Denník N

Ako sa z vojaka stane podnikateľ s cétečkami a ako vedú stopy do Košíc

Foto N – Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Nový prevádzkovateľ počítačových tomografov a MR prístrojov získal zmluvy so štátnou poisťovňou na 14 miliónov eur.

Trenčiansky podnikateľ Miroslav Lepóni je 64-ročný bývalý vojak, výsadkár. Vlastní obchod so spodnou bielizňou, no posledné dva roky zarába najmä v zdravotníctve. Darí sa mu. Na lízing nakúpil viacero CT a MR prístrojov, založil päť firiem a pôsobí v štyroch mestách. Ak sa nič zvláštne nestane, aspoň najbližšie roky mu biznis pôjde veľmi dobre.

Pohľad do trenčianskej čakárne Lepóniho firmy ukazuje solídny prosperujúci biznis. Na počítačový tomograf (CT) a magnetickú rezonanciu (MR) čaká asi desať ľudí, vyšetrenia idú rýchlo, personál pôsobí profesionálne. Od samoplatiteľov firma pýta za vyšetrenie od sto do dvesto eur a poisťovne nedávajú oveľa menej.

Video: Od spodnej bielizne k CT-čkám: Miliónový biznis vedie do Košíc (Autor: Martina Pažitková)

Ako však došlo k tomu, že v Trenčíne sa darí novému prevádzkovateľovi, hoci konkurencia má prístroje priamo v budove fakultnej nemocnice? Kto a ako sa postaral, aby mala Alfamedia stále plno? A kde končia peniaze od poistencov?

Ako v každom podnikaní, aj za Lepóniho úspechom stojí spokojný zákazník. V jeho prípade to je Všeobecná zdravotná poisťovňa, ktorá jeho firmám najprv prudko dvíhala zmluvné objemy, a napokon s nimi uzavrela dlhodobé zmluvy. Podnikateľ Lepóni hovorí, že si ich zaslúžil tým, že súhlasil so znižovaním cien.

Existuje aj menej idylické vysvetlenie. Podnikateľ Lepóni sa vie dohodnúť s „Košičanmi“, ktorým Smer pred tromi rokmi zveril riadenie štátnej zdravotnej poisťovne.

A tí majú aj po politických otrasoch na konci minulého roka v rukách stále moc vytvárať oveľa výnosnejšie obchody ako napríklad piešťanské CT.

Trh s týmito zariadeniami preskúmal Denník N v spolupráci s Transparency International.

Konateľ firmy Alfamedia Miroslav Lepóni . Foto N - Tomáš Benedikovič
Konateľ firmy Alfamedia Miroslav Lepóni. Foto N – Tomáš Benedikovič

Väčšie objednávky

Lepóniho firmy majú CT a MR prístroje v Trenčíne, vo Zvolene, v Prešove aj v Lučenci. Majiteľ či spolumajiteľ firiem vraví, že CT, z ktorých každé stojí okolo pol milióna eur, a MR za 800-tisíc má na lízing. Zatiaľ nemajú výraznejšie zisky a mohlo by sa to obrátiť, keď splatia prístroje – teda do troch rokov.

Všeobecná zdravotná s Lepóniho skupinou firiem uzavrela zmluvy na výkony za takmer 300-tisíc eur mesačne. Keďže však ide o takzvané degresné zmluvy, mali by sa čerpaním ich plnenia znižovať. Všetky majú už štvorročné zmluvy v hodnote 14-miliónov eur. Aké bude ich skutočné čerpanie, zatiaľ nie je jasné.

Kontrakty so štátnou poisťovňou fakticky určujú, kto bude v zdravotníctve úspešný a kto skrachuje, pretože cez ňu prechádzajú dve tretiny verejných peňazí v sektore. Pri CT a MR prístrojoch je dôležité, aké ceny si firmy s poisťovňou dohodnú, ale najmä aké objemy im sľúbi zaplatiť.

Mnohé náklady, napríklad lízing samotných strojov, prenájom či platy personálu, sú prakticky rovnaké bez ohľadu na to, koľko robí podnik vyšetrení. Pre úspech je tak kľúčové mať aspoň priemerné ceny za jednotlivé výkony, ale najmä možnosť robiť každý mesiac čo najviac vyšetrení.

V Trenčíne môžu ísť pacienti na magnetickú rezonanciu do zariadenia, ktoré vlastní firma Futurum, alebo do Alfamedie. Futurum funguje už osem rokov. V roku 2013 si od nich štátna poisťovňa objednala výkony za 75-tisíc eur, minulý rok im klesol mesačný strop na 68-tisíc eur.

Lepóniho Alfamedia začala v Trenčíne vlani a Všeobecná si od nej objednala výkony za 37-tisíc eur mesačne. Teraz už môžu vďaka dodatkom fakturovať až do 90-tisíc eur.

Sídlo firiem Alfamedia, Alfamedis, Alfazvolen a Car Leftex na predmestí Trenčína. Foto N - Tomáš Benedikovič
Sídlo firiem Alfamedia, Alfamedis, Alfazvolen a Car Leftex na predmestí Trenčína. Foto N – Tomáš Benedikovič

Dlhšia zmluva

Tento prudký rast možných tržieb Alfamedie a aj ostatných Lepóniho firiem teraz navyše zakonzervovala dlhodobá zmluva. Podnikateľ Lepóni na štvorročnej zmluve so VšZP nevidí nič zvláštne, hoci štátna poisťovňa dáva poskytovateľom štandardne len ročné zmluvy.

Tvrdí, že kontrakt vznikol štandardne – poslal ponuku do trenčianskej pobočky poisťovne. „Súhlasili sme s rapídnym znížením hodnoty bodu, čím sme sa pripravili o značný balík peňazí,“ vysvetľuje.

Rovnako argumentuje aj Všeobecná zdravotná. Hovorí, že každý môže dostať zmluvu na štyri roky, ale musí súhlasiť so znížením cien výkonov CT a MR. Kto nesúhlasí, dostane kratšiu zmluvu.

„VšZP má transparentne nastavené ceny, objemy i dĺžku zmlúv. To znamená, že pre všetkých poskytovateľov zdravotnej starostlivosti platia rovnaké pravidlá bez ohľadu na to, kto je s kým príbuzný a ako sa volá,“ bráni sa poisťovňa.

Realita je komplikovanejšia. Alfamedia v štvorročnej zmluve naozaj prisľúbila 4-percentný pokles cien, no až od roku 2017. To pri neustálom páde cien na trhu a starnúcich technológiách možno interpretovať aj tak, že sa Alfamedii podarilo udržať priaznivé ceny

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Zdravotnícke kauzy

Teraz najčítanejšie