Denník N

Bývalý pilot: Aerolinky sa boeingov nezbavia, nehody nových lietadiel sa občas stávajú

Boeing 737 MAX 8. Foto - Liam Allport/Flickr (CC BY 2.0)
Boeing 737 MAX 8. Foto – Liam Allport/Flickr (CC BY 2.0)

Druhý pád lietadla Boeing 737 MAX 8 za posledný polrok zapríčinil, že letecké úrady zakázali prevádzku tohto typu lietadiel. Vyšetrovatelia teraz zisťujú, či prípad z Etiópie súvisí s novembrovým pádom lietadla v Indonézii.

Podľa bývalého pilota Karla Mündla je ťažké predvídať, aká bola skutočná príčina pádu Boeingu 737 MAX 8 v Etiópii. Indície však podľa neho naznačujú, že zo strany Boeingu mohlo dôjsť k pochybeniu. „Model MAX 8 vydávali za identický model s predchádzajúcimi. Otázkou je, či tie modely skutočne identické boli,“ hovorí v rozhovore pre český Deník N.

Kedy bude jasné, čo sa stalo s lietadlom, ktoré havarovalo v Etiópii?

Niekedy je príčina jasná, inokedy trvá jej odhalenie roky. Záleží veľa na tom, kedy sa nájdu trosky lietadla. Jedným z najdlhších vyšetrovaní z konca deväťdesiatych rokov bol pád Boeingu 747, keď na palube došlo k výbuchu nádrží po vznietení paliva. Vtedy sa to vyšetrovalo viac než štyri roky. Niečo podobné tu neočakávam. Povedzme, že bežne to trvá do roka. Niekedy je to zrejmé takmer hneď po prečítaní zapisovačov letových dát a trvá to len čas prehrania toho záznamu.

Bolo podľa vás dobré rozhodnutie nechať lietadlá uzemniť, hoci nie sú jasné závery?

Európska agentúra pre bezpečnosť letectva neurobila týmto krokom dobrú službu vôbec nikomu. Bolo to podané tak, že zakázali lety vo svojom vzdušnom priestore, čo sa zvyčajne nerobí. Keď sa má lietadlo uzemniť, tak sa vydá pokyn, nech sa stroje zhromaždia na svojich domácich základniach. Myslím si, že toto bol najmenej šťastný spôsob, ako to urobiť. Lietadlá vlastne zostali vo vzduchu a hľadali, kde môžu bezpečne pristáť.

Prečo podľa vás teda agentúra takto rozhodla?

To je ťažko usudzovať. My vlastne o tom, čo sa stalo s etiópskym lietadlom, nevieme vôbec nič. Nehoda má len niekoľko základných identických znakov s pádom v Indonézii. Jedným je, že sa obe stali modelu Boeing 737 MAX 8. To je dosť málo na to, aby sa takéto opatrenie prijalo. K obom zároveň došlo krátko po štarte. V prípade indonézskej nehody už vieme, že lietadlo sa nejakým spôsobom správalo neštandardne, a je viac-menej preukázané, že sa na tom podieľal systém, ktorý mal ovládanie uľahčovať.

Máte na mysli MCAS (Manoeuvring Characteristics Augmentation System)? Ako presne funguje?

Áno. Je to zariadenie, ktoré má vylepšiť manévrovacie systémy lietadla. Laicky povedané, ide o systém, ktorý má zabrániť pilotnej chybe, keď by klesla rýchlosť stroja pod rýchlosť pádovú. To je rýchlosť, keď dôjde k strate vztlaku a lietadlo prejde do pádu.

Je možné, že by piloti nevedeli systém dostatočne ovládať?

Tu je treba asi povedať, ako funguje testovanie systému a jeho implementácia do lietadiel. Lietadlo najprv testujú skúšobní piloti, ktorí pri svojich letoch zisťujú, či sa systém správa tak, ako je navrhnutý konštruktérom. Dopravný pilot by sa mal dostať do lietadla až v čase, keď už sa jasne vie, ako systém funguje a ako sa ovláda.

Toto všetko funguje do okamihu, keď piloti vedia, že na palube systém je, a vedia, ako sa ten systém správa. Ak sa stroj začne takto správať v okamihu, keď pilot bezpečne vie, že je vnútri letovej obálky, ako je navrhnutá, tak rozpozná, že sa systém správa nesprávne, a mal by byť schopný lietadlo odpojiť a riadiť ho bez akejkoľvek automatiky.

To musí zvládnuť každé lietadlo, ktoré dostane certifikát o letovej spôsobilosti, a pilot s tým musí byť oboznámený. To je dôvod, prečo sa letecké úrady po svete rozhodli pozastaviť lietadlu letecké osvedčenie spôsobilosti – ľudovo povedané, uzemniť ho. Sú tu určité pochybnosti. Teraz sa bude čakať na to, či etiópska nehoda nebola identická s tou indonézskou.

Ak by bola?

To by bol ten „lepší“ variant. Bolo by totiž jasne a zreteľne označené, ktorý systém nefunguje a ktorý je potrebné preprogramovať. Môžete tak jednoducho nájsť chybu a napraviť ju. Horší variant je, že tá príčina bude inde a obe budú svedčiť o inej poruche. To by bol veľmi nepríjemný okamih pre Boeing, pretože by musel riešiť viac problémov.

Potom je tu, nech mi všetky obete a pozostalí prepáčia, ešte tretí a najlepší variant pre Boeing. Tým by bolo, že sa odhalí fatálna

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Rozhovory

Technológie

Svet, Veda

Teraz najčítanejšie