Denník N

Šéf slovenského Googlu: Naše školstvo je ešte z čias Márie Terézie

Rasťo Kulich (39) z Detvy dnes riadi slovenský Google, bol už pri zakladaní pobočky v roku 2011. Študoval na City University a na Fakulte Manažmentu Univerzity Komenského. V roku 2006 úspešne absolvoval prestížnu Harvard Business School v Spojených štátoch. Foto N - Tomáš Benedikovič
Rasťo Kulich (39) z Detvy dnes riadi slovenský Google, bol už pri zakladaní pobočky v roku 2011. Študoval na City University a na Fakulte Manažmentu Univerzity Komenského. V roku 2006 úspešne absolvoval prestížnu Harvard Business School v Spojených štátoch. Foto N – Tomáš Benedikovič

Vyštudoval Harvard a dnes vedie slovenskú pobočku internetového giganta.

Prečo nebude Váhostav tento rok najvyhľadávanejšie slovo na slovenských internetoch?

Nedokážem teraz povedať, ktoré slovo bude tento rok najviac trendové. Väčšinou sa do rebríčka dostávajú udalosti, osobnosti, ktoré najviac poznačili dianie či vyvolali najväčší záujem v spoločnosti. Myslím, že keby na Slovensku bolo viac podnikateľov, o túto tému by bol ešte väčší záujem, pretože by bola ľudom bližšia. Problém s CT bol bližšie k ich životu, aj keď nie úplne.

Mali ste konflikty so slovenskými podnikateľmi a oligarchami pri mapovaní ulíc, kde bolo vidno ich domy?

Slováci službu Street View prijali veľmi pozitívne. Vždy je pár žiadostí o vymazanie, tie sme rýchlo ošetrili.

Čo ešte plánujete mapovať cez Google Street View?

Slovensko patrí ku krajinám s najviac rozvinutým Street View na svete. Máme zmapované Tatry alebo jaskyne, čo sa podarilo len málokde. Podarilo sa nám to preto, lebo verejnosť aj samosprávy na Slovensku to prijali veľmi dobre.

Štát chce vytvoriť systém, ktorý bude monitorovať vyťaženosť ciest. Bude to lepšie ako zobrazenie premávky v Google mapách alebo vo Waze?

Verím, že Waze je skvelá služba na zistenie aktuálnej dopravnej situácie pre motoristov, no nerád by som porovnával či špekuloval. Úlohou štátu je nastaviť také podmienky v biznise, ktoré budú stimulovať ekonomiku aj správanie ľudí.

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Ivan Gašparovič pred niekoľkými rokmi v predvolebnej debate povedal, že Google slúži na komunikáciu medzi užívateľmi. Neskôr Google sprevádzkoval hlasovú a textovú komunikáciu.

Asi bol naozaj vizionár. Google už dávno nie je len vyhľadávač, užívatelia majú k dispozícii viac ako stovku služieb, ktoré im spríjemňujú život.

Keď ste výrok bývalého prezidenta počuli, tušili ste už, že Google s touto službou príde?

Bolo to ešte tuším v roku 2009. Google až o pár rokov neskôr uviedol službu Hangouts, ktorá slúži na komunikáciu.

Štát chce teraz zaviesť kvóty na slovenskú hudbu v rádiách. Uprednostňuje aj Google slovenské firmy pred zahraničnými?

Google chce byť čo najrelevantnejší. Výsledky vyhľadávania sa líšia, či ste na slovenskom alebo zahraničnom Googli, závisí to, samozrejme, od zadaného hľadaného výrazu. Na Slovensko som prišiel, aby som pomohol slovenským firmám uspieť vo svete, a chceme im priniesť know-how, aby boli úspešnejšie v predaji cez internet.

Čo musí spraviť slovenský startup, začínajúca firma, aby sa vo vyhľadávači Googlu dostala na lepšie pozície?

