Denník N

Tretina ľudí hovorí, že školstvo sa vyvíja zlým smerom (prieskum)

Ilustračné foto – TASR
Ilustračné foto – TASR

Kampaň Chceme vedieť viac o vzdelávaní na Slovensku si dala urobiť prieskum. Polovica opýtaných hovorí, že školstvo iba prešľapuje na mieste.

Ako sa vyvíja slovenské školstvo? Polovica z opýtaných ľudí v prieskume povedala, že len prešľapuje na mieste. Tretina bola ešte kritickejšia – ide podľa nich zlým smerom.

Kampaň Chceme vedieť viac o vzdelávaní na Slovensku si nechala urobiť prieskum, v ktorom sa tisíc ľudí pýtali na naše školstvo. Výsledky nie sú dobré.

Za kampaňou stojí občianske združenie Nové školstvo, ktoré podporuje diskusiu o školstve.

Najkritickejší pri hodnotení vývoja školstva sú mladí ľudia (18 – 24 rokov), tí častejšie uvádzali, že školstvo sa uberá zlým smerom. „Dnešní rodičia školopovinných detí, ktorí tvorili štvrtinu opýtaných, školstvo hodnotia rovnako ako ostatní respondenti, ktorí deti v školách nemajú,“ vyplýva z výsledkov prieskumu.

„V slovenskom školstve sa za posledných 25 rokov neudiali také zmeny, ktoré by ľudia vnímali ako významný posun dopredu. Vzdelávanie ako svoju prioritu deklarovali všetky ponovembrové vlády, no faktom je, že pre žiadnu z nich to ozajstná priorita nebola,“ povedala Zuzana Zimenová z kampaňového tímu.

Väčšina rodičov si myslí, že učivo je náročnejšie. Nezmenila sa však podľa nich kvalita učiteľov, vzdelávacie výsledky žiakov a spolupráca s rodičmi.

„Rodičia vnímajú, že deti už dnes v škole nešticujeme a netrestáme trstenicou, nenútime ich obedovať bez slova a prechádzať sa v kruhu počas veľkej prestávky, hoci aj také školy sa dnes ešte nájdu. To sú veci, ktoré si dnešní tridsiatnici a štyridsiatnici zo školy veľmi dobre pamätajú,“ hovorí Zimenová.

V škole by mala byť podľa prieskumu príjemná atmosféra a deti by tam mali chodiť rady – to očakáva 83 percent opýtaných. „Po rekonštrukcii fasád, výmene okien a zabezpečení interaktívnych tabúľ by sme sa konečne mali zamerať aj na skvalitňovanie toho, čo sa v školách robí a na čo majú primárne slúžiť. Najväčšiu pozornosť, energiu aj financie treba konečne venovať podpore žiakov pri učení a pomoci učiteľom vo vyučovaní,“ hovorí Peter Dráľ z kampaňového tímu.

A ako by mala vyzerať ideálna škola? Ľudia v prieskume hovoria, že by sa nemala špecializovať a tiež to, že by mala byť blízko bydliska.

Až 43 percent rodičov zahrnutých do prieskumu sa v realite rozhodlo pre školu, ktorá je pre nich najbližšie, a 12 percent pre takú, do ktorej chodili oni sami.

Teraz najčítanejšie