Denník N

Múzeum dizajnu: Modranskí šuhaji boli bratia, čo sa zaľúbili do hliny

Béžová váza, Ivan Polonský, 1984-85, majetok SMD. Foto – Adam Šakový
Béžová váza, Ivan Polonský, 1984-85, majetok SMD. Foto – Adam Šakový

Marián a Ivan Polonskí sa navzájom oslovovali „šuhaj“ a spoločnú mali aj lásku ku keramike. Kým staršiemu Mariánovi sa zjavila rýchlo, mladší Ivan sa k nej dostal zložitejšou cestou.

Bratia Marián a Ivan Polonskí tvorili keramiku bok po boku takmer desať rokov v spoločnom ateliéri v Modre. Vzájomne sa oslovovali „šuhaj“, keramický črep omývali vínom – vraj tak lepšie nasával glazúru. Toto obdobie patrilo u oboch k tým najplodnejším.

Starší brat

Hoci obaja bratia pochádzali z obce Hubina pri Piešťanoch, zázemie našli v meste so silnou keramickou tradíciou, pretrvávajúcou dodnes – v Modre. Ateliér si v roku 1970 zriadil najskôr starší z bratov – Marián, tesne po skončení štúdia sochárstva na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave.

Ako významné sa pre mladého autora ukázalo stretnutie s hrnčiarskym majstrom Emilom Majnholdom, ktorého spoznal na konci roku 1972 v modranskej vinárni a s ktorým vzápätí nadviazal spoluprácu. Čerstvo postavená pec v januári roku 1973 vypálila podarené zvieracie keramické plastiky, ktoré navrhol Polonský, a Majnhold, ako skúsený hrnčiar, vytočil tieto veľké tvary na kruhu.

Vázy, Ivan Polonský, 1984-85, majetok SMD. Foto – Adam Šakový

V tom istom roku s plastikami vyhrali prvé miesto na výstave Socha piešťanských parkov a finančná odmena, na ten čas dosť

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Kultúra

Teraz najčítanejšie