Denník N

Web Startitup nám kradne texty, sťažujú sa mnohé médiá

Foto N - startitupgroup.sk
Foto N – startitupgroup.sk

Startitup Group patrí medzi 10 najväčších slovenských online vydavateľov. Od svojho vzniku má problémy s plagiátorstvom. Robia to takmer všetci, bráni sa spoluzakladateľ firmy.

Aj nám sa to stalo. Bez dovolenia prevzali náš obsah a pod svojím menom ho vydali na svojom webe. Keď sme sa sťažovali, doplnili zdroj alebo celý článok odstránili. Sľúbili napomenutie dotyčného redaktora, interné školenia – a veselo pokračovali v pôvodnom režime.

Takto o svojich skúsenostiach s webom Startitup hovoria novinári z viacerých slovenských médií. Portál, ktorý sa zameriava najmä na mladých ľudí, podnikateľov a startupy, má od svojho vzniku problémy s nekorektným preberaním obsahu z iných médií.

Neberú si len spravodajské informácie, kopírujú aj komentáre či iné populárne texty. Situácia sa napriek upozorneniam vôbec nezlepšuje a konkurenční novinári strácajú trpezlivosť. S viacerými z nich sme hovorili a ukázali nám desiatky prípadov možného plagiátorstva zo strany Startitupu.

Chyby priznávajú aj majitelia Startitupu: „Niektoré veci sa dejú, dejú sa relatívne pravidelne a snažíme sa to riešiť,“ povedal spolumajiteľ webu Lukáš Gašparík.

Konkrétne a spoľahlivé riešenia však vedenie firmy sľúbiť nevie. Médium totiž od svojho vzniku v roku 2014 nemá žiadneho editora. „Považovali sme to za ‚luxus‘,“ vysvetlil Gašparík.

Editor je pritom kľúčová postava v redakcii. Nevidieť ho na obrazovke a zväčša nebýva ani podpísaný pod článkom. Jeho úlohou je konzultovať s redaktorom, ako budú postupovať pri príprave reportáže – aké informácie musia získať, koho oslovia, aký kontext pripomenú, ako tému spracujú. Na záver editor článok skontroluje a buď ho vydá, alebo ho vráti redaktorovi na prepracovanie.

Startitup je redakcia plná mladých a neskúsených autorov, ktorí nad sebou nemajú tím editorov, ako je to bežné v iných redakciách. Ich web pritom číta každý mesiac zhruba 600-tisíc ľudí, čo je asi toľko ako návštevnosť stránok TA3 a Fun rádia dohromady (Denník N má návštevnosť vyše 800-tisíc unikátnych čitateľov mesačne).

Startitup už vraj editora intenzívne hľadá. „Dnes obsadenie tejto pozície vnímame ako prioritu,“ vraví Gašparík. Priznávajú však, že majú problém. Ľudia v redakcii

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Médiá

Teraz najčítanejšie