Jeho spolupútnici zomreli alebo odišli do penzie. Karl Lagerfeld bol kráľom módneho biznisu a popkultúrnou ikonou
Odmietal piť čokoľvek iné ako Coca-Colu, takmer nikdy neskladal z očí svoje veľké čierne okuliare a hovoril, že robiť módu je preňho ako dýchať.
Keď sa jeho oveľa mladší kolegovia sťažovali na ťažké podmienky meniacich sa pravidiel módneho biznisu, vyhorenie alebo radšej rovno odchádzali do dôchodku, on robil ročne aj štrnásť nových kolekcií.
„Nehovorte mi, že ťažko pracujem,“ povedal v rozhovore pre britský The Independent. „Nikto nikoho nenúti, aby túto prácu robil. Ak sa to niekomu nepáči, nech robí niečo iné. Ľudia si kupujú šaty, aby ich to urobilo šťastnými, a nie preto, aby počúvali, že niekto sa nad kusom látky natrápil.“
Karl Lagerfeld nebol len módny dizajnér. Karl Lagerfeld bol úspešný biznismen, vizuálny provokatér, popkultúrna ikona 20. storočia, celebrita 21. storočia a autor výroku: „Tepláky sú znakom porážky.“ Bol vášnivým zberateľom umenia, iPodov, majiteľom obrovskej knižnice, vydavateľom, autorom opulentných módnych šou a v neposlednom rade aj strojcom vlastného mýtu. V tom bol priam dokonalý.
Zomrel vo veku 85 rokov, teda, aspoň približne. Rok jeho narodenia sa v priebehu jeho života pohyboval niekde medzi rokmi 1933 a 1938, on sám naposledy povedal, že správny údaj je rok 1935.
Dnes je to nepodstatné. Karl Lagerfeld bol čosi ako zjavenie. Presne tak, ako si to prial.
Žiadna ilúzia, iba skutočnosť
Pri tvorbe prehliadok a vlastného mýtu to doviedol naozaj do detailov. Na jeseň 2018 Chanel uviedol jarnú kolekciu 2019 vo svojej domovskej sále – v historickej budove Grand Palais v Paríži. Lagerfeld ju