Denník N

Snažia sa zlepšiť vyučovanie informatiky: O bezpečnosti, hoaxoch a sociálnych sieťach hovoríme so žiakmi neskoro

Alena Kanabová a Martina Pometlová. Foto - Accenture
Alena Kanabová a Martina Pometlová. Foto – Accenture

Alena Kanabová a Martina Pometlová majú v spoločnosti Accenture na starosti školenia učiteľov informatiky, keďže mnohí z nich nemajú potrebné vzdelanie.

Polovica škôl na Slovensku nemá ani jedného učiteľa informatiky, ktorý by mal na učenie tohto predmetu dostatočné vzdelanie. Pred štyrmi rokmi začala spoločnosť Accenture s projektom S♥CODE, kde pripravujú bezplatné školenia pre učiteľov informatiky. Dnes už ich školením prešlo 341 učiteľov z 200 škôl a inú výučbu už má vyše 10-tisíc žiakov. Okrem základov programovania už školia učiteľov aj o bezpečnosti. V spolupráci s Orangeom a Esetom pripravili učiteľom aj príručku o bezpečnosti.

Ako sa vaše deti učia informatiku?

Alena Kanabová: Moja dcéra má 13 a, ako na každom predmete, veľmi závisí od učiteľa, ako hodina vyzerá. Niektorí sú pokrokoví, zaujímajú sa, dokážu naplniť hodiny zmysluplným obsahom. Ale sú učitelia, ktorí dokážu celý rok učiť deti písať vo Worde a kresliť v Painte. Nejaké základné zručnosti im to dá, aby si vedeli zapnúť počítač a pracovať s myšou, ale nemá to žiadny hlbší obsah, čo vidíme ako problém. Ako firma celosvetovo chceme vypĺňať medzery na trhu práce, snažíme sa investovať do projektov, ktoré ľudí naučia zručnosti, ktoré im pomôžu sa zamestnať alebo rozbehnúť vlastný biznis. A pozeráme sa aj na to, ako sa bude trh vyvíjať a čo budú zručnosti, ktoré sú nevyhnutné pri uplatnení sa na trhu práce v budúcnosti.

O ktoré zručnosti ide?

Alena Kanabová: Práve digitálne zručnosti sú jednou zo skupín zručností, ktorú budú naše deti potrebovať. To nie je len schopnosť používať počítač ako bežný používateľ, ale byť schopný spoluvytvárať nové technológie. Zručnosti, ktoré budú v budúcnosti potrebné, sú kreativita, kritické myslenie, schopnosť pracovať v tíme. My vidíme, v akom stave je u nás vzdelávanie, informatika je taká špička ľadovca. Na nej to najviac vidieť a je tam najväčší rozdiel medzi platmi v komerčnej sfére a školstve. Keď niekto vie programovať, nebude učiť. Preto sme si povedali, že toto je možno najväčší priestor, kde my ako technologická firma môžeme prispieť k zlepšeniu situácie, a zamerali sme sa práve na budovanie digitálnych zručností mladej generácie.

Podľa údajov Svetového ekonomického fóra 65 percent detí, ktoré začínajú navštevovať školu v súčasnosti, bude pracovať v zamestnaniach, ktoré dnes ešte neexistujú. Čo budú v budúcnosti ľudia potrebovať, na čo ich dnes škola nepripravuje?

Alena Kanabová: Dôležitá vec je vštepiť deťom lásku k učeniu sa. Aby sa zmierili s tým, že aj keď sa teraz niečo naučia, tak za desať rokov sa budú musieť učiť niečo úplne iné. Ale v našom školstve sa toto vôbec neobjavuje. Mladí, ktorí idú aj na vysokú školu, tam idú s tým, že vyštudujú, zamestnajú sa v odbore a budú to môcť robiť celý život. Ale tak to nebude. Musíme si zvyknúť, že niektoré pozície budú zanikať, iné vznikať. Neustále sa budeme musieť učiť nové veci a posúvať sa tam, kde budú príležitosti. Zmení sa aj charakter práce.

Ako?

Alena Kanabová: Nebudeme pracovať osem hodín päťkrát týždenne, ale

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Školstvo

Slovensko

Teraz najčítanejšie