Denník N

MediaBrífing: Microsoft sa pustil do boja s konšpirátormi, varuje pred problematickými stránkami

Ilustračné foto: AP
Ilustračné foto: AP

MediaBrífing je piatkový newsletter o všetkom dôležitom v médiách a žurnalistike. Tento týždeň sa okrem iného dočítate:

  • Microsoft varuje ľudí pred konšpirátormi.
  • SNS vymýšľa nové pravidlá pre médiá.
  • Facebooku a Googlu hrozia mnohomiliónové pokuty.
  • Lži o očkovaní sú takou hrozbou pre svetové zdravie ako ebola či rakovina.

Prihláste sa na odber newslettra a dostanete ho každý týždeň mailom.


Ilustračné foto: AP

Spoločnosť Microsoft sa rozhodla varovať ľudí pred stránkami, ktoré nedodržiavajú novinárske štandardy. Vo svojom mobilnom prehliadači Edge upozorňuje na problematické weby a ponúka viac informácií o ich pozadí.

Keď človek navštívi dezinformačnú stránku, je na to upozornený červeným varovaním pri jej adrese. Kliknutím na ikonku varovania sa dozvie, aké má stránka nedostatky.

Tieto informácie Microsoft čerpá od spoločnosti NewsGuard, ktorá sa špecializuje na hodnotenie stránok. Doposiaľ NewsGuard fungoval len ako plug-in, ktorý sa dal nainštalovať do prehliadača na počítači, teraz však Microsoft tento nástroj automaticky inštaluje do najnovšej verzie svojho mobilného prehliadača Edge pre zariadenia s operačnými systémami iOS a Android. Stačí si ho zapnúť v nastaveniach aplikácie.

Ako vyzerá upozornenie na problematickú stránku – pri jej adrese svieti červená ikonka s výkričníkom. Po kliknutí dostane človek viac informácií o webe. Preklad do slovenčiny ešte nie je bezchybný.

Stránky hodnotia ľudia

Spoločnosť NewsGuard nevyužíva na posudzovanie stránok umelú inteligenciu či nejaké algoritmy, ale novinárov a odborníkov, ktorí k všetkým stránkam pripravujú podrobné analýzy. Firma tvrdí, že už má hotové posudky k 2000 americkým stránkam, ktoré dokopy tvoria 96 percent všetkej návštevnosti v USA. Do apríla chce posúdiť ďalších 150 stránok v Británii.

NewsGuard posudzuje weby v angličtine, neponúka teda posudky na slovenské či české dezinformačné stránky. Výnimkou však je česká verzia agentúry Sputnik, pretože sa nachádza na rovnakej doméne ako jej anglická verzia. NewsGuard čitateľa upozorní, že agentúra „nedodržiava základné štandardy týkajúce sa presnosti a zodpovednosti“.

NewsGuard posudzuje stránky na základe deviatich kritérií, medzi ktorými je napríklad zverejňovanie nepravdivých informácií, opravovanie chýb, rozlišovanie správ od komentárov alebo dohľadateľné informácie o majiteľovi a financovaní portálu. Sputnik vyhovel len v jednom z deviatich kritérií – viditeľne označuje reklamu na webe.

Hodnotenia firmy NewsGuard vyvolali tento týždeň rozruch, pretože ako nedôveryhodný bol označený aj jeden z najčítanejších spravodajských webov na svete

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Hoaxy a propaganda

MediaBrífing

Teraz najčítanejšie