Denník N

Mladá dizajnérka: Šatníky máme preplnené, k oblečeniu sa správame ľahostajne

Foto – Ľubo Baran
Foto – Ľubo Baran

Alžbeta Irhová hovorí, že aj my ako spotrebitelia sme sa veľmi zmenili. Za posledných dvadsať rokov nakupujeme štyrikrát viac oblečenia a nosíme ho o polovicu kratšie.

Alžbeta Irhová je dizajnérka a zakladateľka módnej značky Bagbet. Okrem toho je spoluzakladateľkou Inštitútu pre rozvoj udržateľnej módy, ktorý priniesol na Slovensko novú koncepciu výmeny oblečenia. Študuje muzikológiu na Univerzite Komenského v Bratislave. 

Ešte pred troma rokmi ste využívali sezónne zľavy v obchodoch, teraz do módnych reťazcov nevkročíte. Prečo?

Módu som vždy vnímala ako skvelý spôsob sebavyjadrenia, rada som nakupovala, chcela som byť vždy in a štýlová. Riadila som sa heslom „nech mám toho čo najviac a za čo najlepšiu akciovú cenu“. Až som v jednom momente otvorila šatník. Skriňa bola totálne plná. Zrazu mi to vôbec nedávalo zmysel. Všetko som z nej vyhádzala von a do šatníka som si naspäť vložila len kúsky, ktoré som mala najradšej.

Koľko tam toho zostalo? 

Ostali mi tri veľké vrecia oblečenia, ktoré som už neplánovala nosiť, no vyhodiť mi to bolo ľúto. Rozhodla som sa, že si niektoré z týchto kúskov prerobím. V tom čase som ešte nemala šijací stroj, čiže som si oblečenie prerábala ručne. Bavilo ma to do takej miery, že som sa po ceste domov z práce v MHD rozhodla, že si šijací stroj predsa len kúpim, a rovno som si ho v tom autobuse aj objednala. Takto sa pomaly začal písať príbeh mojej značky s názvom Bagbet. Oblečenie už takto prerábam dva roky a snažím sa dávať druhú šancu kvalitným materiálom, ako bavlna, ľan či hodváb.

Foto – Ľubo Baran

Nakupovanie oblečenia za posledných pätnásť rokov narástlo až o šesťdesiat percent. Čím to je?

Tento fenomén sa volá fast fashion (rýchla móda). Takýto pojem prvý raz použili v 90. rokoch v denníku New York Times, keď Zara vstúpila na americky trh. Táto značka vtedy vyhlásila, že dokáže dostať modely z prehliadok do obchodov za dva týždne. Rýchla móda sa odvtedy tak veľmi zrýchlila, že odevné firmy dokázali v roku 2017 vyrobiť osemdesiat miliárd kusov oblečenia. Z tohto množstva dve tretiny skončili nepredané

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Pekné veci

Teraz najčítanejšie