Výsledky vyhľadávania sú zrkadlom internetu a Google sa užívateľom snaží poskytnúť čo najrelevantnejšiu odpoveď na ich otázku, všetko však funguje automaticky. Platí, že je dôležité mať kvalitný web prispôsobený pre mobil, musí byť prehľadný a rýchlo sa načítať. Slováci sú skvelí v technických riešeniach, ale slabí v marketingu, čo je možno dôsledok komunizmu, keď tu 40 rokov nebola konkurencia. Ani skvelý produkt sa nepredá sám. Dôležitá, ale často podceňovaná je platená reklama. Mnohí si myslia, že biznis rozbehnú len na referenciách, prípadne dúfajú vo vysnívaný virál.

Ako Google postupuje pri weboch s konšpiračným a zavádzajúcim obsahom?

Google je zrkadlom internetu, ale snažíme sa byť čo najrelevantnejší. Je to jadro našej práce. Ak to nebudeme robiť dobre, ľudia pôjdu ku konkurencii.

Máte veľa dát o Slovensku, chcete sa o ne podeliť?

Vidíme, že Slováci si Google služby obľúbili, čo nás veľmi teší. Aj naďalej sa budeme snažiť ľuďom prinášať služby, ktoré im spríjemňujú a zjednodušujú život.

Ľudia sa však často sťažujú, že ich Google cez internet sleduje, číta im emaily, vidí, kde sa pohybujú. Je to iba paranoja? Emaily sa kvôli reklame sledujú a vidíte aj polohu užívateľov, ak to odsúhlasili.

Ochrana a bezpečné uchovanie osobných údajov je pre Google prioritou, pretože má kľúčový vplyv na dôveru používateľov. Zároveň sme maximálne transparentní v tom, aké dáta užívatelia poskytujú skrz svoje služby, a užívateľom dávame plnú kontrolu a možnosť rozhodnúť sa, aké údaje chcú a nechcú poskytnúť. Nastavenia si môžu zmeniť na Google Dashboarde. Chápem obavy ľudí zo zbierania dát, ale myslím, že Google k tomu pristupuje férovo a zodpovedne. Investujeme obrovské peniaze do zabezpečenia dát užívateľov a celého webu.

Čo vie Google o Slovákoch? Akí sú na internete?

Každý rok zverejňujeme agregované rebríčky najvyhľadávanejších pojmov, ktoré odrážajú, čím spoločnosť v danom roku žila. Slováci v minulom roku najviac vyhľadávali rôzne svetové športové podujatia, dotkli sa ich odchody významných osobností, pýtajú sa na to, ako schudnúť alebo čo je to láska. Na Slovensku je na internete už viac ako 80 percent ľudí, je tu dobrá infraštruktúra, rýchly internet, ktorý sa teraz posúva na mobil. Slováci používajú internet viac ako zvyšok sveta, sme v top 30 – 40 krajinách sveta. Na internete radi nakupujú. Internetovému predaju dôverujú viac ako inde, čo môže byť spôsobené aj rozšírenou dobierkou. Ako všetci vo svete počúvajú hudbu, nakupujú, hrajú hry, hľadajú riešenia na svoje otázky, ako napríklad spraviť brmbolec, ale často aj na svoju prácu. Vyčnievame v rýchlosti internetu, v dôvere online nákupov a rozšírenosti smartfónov.

Koľko ľudí už má na Slovensku smartfóny?

Viac ako 50 percent podľa verejných dát z minulého roku, v Anglicku ako jednej z najrozvinutejších krajín to je vyše 70 percent.

So slovenským Googlom sa dá veľmi ťažko spojiť. Je to test v googlení, aby sa k vám dostal len niekto, kto bude dostatočne vytrvalý?

V slovenskom Googli je nás pomerne málo a pomáhame najmä klientom s online reklamou. Kolegov, ktorí sa starajú o slovenský trh, je však oveľa viac a sedia na pobočkách po celom svete vrátane Prahy, Zürichu, USA. Pokiaľ ide o technickú podporu, tú na pobočke nerobíme, je riešená pomocou Nápovede jednotlivých služieb Google, kde používatelia pomerne ľahko vyhľadajú odpovede na svoje otázky.

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Aký máte pracovný čas?

Sme flexibilnejší ako iné spoločnosti, ľudia môžu niekedy pracovať aj z domu. Väčšinou začíname o deviatej a robíme do piatej – šiestej. Pracujem však aj z domu a počet hodín je asi trochu vyšší ako v iných spoločnostiach aj preto, že nás práca baví.

