Denník N

Dycky Most! Korektnosť je hlúpa, vraví scenárista seriálu, čo spája Čechov drsným humorom

Foto - ČT/Michaela Buchtová
Foto – ČT/Michaela Buchtová

Nedokážem si predstaviť nejakého fašistického scenáristu, ako vymýšľa takéto vtipy, vraví scenárista Petr Kolečko. On sám sa považuje za liberála, no keď seriál Most! označujú za slniečkarsky, protestuje.

Severočeské mesto Most je poznačené baníckou minulosťou, komunistickými experimentmi a presunmi obyvateľstva. Tragikomickým symbolom toho všetkého sa stal kostol, ktorý komunisti v 70. rokoch pre ťažbu uhlia celý presťahovali, tak ako stál, po koľajniciach z centra mesta za cestu. Oltár však otočili zlým smerom.

Samotný seriál Most!, ktorý každý týždeň na Českej televízii sleduje milión a pol divákov, je odvážny a vstupuje na najcitlivejšie územie českej spoločnosti. Nakrúcalo sa v najúbohejšom českom gete – v Chánove. Hlavnou postavou je Luďan, ktorý nemá prácu, zato dosť predsudkov, ale možno – ako hovorí jedna z najznámejších hlášok seriálu – „nie je rasista, len debil“. K ďalším hlavným postavám patrí transsexuálka Dáša a najpozitívnejším hrdinom je Róm, čo v českom mainstreame naozaj nie je bežné.

Autorom scenára je Petr Kolečko (34), ktorý na seba v minulosti upozornil komediálnymi seriálmi, ako sú Okresní přebor o dedinskom futbale či Lajna z hokejového prostredia. Je tiež držiteľom ceny Český lev za spoluprácu na scenári k historickému filmu Masaryk.

Ako ste objavili Most? Prečo Most?

S producentom Českej televízie Martinom Rajtlerom sme sa pred časom dohodli, že urobíme trochu ostrejší seriál, a úplne pôvodný nápad bolo práve to súžitie brata s transsexuálom. Mali sme to vymyslené ako komorný sitkom, ale neboli sme s tým spokojní. Potom som prišiel s motívom krčmy Severka, kam som chodil so svojím svokrom na pivo, a tak nám napadlo, či to celé neprehnať Mostom.

To, čo v seriáli zobrazujete, je teda reálny Most, vrátane postáv?

Je to veľmi voľne inšpirované reálnymi ľuďmi. Napríklad teta mojej vtedajšej ženy mala nemeckého manžela, to sa odrazilo v postave Ilony (panovačná exmanželka hlavnej postavy Luďana – pozn. red.). Tá skutočná teta je charakterovo o dosť viac v pohode, ale je tam voľná inšpirácia. Zo Severky poznám Václava – predlohu postavy Róma Frantu – párkrát som s ním bol na pive, obľúbil som si ho.

Na Frantovi stojí jeden z hlavných motívov seriálu. Do Severky smie vojsť ako jediný Róm, ale musí „držať uhol“, aby naňho nebolo vidieť. Je to obrázok každodenného českého rasizmu?

To ma veľmi inšpirovalo. Chlapi v krčme stále nadávali na „čierne špiny“, ale zároveň tam s nimi sedel cigán, ktorý potom za nich nakoniec zatiahol účet. To mi vždy vravel aj

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Rozhovory

Kultúra

Teraz najčítanejšie