Denník N

Biznis roka nie je Váhostav, ale výkup pozemkov pod obchvat Bratislavy

Foto – TASR
Foto – TASR

Kým verejnosť debatovala, či pomáhať veriteľom Váhostavu desiatkami miliónov, pôdu pod bratislavskú diaľnicu vykupujú o stovky miliónov eur drahšie.

Štát je k majiteľom pozemkov pod trasami plánovaného bratislavského obchvatu neprimerane štedrý. Aj za poľnohospodársku pôdu im zaplatí cenu, ako keby si kupoval komerčné stavebné pozemky. Použije pritom oceňovanie, ktoré už roky funguje vo výkupe pozemkov pod diaľnice. Pri cene realít v okolí Bratislavy a veľkosti obchvatu na to bude potrebovať približne 300 miliónov eur (za to sa dá v Bratislave postaviť nová veľká nemocnica).

Kým sa vykupovali pozemky ďalej od veľkých miest, nebila rozšafnosť štátu pri vykupovaní pozemkov daňovníkov až tak do očí. Stavebné pozemky mimo miest nie sú tak dramaticky drahé. Bývalý šéf stratégie ministerstva dopravy Ján Kovalčík hovorí, že úradníci vedeli, že je to časovaná bomba, ktorá pri obchvatoch veľkých miest nutne vybuchne.

Ale neriešil to nikto. Stačilo len pár mesiacov, aby štát prijal férové a rozumné pravidlá na tvorbu cien pri výkupe pozemkov. Zjednodušene, stačilo povedať, že cena môže byť napríklad maximálne dvojnásobok trhovej ceny daného pozemku.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Obchvat Bratislavy

Teraz najčítanejšie