Denník N

Projekt najväčšieho európskeho lietadla skrachoval, naplnila sa predpoveď bývalého šéfa Boeingu

Najväčšie civilné európske lietadlo A380 sa bude napokon vyrábať len menej než dvadsať rokov. Foto - TASR/AP
Najväčšie civilné európske lietadlo A380 sa bude napokon vyrábať len menej než dvadsať rokov. Foto – TASR/AP

Airbus oznámil, že ukončí výrobu lietadla A380, ktoré môže prepraviť vyše 500 cestujúcich. V kategórii obrovských lietadiel tak utrpel porážku od amerického Boeingu.

Bývalý šéf americkej spoločnosti Boeing a veterán leteckého biznisu Harry Stonecipher v roku 2004 povedal: „Nestojte v ceste svojmu konkurentovi, keď robí chyby.“

Narážal tým na spustenie výroby Airbusu A380 – najväčšieho osobného lietadla na svete. Robustný štvormotorový stroj, ktorý dokáže prepraviť 525 až 853 ľudí, mal potvrdiť prevahu európskeho Airbusu nad americkým Boeingom. Podľa pôvodných plánov ho chceli vyrábať aspoň 40 rokov, počas ktorých sa k zákazníkom malo dostať minimálne 700 kusov.

Aký je výsledok? Vedenie Airbusu tento týždeň oznámilo, že výrobu stratového lietadla v dohľadnom čase ukončí. „V dôsledku nedostatočných objednávok od aerolínií ukončíme dodávky A380 v roku 2021,“ uviedla firma v tlačovej správe.

Lietadlo A380 napokon nevyrobia ani len v počte tristo kusov. Na porovnanie: konkurenčný Boeing 747 sa vyrába už päťdesiat rokov a doteraz vzniklo vyše 1500 strojov.

Je dokonca pravdepodobné, že americké „jumbo“ budú vyrábať aj po roku 2021, keď Airbus dodá svoj posledný A380. Ak sa to stane, bude to pre európskeho výrobcu ďalšia potupa. Práve A380, prezývané „superjumbo“, malo byť nástupcom najznámejšieho boeingu.

Boeing 747 Jumbo má o niečo menšiu kapacitu než A380 – v najčastejšej konfigurácii má 416 miest. Paradoxne práve v čase, keď Airbus oznámil koniec výroby, oslávil 747 päťdesiat rokov od prvého letu. Foto – Wikipédia

Miesto toho sa Airbus musí zmieriť nielen s porážkou v kategórii obrovských štvormotorových lietadiel, ale aj s odpisom vyše 15 miliárd eur, ktoré investoval do vývoja. „Lietadlo A380 zostane pre Airbus navždy stratovým projektom. Iba za minulý rok mu jeho výroba priniesla stratu 463 miliónov,“ napísal český server Zdopravy.cz.

Airbus je nadnárodnou firmou, ktorá má fabriky vo Francúzsku, Nemecku, Veľkej Británii i Španielsku. V najbližších týždňoch začne rokovať s odborármi o tom, ako vyriešiť budúcnosť viac než tritisíc zamestnancov, ktorí pracovali na kedysi vychvaľovanom projekte.

Prečo to s európskym „superjumbom“ takto dopadlo?

V krátkosti sa dá povedať, že sa naplnili slová bývalého šéfa Boeingu Stoneciphera, ktorý už pred pätnástimi rokmi predpovedal, že ďalšie desaťročia budú patriť

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Prečítajte si knihu od Vladimíra Šnídla: Pravda a lož na Facebooku

Viac

Teraz najčítanejšie