Denník N

Kto naozaj dodá železniciam web? ZSSK skrýva firmu, ktorá jej dodala drahé wifi

Pred rokom si štátne železnice objednali nový web. Cena vyše 120-tisíc eur nevzišla z normálnej súťaže, ale takzvaným prieskumom trhu, v ktorom železnice oslovili tri firmy. O príprave webu však národný dopravca od začiatku nekomunikoval s víťazom, ale s úplne inou firmou. Tou, ktorá mu nedávno dodala wifi do vlakov, ktoré bolo podľa odborníkov predražené.

Autorka pracuje v nadácii Zastavme korupciu

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) vybrala dodávateľa nového portálu vlani v apríli. Má lepšie vyzerať, ponúkať ľuďom nové funkcie a najmä má byť prepojený s inými systémami dopravcu.

Z prieskumu trhu si železnice vybrali banskobystrickú firmu Trionyx technologies.

Bývalý zamestnanec ZSSK Ján Filip, pod ktorého vtedy spadala aj prevádzka a rozvoj firemného webu, však nadáciu upozornil, že ako skutočný dodávateľ nevystupuje víťazná spoločnosť, ale iná firma.

„Ešte v závere roka 2017 mi boli ako naši budúci dodávatelia webu predstavení zástupcovia spoločnosti WDS Solutions,“ upozorňuje Filip na to, že o dodávateľovi mu nadriadení hovorili, skôr ako sa prieskum trhu vôbec skončil, a predstavili mu navyše firmu, ktorá sa výberu oficiálne vôbec nezúčastnila.

Zástupcovia WDS Solutions sa podľa Filipa zúčastňovali opakovane na stretnutiach k novému portálu, a to aj pred uzavretím zmluvy, ako aj potom. Svedčia o tom firemné e-maily z konca rokov 2017 aj 2018, ktorých predmetom je nový portál a v ktorých nefigurujú zástupcovia víťaznej firmy. Naopak, smerovali na viacerých zástupcov WDS Solutions.

„S postupom obstarávania ani s cenou som sa nedokázal zmieriť, preto som dal v auguste 2018 v ZSSK výpoveď,“ dodal Filip.

Stretli sme sa kvôli prepájaniu

Stretnutia, o ktorých hovorí bývalý šéf internetovej komunikácie železníc, pripúšťa aj samotná firma WDS Solutions, vysvetľuje ich však inak. Podľa jej stanoviska bola firma do diskusie o novom webe prizvaná železnicami, pretože sa v nej riešilo zjednotenie dizajnu a prepojenie portálu s wifi portálom, ktoré dopravcovi nedávno dodala práve WDS Solutions.

Táto firma sa totiž už stala známou práve v súvislosti s dávnejším tendrom na dodávku wifi pre železničnú spoločnosť. WDS Solutions dodala wifi do 20 vozňov za 408-tisíc eur bez DPH. Denník N pred dvomi rokmi na zákazku upozornil ako na výrazne predraženú.

V prepočte na vozeň stálo nové wifi pripojenie okolo 20-tisíc eur, pôvodne platil dopravca za wifi do vozňa okolo 3000 eur, teda zhruba sedminu.

Mimochodom, ani pri tejto dodávke neprebehla bežná súťaž – ZSSK zákazku zadali rovno dovtedy nie veľmi známej firme WDS Solutions.

Táto trenčianska firma funguje od roku 2011. Do roku 2015 bola relatívne nenápadnou eseročkou s tržbami na úrovni pár desiatok tisíc eur ročne. Zlom nastal od nasledujúceho roka, odkedy jej tržby rapídne narástli až na úroveň pol milióna eur každoročne. Práve v zlomovom roku uzatvorila aj zmluvu na wifi do vlakov so ZSSK.

Len na doplnenie, rok 2016 bol volebným rokom, odkedy funguje aktuálna vládna koalícia – a po pár mesiacoch od jej nástupu sa zmenilo aj vedenie národného dopravcu, ku ktorému sa hlási koaličná SNS. Nový manažment už uzatváral aj zmluvu na nové wifi.

Prečo ich preferovali

Nadácia Zastavme korupciu sa spýtala aj železničnej spoločnosti, či na zákazke pracuje okrem víťaza aj iná firma, a štátna firma povedala, že nie. „ZSSK nedisponuje informáciou o inom subdodávateľovi,“ reagoval Tomáš Kováč, hovorca spoločnosti.

Podobnú otázku sme položili aj víťazovi tendra. Projektový manažér, konateľ a zároveň vlastník víťaznej firmy Trionyx technologies Marcel Kurčík reagoval, že WDS Solutions nie je ich subdodávateľom. Potvrdil však, že sa so zástupcami tejto firmy stretli „pri príprave vstupnej analýzy portálu a hľadania možností prepojenia systémov“ na niektorých stretnutiach. Zástupcovia WDS tam boli podľa neho spolu s inými dodávateľmi.

No podľa firemných e-mailov k novému portálu sa stretnutí nezúčastňovali ľudia z Trionyxu, ale len ľudia zo ZSSK a zástupcovia WDS.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Železnice

Teraz najčítanejšie