Denník N

Logo odkaz MMSOdkaz MMŠ: O dvoch politických stratégoch, ktorí stvorili obraz démona menom George Soros

Foto – TASR/AP
Foto – TASR/AP

Vo firme Georgea Sorosa, ktorá sídli v presklenej budove na Manhattane, to vyzerá trochu ako na burze: na mnohých obrazovkách bežia údaje o vývoji akcií na celom svete.

Jedna obrazovka je však iná. Jej oranžový graf zobrazuje výskyt mena George Soros na sociálnych sieťach a náladu spojenú s týmto menom. Za týždeň sa jeho meno objaví na sociálnych sieťach v rádoch desaťtisícov a takmer vždy sú zmienky negatívne: Soros je čisté zlo, drogový díler, extrémista, konšpirátor, nacista, žid.

Prečo sa práve tento miliardár a filantrop, ktorý vkladá svoje peniaze do obrany liberálnej demokracie, stal v poslednom desaťročí démonom konšpiračných webov a populistov? Prečo sa práve na jeho mene zdvihla vlna antisemitizmu, aká tu nebola od holokaustu?

Desivý obraz Georgea Sorosa nevznikol náhodou. Vytvorili ho dvaja muži, ktorí sa zaoberajú politickým marketingom – George Birnbaum a Arthur Finkelstein. Ak sa vám tieto mená zdajú židovské, máte dobrý postreh. Obaja sú Američania židovského pôvodu.

Fascinujúcu reportáž o tom, ako títo dvaja stvorili obraz démona Sorosa, priniesol spravodajský portál BuzzFeed. Novinár Hannes Grassegger sa rozprával s Birnbaumom, ktorý mu vysvetľuje: „Soros bol dokonalý nepriateľ. Bol to ten najľahší marketingový produkt, aký som kedy vyrobil a predal.“

Birnbaum sa hrdo hlási k svojmu vynálezu a tvrdí, že mu ani vo sne nenapadlo, že tým pomôže vyvolať novú vlnu antisemitizmu. „Keď sme plánovali kampaň, ani na sekundu sme nepremýšľali o tom, že je

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Logo odkaz MMSOdkaz MMŠ

Martin M. Šimečka vyberá zaujímavé texty zo svetových médií.

Komentáre

Teraz najčítanejšie