame a potom v roku 2009 vyšiel film Roma Boys – Príbeh lásky. Ten videla celá moja rodina i v zahraničí. Hneď nato som odišiel na pol roka študovať do Bulharska, a keď som sa vrátil, už o tom nikto nehovoril, už sa to bralo ako normálna vec.

Ani neviem, či niekto niekde nadával, dodnes sa to ku mne nedostalo. Dokonca ani môj otec nie. Ten plakal, ale preto, že som mu to nepovedal ja, ale musel sa to dozvedieť od iných ľudí. A ja som mal strach z toho, že by mi neporozumel.

Rodina vášho partnera taká ústretová nebola?

Nie. Keď im to povedal, odviezli ho na pole a tam ho dokopali. Ležal potom na

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Rozhovory

Vzťahy

Teraz najčítanejšie