Aký je bežný deň v slovenskom Googli? 

Zameriavame sa najmä na pomoc firmám uspieť pomocou internetu a digitálneho marketingu. Pomáhame im s nastavením správnej online reklamy, s webmi pre slovenské firmy, aby boli prehľadné, jednoduché a hlavne, aby dobre predávali. Sú to predovšetkým firmy, ktoré exportujú, ako napríklad Eset, Sygic, ale aj mnohí výrobcovia, ktorí predávajú produkty priamo cez internet do sveta trebárs aj z východného Slovenska.

Čo ďalej pokrýva slovenský Google?

Robíme marketingové aktivity, uvádzame služby na trh, nedávno to boli Knihy Google Play, predtým Hudba Google Play, čo je fantastická služba za pár eur na mesiac. Pomáhame vytvárať ekosystém online reklamy na Slovensku, školíme online agentúry, aby sa predaj cez internet u nás posunul na svetovú úroveň.

Koľko ľudí u vás pracuje?

Viac ako 20 ľudí, niektorí sedia aj v írskej alebo pražskej centrále. Na dennej báze spolupracujeme tiež s mnohými medzinárodnými tímami Googlu. Celkovo pracuje v Googli vyše 50 Slovákov.

Ktorý produkt má konkurencia lepší ako Google?

Google ponúka veľké množstvo praktických služieb pre užívateľov, ale aj firmy a podnikateľov. Tie im pomáhajú v raste biznisu a zjednodušujú im život. Za konkurenciu sme radi, pretože posúva kvalitu vyššie, z čoho nakoniec benefitujú samotní používatelia. Pre mňa je asi Facebook jediný konkurenčný produkt, ktorý používam.

Aký je internetový trh? Rastie aj na Slovensku?

Keď som prišiel v roku 2011 na Slovensko a povedal som, že v roku 2015 bude podiel internetovej reklamy okolo 30 percent, tak sa na mňa všetci pozerali, či to myslím vážne. Tento rok sa to stane. Slovensko je výnimkou, skôr nadpriemer trebárs aj v porovnaní s vyspelejším Talianskom či so Španielskom. Verím, že v budúcnosti bude podiel internetovej ekonomiky ďalej rásť, výrazne k tomu prispejú aj smartfóny.

Internetové spoločnosti sa snažia priniesť internet aj do rozvojových oblastí. Aj na Slovensku sú však miesta, kde ľudia nemajú ani pripojenie od operátorov a predsa nejako fungujú. O čo podľa vás prichádzajú?

Slovensko je jedna z najrozvinutejších krajín v infraštruktúre aj v rýchlosti pripojenia. Oblastí bez pokrytia je relatívne málo. Každý človek by mal mať možnosť pripojiť sa na internet, je to veľká výhoda. Ja ho používam od bežných vyhľadávaní až po učenie sa hry na harmonike alebo piane. Keď to ľudia nemajú, prichádzajú o veľa. Mnohí sú však šťastní aj bez internetu. Dá sa bez neho žiť. Aj keď s internetom to ide, myslím, ľahšie.

Kde uprednostňujete staršie technológie?

Uprednostňujem klasické hodinky pred tými smart. Treba nájsť správnu mieru aj pri používaní technológií. Dáta hovoria, že smartfón kontrolujeme 100-krát denne, ja som ešte nadpriemer.

Už sa vám na Slovensku stalo, že niekto nevedel, čo je Google?

Nie, ale občas nás volajú „Gogle“, nie „Gúgl“.

"Gúgl", nie "Gogle".  Foto N - Tomáš Benedikovič
„Gúgl“, nie „Gogle“. Foto N – Tomáš Benedikovič

Ste v združení Za lepšiu Kolibu. Čo je na nej zlé?

Je to moja osobná iniciatíva. Keď sa vrátite na Slovensko, musíte riešiť rôzne veci. Som veľmi rád naspäť, ale sú tu výzvy, ktoré v iných vyspelých krajinách možno nezažijete. Združenie sme založili, lebo blízko oblasti, kde sme s priateľmi kúpili pozemky, sa začal ilegálne rúbať les. Vďaka médiám a následne aktívnym ministrom pôdohospodárstva sa nám to podarilo zastaviť. Je to tiež príklad toho, že na Slovensku sa dajú veci meniť k lepšiemu, keď sú ľudia aktívni.

