Denník N

MediaBrífing: Zuckerberg zmenil názor na súkromie ľudí a predstavil novú budúcnosť Facebooku

MediaBrífing je piatkový newsletter o všetkom dôležitom v médiách a žurnalistike. Tento týždeň sa okrem iného dočítate:

  • Šéf Facebooku predstavil svoju novú víziu tejto sociálnej siete.
  • Čaputová netradične reaguje na hejty.
  • Hlavné správy nechcú byť na zozname konšpirátorov.
  • Facebook zakročí proti klamstvám o očkovaní.

Prihláste sa na odber newslettra a dostanete ho každý týždeň e-mailom.


Riaditeľ Facebooku Mark Zuckerberg. Foto – AP

Súkromné konverzácie, šifrovaná komunikácia a zdieľanie obsahu, ktorý po človeku nezostane navždy online. Takto si šéf Facebooku Mark Zuckerberg predstavuje budúcnosť internetu – a aj svojej sociálnej siete.

Tieto trendy nie sú objavné, viackrát sme o nich písali aj v MediaBrífingu. Facebook však od svojho vzniku presadzoval inú filozofiu – verejné konverzácie, minimálne, ideálne až žiadne súkromie a ukladanie všetkých informácií o ľuďoch, aké sa len dajú zozbierať. Ešte v roku 2010 Zuckerberg vravel, že súkromie už nie je sociálnou normou. Tento týždeň vysvetlil, že sa jeho názory zmenili.

„Verím, že budúcnosť komunikácie sa bude stále viac presúvať do súkromných, šifrovaných služieb, kde si ľudia môžu byť istí, že to, čo si navzájom hovoria, zostane v bezpečí, a ich správy a obsah nezostane navždy online. Toto je budúcnosť, ktorú, dúfam, aj my pomôžeme dosiahnuť,“ napísal Zuckerberg vo svojej vízii budúcnosti sociálnych sietí.

Šéf Facebooku vysvetlil, že posledných 15 rokov sa snažili budovať akúsi digitálnu obdobu námestia, no ľudia sa stále viac chcú spájať v digitálnej obdobe obývačky. „Keď rozmýšľam o budúcnosti internetu, verím, že komunikačné platformy zamerané na súkromie budú ešte dôležitejšie ako dnešné otvorené platformy,“ mysli si šéf Facebooku. „Dnes už vidíme, že súkromné správy, efemérne príspevky (stories) a malé skupiny sú jednoznačne najrýchlejšie rastúcimi formami online komunikácie.“

Zuckerberg ohlásil, že aj služby Facebooku sa teda vyberú týmto smerom. Neznamená to, že Facebook či Instagram, ako ich poznáme, skončia. Šéf týchto sociálnych sietí vysvetlil, že newsfeed či verejné zdieľanie príspevkov na sieti nezmiznú, nebudú ani menej dôležité, no väčšie príležitosti vidí inde.

Čo to v praxi znamená?

Reklama. Zuckerberg vo svojej eseji vlastne nehovoril o reklame, hoci je to hlavný zdroj príjmov Facebooku – vlani na inzercii zarobil 55 miliárd dolárov. Ak budú konverzácie medzi ľuďmi šifrované, neuvidí ich ani Facebook a ani inzerenti nebudú vedieť cieliť reklamu na ľudí podľa ich záujmov. Aké iné dáta budú facebookové služby zbierať o ich používateľoch, nie je jasné. Ako má v budúcnosti vyzerať biznis model firmy, Zuckerberg nevysvetlil. Vraví však, že ani teraz nepoužívajú obsah správ na cielenie reklám. „Som optimistický, že vybudujeme systémy, ktoré dokážu prinášať hodnotu aj so zlomkom dát,“ povedal pre Wired.

Problematický obsah. Dezinformácie, detská pornografia, správy teroristov, nenávistné príspevky. Facebook čelí posledné roky veľkej kritike za to, že nedokáže obmedziť šírenie nevhodného obsahu na sieti. V prostredí šifrovanej komunikácie bude takýto boj úplne nemožný – sociálna sieť totiž nebude vedieť, o čom si ľudia píšu a aké odkazy medzi sebou zdieľajú. Aj preto niektorí komentátori zdôrazňujú, že Zuckerbergova nová vízia má pomôcť jeho firmám zbaviť sa zodpovednosti za obsah, ktorý pomáhajú šíriť medzi ľuďmi. Varujú tiež, že budeme mať výrazne menej informácií o tom, aké manipulácie a lži kolujú po sieti – výskumníci ich nebudú mať ako odhaľovať a merať ich vplyv. V Indii už dezinformácie šírené cez četovaciu aplikáciu WhatsApp, teda ďalšiu službu v Zuckerbergovom portfóliu, viedli k násilnostiam a zabitiam – nie je jasné, ako v budúcnosti takéto prípady obmedziť.

