Denník N

Naše železničné zákazky za stovky miliónov napadli Kazachovia v Bruseli

Ilustračné foto – N, Tomáš Benedikovič
Ilustračné foto – N, Tomáš Benedikovič

V minulosti sme pre problémy s veľkým tendrom na železnici prišli o eurofondy na trať za 240 miliónov eur.

Štátni železniční manažéri majú nový problém. Ich zákazky za takmer pol miliardy eur majú na stole úradníci v Bruseli. Na európske orgány sa so sťažnosťou obrátili manažéri z pobočiek kazašskej firmy Integra Construction. Nedarí sa im uspieť v dvoch veľkých tendroch ŽSR, aj keď sa prihlásili s najnižšou cenou.

Ide o veľa peňazí a Slovensko má navyše z minulosti skúsenosti, že preverovanie železničiarskych tendrov Európskou komisiou nás môže vyjsť veľmi draho. Naposledy sa niečo podobné stalo, keď v Bruseli riešili sťažnosť od spoločnosti Skanska. Tej sa nedarilo s najnižšou cenou získať zákazku na modernizáciu trate pri Trenčíne. Po peripetiách v Bruseli a na súdoch sa Slovensko iniciatívne vzdalo pomoci z aktuálneho obdobia eurofondov.

Za víťaza vtedy ŽSR označili partiu firiem pod vedením TSS Grade. Zmluvu podpisoval v roku 2012 vtedajší šéf železníc Štefan Hlinka. To je ten, ktorý sa stal verejne známejší v roku 2017, keď si zabudol ruksak s 300-tisíc eurami na benzínovej pumpe pri Štrbe.

Výsledkom tendra napokon je, že pri Trenčíne jazdia vlaky rýchlejšie, ale stálo to 244 miliónov eur namiesto 201-miliónovej najnižšej ponuky.

Železničiari preto museli hľadať peniaze vo svojom rozpočte. Na ilustráciu, celý investičný dlh železníc do opráv koľajníc je 225 miliónov eur. Bývalé vedenie železníc avizovalo pre chýbajúce peniaze spomaľovanie a odstávky tratí namiesto opráv.

Aktuálna situácia okolo Kazachov môže

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Železnice

Teraz najčítanejšie