Denník N

Facebook by mohol tesne pred prezidentskými voľbami sprísniť pravidlá pre politikov

Foto – TASR/AP
Foto – TASR/AP

Facebook upresnil, ako chce tento rok obmedziť zneužívanie sociálnej siete na nekalé ovplyvňovanie volieb. Zároveň vytvorí komisiu odborníkov z celého sveta, ktorí budú dohliadať na to, aký obsah je dovolený. Čo presne Facebook sľúbil?

1. Prísnejšie pravidlá pre politikov

Facebook sľúbil, že koncom marca sprísni pravidlá pre politickú reklamu v krajinách EÚ. Cieľom je zvýšiť transparentnosť kampaní do volieb do europarlamentu, no môže to pomôcť aj pred druhým kolom prezidentských volieb na Slovensku, ktoré bude 30. marca.

Každý, kto bude chcieť spustiť politickú reklamu na Facebooku, sa bude musieť po zavedení nových pravidiel zaregistrovať a autorizovať. Skomplikuje to tak vytváranie anonymných kampaní, aké sme videli napríklad pred komunálnymi voľbami v novembri. Vtedy si rôzne anonymné facebookové stránky nakupovali diskreditačné kampane proti vybraným kandidátom, no dodnes nevieme, kto za nimi stál. V deň volieb viaceré stránky zmizli z webu a už sa nedajú ani ďalej analyzovať.

Po novom vznikne prehľadávateľná databáza politických reklám, ktorá ich bude archivovať sedem rokov. Ľudia sa tam tiež dozvedia, aký bol rozpočet kampane, koľko ľudí zasiahla a demografické informácie (vek, pohlavie a bydlisko) ľudí, ktorí politickú reklamu videli.

Začiatkom mesiaca Facebook zakázal v Nigérii politické reklamy nakúpené zo zahraničia. Prísnejšie pravidlá chystá spustiť prioritne v Indii, Izraeli a na Ukrajine, kde budú na jar voľby. Koncom marca majú byť k dispozícii v krajinách EÚ, od júna celosvetovo.

Denník N sa posledné mesiace opakovane pýtal hovorcov a manažérov Facebooku, či budú prísnejšie pravidlá pre politické reklamy dostupné na Slovensku pred prezidentskými voľbami. Zamestnanci Facebooku však nikdy konkrétne neodpovedali. Teraz prvýkrát uviedli, že spustenie je u nás naplánované koncom marca.

Prihláste sa na odber newslettra MediaBrífing a každý piatok dostanete e-mailom populárny súhrn všetkého dôležité o médiách. 

2. Viac ľudí, lepšie technológie

Facebook tvrdí, že má dnes 30-tisíc ľudí dohliadajúcich na bezpečnosť, trikrát viac ako v roku 2017. Firma tiež otvorí dve operačné strediská zamerané na ochranu volieb, sídliť budú v Dubline a Singapure. Nové centrá majú pomôcť lepšie koordinovať aktivity v rôznych kútoch sveta a znížiť dĺžku času na odpovede. Doposiaľ totiž facebookový tím dozerajúci na voľby sídlil len v Kalifornii.

Sociálna sieť sa tiež chváli tým, že spolupracuje s organizáciami, ktoré dokážu odhaľovať lži a dezinformácie. Ak títo fact-checkeri označia nejakú informáciu ako vymyslenú, Facebook obmedzí jej šírenie. Stránky, ktoré šíria lži pravidelne, sú penalizované a dosah ich príspevkov je limitovaný.

Facebook už má partnerov na odhaľovanie lží v 16 jazykoch, na Slovensku a v Česku však stále nie. U nás tak nevie efektívne zakročiť proti konšpirátorom.

Firma tiež tvrdí, že vylepšila umelú inteligenciu, ktorá dokáže odhaľovať viac problematického obsahu a mazať ho.

3. Nová komisia odborníkov

V pondelok Facebook ohlásil vytvorenie komisie odborníkov, ktorí majú dozerať na to, aký obsah je dovolený na sociálnej sieti. Firma totiž nechce sama rozhodovať o tom, čo má byť dovolené a čo nie, preto chce vytvoriť nezávislý poradný orgán. Ten bude dozerať na najproblematickejšie rozhodnutia Facebooku, analyzovať najvážnejšie prípady a bude môcť aj zvrátiť rozhodnutia administrátorov Facebooku.

Facebook bude naďalej zodpovedný za obsah, komisia má však zabezpečiť dohľad nad tým, ako si firma svoje povinnosti plní.

V najbližších šiestich mesiacoch sa má rozhodnúť, ako presne má komisia vyzerať. Podľa zverejneného dokumentu (pdf), by mohla mať 20 až 100 členov, ideálne asi 40 odborníkov z celého sveta, aby bola zaručená geografická a kultúrna rovnováha. Členov si má v budúcnosti vyberať samotná komisia, Facebook môže niekoho len navrhnúť. Sociálna sieť tiež nebude môcť žiadneho člena odvolať. Funkčné obdobie člena komisie by malo byť tri roky.

Otázne zostáva, ako presne sa bude komisia rozhodovať, ktorými prípadmi sa má zaoberať a na čo už nebude mať kapacitu. O tejto a súvisiacich výzvach sa rozhodne v najbližších mesiacoch aj prostredníctvom viacerých workshopov, ktoré sa budú konať v Singapure, Dillí, Nairobi, Berlíne, New Yorku, Mexico City a ďalších mestách.

EÚ: Musíte sa snažiť viac

Internetové firmy ako Google, Facebook či Twitter sa zaviazali, že až do májových eurovolieb budú každý mesiac Európsku komisiu informovať, ako sa im darí bojovať proti šíreniu dezinformácií. Prvé správy o svojej činnosti už spoločnosti odovzdali.

Dnes už ale EÚ vyzvala IT spoločnosti, aby svoju snahu zintenzívnili. Podpredseda Komisie Andrus Ansip ocenil, že IT giganti dávajú ľuďom viac informácií o pozadí webov a reklám. „Teraz by mali zabezpečiť, aby boli tieto nástroje k dispozícii všetkým v celej EÚ, aby monitorovali ich efektívnosť a neustále sa prispôsobovali novým spôsobom, ktoré používajú šíritelia dezinformácií. Nie je času nazvyš.“

„Vzhľadom na blízkosť európskych volieb je vítaný akýkoľvek pokrok v boji proti dezinformáciám. Avšak pred májom musíme ísť ďalej a rýchlejšie. Nechceme sa zobudiť deň po voľbách a uvedomiť si, že sme mali urobiť viac,“ dodal komisár pre bezpečnostnú úniu Julian King.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Facebook

Médiá

Ekonomika, Svet

Teraz najčítanejšie