Denník N

MediaBrífing: Potrebujeme radikálne zmeniť spôsob, akým píšeme o prezidentských voľbách?

MediaBrífing je piatkový newsletter o všetkom dôležitom v médiách a žurnalistike. Tento týždeň sa okrem iného dočítate:

  • Je politická žurnalistika v kríze?
  • Snímka slovenského fotografa je na titulke magazínu Science.
  • Četovanie v Instagrame, vo WhatsAppe a v Messengeri sa zlúči.
  • Štúdia zo Stanfordu ukázala, aký je život bez Facebooku.

Prihláste sa na odber newslettra a dostanete ho každý týždeň e-mailom.


Ilustračné foto – Pexels

Správy o kampani pred prezidentskými voľbami pripomínajú informácie o konských dostihoch. Celý čas sa diskutuje o tom, kto vedie a kto zaostáva. Táto téma dominuje kampani od začiatku do jej konca. Nie je to automaticky zlé. Vedieť, kto má šancu uspieť vo voľbách, je dôležité. Avšak takéto správy nie sú dosť dobré na to, aby boli hlavnou témou volieb, myslí si americký profesor žurnalistiky Jay Rosen.

Najväčším problémom takejto „dostihovej žurnalistiky“ podľa neho je, že neprináša odpovede na potreby voličov. Obslúžiť vraj dokáže len tri typy ľudí: fanúšikov politiky, ľudí, ktorí sa politikou živia, a politických reportérov. Pre ostatných sú takéto správy nedostatočné, myslí si profesor Rosen.

Nie je sám, kto o tejto téme teraz hovorí. V USA sa rozprúdila veľká diskusia o tom, ako by mali médiá informovať o prezidentskej kampani. Táto debata môže byť zaujímavá aj pre nás.

Občianska agenda

Neberte volebnú kampaň ako dostihy, ale skôr ako žiadosť o prijatie do zamestnania, povedal kedysi americký novinár David Broder. „Myslím si, že by sme si mali všetci predsavziať, že budeme míňať menej času, alebo dokonca žiaden čas na prieskumy pred prezidentskými voľbami v roku 2020,“ povedala v rozhovore pre CNN šéfredaktorka agentúry AP Sally Buzbeeová. Posadnutosť prieskumami kritizuje aj novinárka Washington Post Margaret Sullivanová. Pripomína, že novinári urobili vďaka prieskumom z Hillary Clintonovej víťazku rok pred tým, ako sa vôbec stala kandidátkou na prezidentku. Pomohli tiež Donaldovi Trumpovi ovládnuť mediálny priestor. A podľa nej je vysoká šanca, že väčšinu chýb z minulosti novinári zas zopakujú.

Ľudia teraz ešte nepotrebujú vedieť, kto má koľko percent, povedal profesor Rosen v rozhovore pre web Recode. „Na to je ešte príliš skoro. Nezáleží na tom, či je pozornosť venovaná ľuďom, ktorí nemajú šancu vyhrať,“ myslí si. Prezidentské voľby v USA budú až v novembri 2020, Američanov teda čaká takmer dvojročná kampaň. „Ak je tento rok naším cieľom diskusia, tak aj ľudia, ktorí nemajú šancu vyhrať, do nej môžu prispieť,“ povedal Rosen.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Americké voľby 2020

MediaBrífing

Prezidentské voľby 2019

Teraz najčítanejšie