Denník N

MediaBrífing: Trh zlyhal a kvalitná žurnalistika je ohrozená, varuje štúdia britskej vlády

MediaBrífing je piatkový newsletter o všetkom dôležitom v médiách a žurnalistike. Tento týždeň sa okrem iného dočítate:

  • Britská vláda zisťovala, ako sa dá zastaviť úpadok médií.
  • Našla sa dohoda o európskej reforme autorských práv.
  • Budúci týždeň si pripomenieme rok od vraždy Jána Kuciaka.
  • Novinárka prezradila, aké hrozné bolo odhaľovať hoaxy pre Facebook.

Prihláste sa na odber newslettra a dostanete ho každý týždeň e-mailom.


Ilustračné foto: AP

Ako sa dá zachrániť kvalitná novinárčina? Treba zaviesť daňové úľavy a reguláciu Facebooku a Googlu, zvýšiť mediálnu gramotnosť dospelých, podporovať inovácie a lokálnu žurnalistiku. To vyplýva z veľkej štúdie, ktorú si dala vypracovať britská vláda.

Úpadok médií a škodlivý vplyv sociálnych sietí je hrozbou pre demokraciu. Vláda v Londýne sa preto vlani rozhodla preskúmať, čo sa s tým dá urobiť. Úlohu zadala prestížnej novinárke a ekonómke Frances Cairncrossovej a tento týždeň bola zverejnená jej 157-stranová správa. Britská vláda sa bude v najbližších mesiacoch zaoberať jej odporúčaniami a hľadať riešenia, ktoré by mohla uviesť do praxe.

Samozrejme, situácia na britskom mediálnom trhu sa zásadne líši od slovenskej, závery štúdie však môžu byť podnetom na úvahy aj v našom kontexte. Pozrime sa teda podrobnejšie, čo zistila a odporúča Cairncrossovej štúdia:

Zásah štátu. Investigatívna žurnalistika a informovanie o demokracii sú oblasti, ktoré sú najdôležitejšie a aj najviac ohrozené. Výdavky na investigatívu sú veľké, ale málokedy sa médiám vrátia. Podobné je to s žurnalistikou vo verejnom záujme – jej úbytok spôsobuje pokles angažovanosti ľudí na lokálnej úrovni a zhoršuje aj kontrolu miestnych inštitúcií. „Vzhľadom na zlyhanie trhu pri poskytovaní informácií vo verejnom záujme môže byť štátna intervencia jedinou možnosťou nápravy,“ tvrdí správa. Cieľom pritom nemá byť len ochrana vydavateľstiev, ale zavádzanie opatrení, ktoré zabezpečia efektívnosť trhu.

Daňové úľavy. Príjmy z online reklamy sú omnoho nižšie, než sa kedysi očakávalo. Navyše väčšinu peňazí z inzercie zhltnú Google a Facebook. Médiá sú preto nútené buď maximalizovať návštevnosť (bulvarizáciou a používaním clickbait nadpisov), alebo zamykať obsah len pre predplatiteľov. Obe riešenia však fungujú najmä pre veľkých hráčov, menšie či lokálne médiá majú problém zarobiť dostatok peňazí na svoju činnosť. Cairncrossovej správa preto odporúča daňové úľavy na online predplatné, lokálnu a investigatívnu žurnalistiku. (V Británii sa napríklad neplatí DPH za tlačené médiá, pri ich kúpe online sa však už dane platia, štúdia preto odporúča nulovú daň aj na digitálne médiá.) Treba sa  vraj lepšie pozrieť aj na pôsobenie verejnoprávnej BBC a dohliadnuť, aby komerčné médiá radšej dopĺňala, nie nahrádzala.

Vzťah s IT gigantmi. Štúdia odporúča vytvoriť akýsi kódex správania, ktorý by nastavil vzťahy medzi médiami a online platformami. Giganti ako Google, Facebook či Apple totiž majú obrovskú moc a vydavatelia s nimi nemôžu vyjednávať o pravidlách férovej spolupráce. Kódex by mohol tento nevyvážený vzťah trochu zmierniť a regulačný úrad by mal dohliadať na jeho dodržiavanie. Mohol by dokonca neskôr stanoviť aj minimálne požiadavky, ktoré musia byť dodržané. Ak by sa to ukázalo ako nedostatočné, mala by vláda zaviesť prísnejšie opatrenia.

Reklama. Štúdia odporúča, aby britský protimonopolný úrad preskúmal trh online reklamy. Mal by sa bližšie pozrieť na kľúčových hráčov, ich hospodárenie a ceny. Cieľom je posúdiť, či inzertný trh funguje dobre a či netreba zaviesť nejaké opravné opatrenia. Existuje totiž obava, že najväčší hráči majú také dominantné postavenie, že znemožňujú vstup ďalších firiem na trh.

Kvalitná žurnalistika na sociálnych sieťach. Facebook už deklaroval, že stránky, ktoré šíria dezinformácie a nenávisť, budú na sieti penalizované. Rovnako chce v newsfeede uprednostňovať dôveryhodné médiá. Cairncrossovej štúdia konštatuje, že v týchto aktivitách treba pokračovať, no štát by na ne mal dohliadať. „Táto úloha je príliš dôležitá na to, aby sme ju úplne ponechali na komerčné subjekty.“ Stačí vraj, aby

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Médiá

MediaBrífing

Teraz najčítanejšie