Prchavý obsah. Zuckerberg vraví, že veci, ktoré dáme na internet, by tam nemali byť verejne dostupné navždy. Ľuďom totiž môžu ich zahanbujúce príspevky z mladosti spôsobovať problémy. Zároveň však ľudia nechcú o tieto príspevky prísť, pretože pre nich môžu mať hodnotu. Verejné príspevky by tak po čase mohli zmiznúť, hoci ostanú archivované, aby sa k nim mohol ich autor dostať aj neskôr. Správy v čete by tiež mohli byť po mesiaci či roku zmazané, ak si to teda používateľ nenastaví inak. Niektoré správy by mohli byť automaticky zmazané už po pár sekundách či minútach, ako to majú aj niektoré četové aplikácie. Otázkou zostane, ako bude Facebook komunikovať s políciou a ďalšími orgánmi, ak budú potrebovať vidieť príspevky, ktoré už „zmizli“. „Po rokoch kopírovania produktov od Snapchatu Facebook práve okopíroval celú ich filozofiu,“ reaguje na tieto plány komentátor Sky News.

Prepájanie. Ľudia by mali mať možnosť využívať ktorúkoľvek aplikáciu (Facebook, Messenger, Instagram, WhatsApp) a mali by byť schopní kontaktovať ľudí na rôznych platformách ľahko a bezpečne. Firma už dlhšie svoje služby prepája a jedného dňa by nemal byť problém napísať správu z Messengera niekomu na WhatsApp. Prepojiť sa chcú aj s esemeskami. Analytici však varujú, že zo strany Facebooku môže ísť len o šikovnú hru pre verejnosť, politikov a regulačné úrady – ohlási zásadný krok k zvýšeniu súkromia a bezpečnosti používateľov, aby sa vyhol protimonopolným konaniam pri spájaní jeho služieb do jednej gigantickej platformy. Argument vyššieho súkromia pre spájanie služieb je najlepší, aký mohol Zuckerberg použiť, píše Verge.

Trh. Zuckerbergov PR tím opísal novú víziu firmy sebaisto. Nevieme, nakoľko je to len marketingová hra a nakoľko chystané zmeny ovplyvnia fungovanie dnešných služieb Facebooku. Trochu prekvapením však možno je, že akcie firmy ostali stabilné a nervozita medzi akcionármi zatiaľ nie je merateľná, a to aj napriek tomu, že šéf Facebooku vyhlásil, že podstata Facebooku nebude v budúcnosti taká dôležitá ako niečo úplne nové a nekonkrétne.

Platby. Keď Zuckerberg hovorí o súkromných konverzáciách, zaručene nemá na mysli len jednoduché aplikácie na posielanie správ. Hovorí o službách, ktoré budú môcť ľudia používať mnohými spôsobmi. Prinavrátiť ľuďom pocit súkromia a bezpečia vo facebookových službách je nevyhnutným krokom, ak im chce ponúkať ďalšie služby – od objednania taxíka cez kúpu leteniek po finančné transakcie. Nie nadarmo opakoval Zuckerberg vo svojej eseji slovo „platby“.

Dominancia. Nové snahy Facebooku nie sú ústupom, práve naopak. Silnejšie previazanie Facebooku, Instagramu, Messengera, WhatsAppu a prípadne ďalších služieb ešte viac posilnia pozíciu firmy. Odísť z Facebooku už dnes nie je žiadne hrdinstvo, opustiť všetky jeho služby by však znamenalo úplne sa odstrihnúť od rodiny, kolegov a známych. V niektorých krajinách sveta ešte nie sú služby Facebooku najpopulárnejšími četovacími aplikáciami, čo chce firma zmeniť. Zuckerberg to priznáva aj v rozhovore pre Wired. Situácia tak môže byť trochu zložitejšia aj pre konkurenčné četovacie aplikácie ako Viber, Telegram, Signal či čínsky gigant WeChat.

Chce to čas. Zuckerberg opakuje, že potrvá roky, kým sa jeho nové plány podarí naplniť. Priznáva, že svojím textom neohlásil žiaden nový produkt, len predstavil princípy, ktorými sa má firma v budúcnosti riadiť.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Facebook

MediaBrífing

Teraz najčítanejšie