Denník N

Ak prestávate fajčiť, naplánujte si, čo urobíte, keď dostanete chuť na cigaretu, hovorí odborník

Róbert Ochaba. Foto N - Vladimír Šimíček
Róbert Ochaba. Foto N – Vladimír Šimíček

Počet ľudí, ktorí fajčia na Slovensku, výrazne klesá. Znamená to, že množstvo ľudí sa v posledných rokoch úspešne zbavuje závislosti od cigarety.

Odborník na fajčenie Róbert Ochaba hovorí, že ak sa človek pokúša prestať fajčiť, mal by to oznámiť rodine aj svojim kolegom, ktorí ho počas dňa zvyknú volať na cigaretu. Keď dostane chuť zapáliť si, môžete sa ísť prejsť, dať si jablko alebo stláčať antistresovú gumu.

V rozhovore sa ďalej dočítate:

  • Ako zvládnuť abstinenčné príznaky?
  • Čo robiť, keď máte chuť na cigaretu?
  • Kedy prestať fajčiť zo dňa na deň a kedy postupne znižovať počet cigariet?
  • Je pravda, že bývalí fajčiari sú náchylnejší ochorieť na zápal pľúc?
  • Čo sa deje s telom fajčiara po poslednej cigarete?
  • Sú elektronické alebo vodné cigarety menej škodlivé?

Pamätáte si na svoju prvú cigaretu?

Úplne prvú cigaretu nie. Ale s fajčením som začal veľmi skoro, už na základnej škole. Zároveň som veľmi skoro aj skončil. Bolo to len príležitostné fajčenie. Bral som to ako frajerinu.

Fajčí aj niekto z vašej rodiny?

Všetci, ktorí fajčili, už sú na druhom svete. Už nemám koho odhovárať. Moja mama fajčila do konca života.

A vaši kamaráti?

Tí fajčia. Niektorých som sa snažil motivovať, aby prestali, ale nešlo to.

Ako ste sa ich snažili motivovať?

Zrejme všetci moji najbližší vedia, čomu sa v práci venujem, a keď o fajčení začneme hovoriť, zbystria pozornosť. Z času na čas sa s nimi rozprávam o tom, či nechcú s fajčením skončiť, či sa o to pokúšali, prečo sa im to nepodarilo a čo majú robiť, aby dokázali dlhodobo abstinovať.

Strašíte svojich kamarátov a kamarátky tým, čo im hrozí, ak neprestanú fajčiť?

Nie. To sme robili pred dvadsiatimi rokmi. Táto metóda sa používala najmä v školách, keď sme strašili deti.

Doteraz sú v školách výkresy, na ktorých sú nakreslené cigarety a vedľa nich smrtka.

Áno, sú to také názorné ukážky toho, čo by sa mohlo stať. Ale strašenie sa už dnes ako metóda neodporúča, pretože pre mladých ľudí je smrť veľmi vzdialená. Každý si musí sám uvedomiť a zhodnotiť, aké výhody a nevýhody pre neho má cigareta.

Fajčia dnes mladí ľudia menej ako pred desiatimi rokmi?

Počet mladých fajčiarov veľmi klesol. Dôvodom je aj to, že fajčenie už nie je „in“ a nie je frajerina vystatovať sa pred rovesníkmi, že si ideme zapáliť.

O koľko ich počet klesol?

V súčasnosti fajčí zhruba 35 percent adolescentov. Okolo roku 2011, keď boli štatistiky na vrchole, to bolo až 46 percent.

Koľko dospelých fajčí?

Pred desiatimi rokmi to bolo asi 45 percent, dnes už je to len 25 percent.

Takže mladí fajčia viac ako dospelí?

Mladých sa pýtame iné otázky než dospelých. Tínedžerov sa napríklad pýtame, či si v poslednom mesiaci zapálili, dospelých, či fajčia denne alebo príležitostne. Ak sa však pozeráme na trendy medzi mladými aj dospelými, oba sú jednoznačne pozitívne. Podarilo sa nám to, o čom sme tu pred dvadsiatimi a desiatimi rokmi len snívali.

Čoraz viac ľudí začalo vyhľadávať pomoc, pretože chcú prestať s fajčením, a zdá sa, že spolu s dopytom rastie aj ponuka týchto služieb. Toto tu kedysi nebolo.

K akému odborníkovi má človek ísť, keď chce prestať fajčiť?

Na úradoch verejného zdravotníctva máme verejných zdravotníkov a lekárov, ktorí ľuďom pomáhajú prestať fajčiť. Sú medzi nimi napríklad aj psychológovia a všeobecní lekári. Poradenstvo nemusí robiť len lekár. Aj verejní zdravotníci napríklad vedú poradne a popri tom sa venujú aj inej poradenskej činnosti, napríklad chodia na základné a stredné školy. V centrách na liečbu drogových závislostí sú tiež lekári, psychológovia a psychiatri, ktorí poskytujú liečbu tabakových závislostí.

Kedy má človek vyhľadať odborníka a kedy to zvládne sám?

Neexistuje kritérium, ktoré by dokázalo odpovedať na otázku, kedy človek dokáže prestať fajčiť bez pomoci. Platí pravidlo, že ak chcete prestať fajčiť, no viackrát sa vám to nepodarilo, mali by ste vyhľadať odborníka. Potom nasleduje otázka, či vám ten odborník odporučí prestať fajčiť okamžite, alebo pôjdete cestou postupného odvykania.

Ktorá cesta je účinnejšia?

Jednotná metodika neexistuje. Ak ste sa viackrát pokúsili úplne prestať fajčiť a recidívy sa opakujú, tak je dobré ísť cestou postupného odvykania. To znamená, že z dvadsiatich cigariet denne si po týždni zapálite len pätnásť a neskôr desať. Budete to skúšať až do toho bodu, v ktorom si poviete, že už nie ste schopný dostať sa nižšie. Alebo sa dostanete do bodu, hovorí sa napríklad o siedmich cigaretách denne, keď sa rozhodnete prestať úplne. Je to však veľmi individuálne.

Foto – TASR

Čo sa deje s telom, keď človek nárazovo prestane fajčiť, napríklad na Nový rok? Nie je to pre neho nebezpečné?

Prvé týždne po tom, čo človek prestane fajčiť, sú naozaj

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Rozhovory

Teraz najčítanejšie