Balet tancuje Chaplina – baviť by mohol aj tých, čo na balet bežne nechodia
Narodil sa v absolútnej biede, žil v chudobinci a vyrastal na uliciach medzi kabaretmi, varieté a ľudovými zabávačmi. Stačilo mu však iba pätnásť rokov, aby sa z neho stal najznámejší muž na celom svete. A aj najbohatší. A prakticky nezabudnuteľný.
Daniel de Andrade má pravdu, keď vraví, že je nemožné nepoznať Charlieho Chaplina. „Dnešná mladá generácia možno nevidela jeho filmy, nepozná detaily jeho životného príbehu, ale stačí, že vidí siluetu postavy jeho Tuláka, a presne vie, o koho ide,“ hovorí umelecký šéf prestížneho britského súboru Northern Ballet.
Pôvodom brazílsky tanečník, choreograf a režisér sa do Slovenského národného divadla podľa vlastných slov vracal „ako domov“. Pred štyrmi rokmi spolu s takmer totožným tímom vytvorili fantastickú inscenáciu Nižinskij – Boh tanca. Teraz premiérujú Tuláka Chaplina – poctu géniovi, pôvodný balet v svetovej premiére s hudbou Carla Davisa, ktorý vznikol v úzkej spolupráci s dedičmi Chaplinovej pozostalosti.
Na úvod takto: Je to balet, ale ešte o čosi viac je to ako hollywoodsky film – so všetkými pozitívami aj negatívami, ktoré od takéhoto formátu možno očakávať. A preto, ak sa aj náhodou v žánri baletu necítite tak doma ako Daniel de Andrade v našom divadle, nemusíte mať obavy, že by ste niečo neodčítali, nepochopili, všetko je do detailov vysvetlené a dopovedané, čomu napomáhajú aj titulky podobné tým z Chaplinových nemých filmov, ktoré diváka vedú celým dejom spolu s dôverne známou hudbou.
A napokon, balet-nebalet, ešte sa v ňom dokonca aj hovorí. Iba raz, ale presne a aktuálne.
Keď začal vo filmoch hovoriť, presne vedel, čo chce povedať
Reč je o slávnej scéne z filmu Diktátor. Bol to Chaplinov prvý hovorený film a terčom jeho ostrej satiry sa stal rovno Adolf Hitler a nemecký fašistický režim.
Na scéne Baletu SND tento prejav