Denník N

Pošle sudkyňa Váhostav do konkurzu alebo ho nechá stavať? To asi nepovie

Kauzu Váhostav riešia aj policajti. Juraj Široký bol nedávno vypovedať. Foto - Tasr
Kauzu Váhostav riešia aj policajti. Juraj Široký bol nedávno vypovedať. Foto – Tasr

Ten, kto je zvedavý, či Širokého stavebný gigant bude stavať diaľnice pre štát, ale už bez veľkej časti dlhov, si má počkať. Avizuje to sudkyňa, ktorá má dnes vyrieknuť verdikt o Váhostave.

Dnes je posledný možný deň, keď by sa malo rozhodnúť o osude Váhostavu Juraja Širokého. Sudkyňa bratislavského okresného súdu Katarína Bartalská by dnes mala povedať, či nechá firmu vymazať 85 percent dlhov voči firmám, čo jej pomáhali stavať diaľnice, alebo ju pošle rovno do konkurzu.

Aké je jej rozhodnutie, ak už nejaké je? Avizuje, že to zatiaľ nepovie.

Novinárom odkázala, že si majú počkať, kým bude jej verdikt zverejnený v obchodnom vestníku. To môže byť aj o dva týždne.

„Až po zverejnení rozhodnutia súdu v obchodnom vestníku sa súd môže k obsahu rozhodnutia vyjadriť, keďže rešpektuje práva účastníkov konania v plnom rozsahu,“ povedal hovorca bratislavského krajského súdu Pavol Adamčiak. Reagoval tak na otázku, či sudkyňa povolí firme podnikať ďalej, ale už bez ťarchy dlhov, ktoré si narobila u svojich dodávateľov.

Aj keď je reštrukturalizácia zákonnou možnosťou pre zadlžené firmy, ako vyškrtať faktúry, ktoré im vystavili dodávatelia, pri Váhostave vyvoláva tento postup viac pochybností.

Schránky v Belize, aj vo výbore

V prvom rade, medzi veriteľmi Váhostavu sa ocitli aj schránkové firmy z Cypru či Belize. Firma tvrdí, že ide o Širokého známych, ktorí Váhostavu tesne pred bankrotom požičali milióny eur na dobré slovo. Inak povedané – nepýtali na svoje úvery žiadne záruky, ako to obvykle robievajú banky.

Ak by sa ukázalo, že v skutočnosti požičal Široký sám sebe, znamená to, že mohol proces škrtania dlhov pohodlne manipulovať, alebo že mohol nezvládnuteľné finančné problémy len predstierať. O tom, že to tak mohlo byť, svedčí napríklad to, že šéf Váhostavu Marián Moravčík v minulosti pre jednu z týchto nebankoviek pracoval.

Išlo o spoločnosť Lomark s materskou firmou v Británii. Tá sa pri odpisovaní dlhov Váhostavu dostala do kľúčovej pozície, keď zasadla do takzvaného veriteľského výboru. Iba také percentá dlhov na výmaz, aké odobrí výborová pätica veriteľov, sa mohli posunúť na schválenie pred všetkých veriteľov firmy.

Veritelia v pléne plány Váhostavu schválili posledný aprílový deň. Pri reštrukturalizáciách sa dá súhlas partnerov vymeniť aj za prísľub práce do budúcna.

Také úspechy v štátnych tendroch na diaľnice, ako má Váhostav, už má len máloktorá firma.

Úspech mladej správkyne

Druhá sporná vec, ktorá by sudkyňu Bartalskú mohla zaujímať, je mladá správkyňa, ktorá dostala odpis dlhov Váhostavu na starosti. Volá sa Petra Gabrišová a v 25 rokoch sa jej podarilo ako prvého klienta na reštrukturalizáciu získať Váhostav.

Gabrišová má pritom väzby na právnikov prepojených na firmu, ktorá správcovala, keď sa dlhov zbavoval Doprastav. Z toho sa pri odpise dlhov stal jeden z kľúčových veriteľov, keď sa dostal do toho istého výboru ako Lomark.

Pokiaľ by sudkyňa Bartalská mala podozrenie, že odpis dlhov Širokého firmy nie je v poriadku, mala by ju poslať rovno do konkurzu. To by sa Váhostavu pozdávalo najmenej. Znamenalo by to rozpredaj firmy, a teda zrejme aj koniec víťazstvám v štátnych tendroch na výstavbu diaľnic za stámilióny eur.

Sudkyňa, šéf SIS a Fico

Bartalská má deti so šéfom Slovenskej informačnej služby – Jánom Valkom. Jeho post priamo podlieha vláde a premiérovi Robertovi Ficovi.

Premiérovej vládnej strane kauza okolo ozdravovania Váhostavu mierne ubrala na preferenciách. V snahe na poslednú chvíľu zachrániť politické body Fico sľúbil veriteľom Váhostavu, že im rovno vyplatí polovicu nepreplatených faktúr od stavebného gigantu.

Široký zasa sľúbil, že sa podelí o akcie svojej vlajkovej lode. Štát by sa tak mal stať 49-percentným podielnikom vo Váhostave. Jeho dlhy, ktoré štát skúpil od veriteľov, bude môcť štát vymáhať, pretože sa budú považovať za pohľadávky, ktoré stále platia.

Druhú polovicu dlhov, ktoré kúpil za polovicu ich nominálnej hodnoty, si zasa bude môcť nárokovať, ak uvidí, že firma sa dostala k takým ziskom, že na to má.

V reáli môže Váhostav teoreticky donekonečna zisky odlievať a zatajovať. Spoločne s partnermi v konzorciách má pritom isté zákazky na stavbu diaľnic za stámilióny eur.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Kauza Váhostav

Ekonomika

Teraz najčítanejšie