Slovenská nábytkárska firma zverejnila inzerát, kde vypísala školy, ktorých absolventov nechcú. Funguje aj u vás podobné filtrovanie?

Dobré meno školy je určitým faktorom. Ako mne Harvard otvára dvere všade, tak ak ste chodili na školu s horšou reputáciou a študentmi, vám to veľmi nepomôže. Uchádzačov však posudzujeme ako celok, vzdelanie je len jednou časťou. Pozeráme sa, čo dosiahli, aké športy robili, či niečo vyhrali, teda či sa ich talent a snaha prejavili vo výsledkoch. Nediskriminoval by som na základe jednej školy, záleží, čo na nej a popri nej robil. Navyše aj na jednej škole máte veľký rozptyl, už som videl top ľudí z jednej školy, ktorí ďaleko prevyšovali priemerných ľudí z tej „lepšej“ školy. My hľadáme predovšetkým ľudí so zahraničnou skúsenosťou, radi vidíme Erazmy, prípadne top školy zo zahraničia.

Prečo ste sa zapojili do kampane Teach for Slovakia?

Je to veľmi milá a dôležitá aktivita. Vždy som bol aktívny vo vzdelávaní a veril som, že keď pomôžem tým talentovaným, tak oni zase pomôžu ďalším. Mali by sme sa však postarať aj o tých, ktorí nemali možno až toľko šťastia a škola je pre nich väčšia výzva, ako napríklad škola v Plaveckom Štvrtku.

Video: Jeden deň v Teach for Slovakia v Plaveckom Štvrtku šéfa slovenského Googlu

V čom je rozdiel, keď deti učí absolvent vysokej školy oproti vyštudovanému učiteľovi? Má to skôr pomôcť deťom alebo absolventom?

Nemyslím si, že budú dramaticky lepší ako učitelia z tých škôl, ktorí sú často nadšenci a robia to určite dobre. Myslím si však, že pomôže mať viac šikovných mladých ľudí, ktorí prídu s novými postupmi a elánom. Je to prospešné pre obe strany, mladí sa zase môžu naučiť overené postupy. A pre deti je zaujímavé mať ľudí aj z iných odborov.

Čo tie deti potrebujú? Kvalitnejších učiteľov alebo niečo, čo ich do učenia viac vtiahne?

Oboje. Potrebujú kvalitnejšie vzdelanie, ale zároveň povzbudzujúci pohľad na svet.

Ako môže Teach for Slovakia pomôcť slovenskému školstvu?

Už tým, že sa začína viac hovoriť o školstve. Na Slovensku sú nedostatočne docenené platy a tiež vážnosť učiteľského povolania. Hoci sa o tom často nehovorí, máme tu výzvu sociálne slabších. Ak ich nebudeme dobre vzdelávať, výzva sa bude dlhodobo zväčšovať. Potrebujeme im pomôcť a najlepšie to spravíme dobrým vzdelávaním, a nie sociálnymi dávkami.

Aké sú problémy a chyby nášho vzdelávania?

V spoločnosti nemá dostatočnú prioritu, ale to je problém aj v iných krajinách. Naše školstvo je ešte z čias Márie Terézie zamerané najmä na memorovanie. Doba sa dramaticky zmenila a Google je toho príkladom. Ak potrebujem niečo rýchlo vedieť, tak si to nájdem na Googli. Prístup k informáciám je oveľa rýchlejší a jednoduchší. Veci, ktoré sú teraz oveľa cennejšie, sú iné ako boli pred 100 rokmi. Chýbajú základné zručnosti, ľudia sa učia periodické tabuľky, ale často si nevedia vyrátať, čo sa im finančne oplatí, nepoznajú základy práva alebo dobrého stravovania. Nedocenené sú tiež kreativita, schopnosť orientovať sa v informáciách, syntetizovať či projektový manažment. V školstve to chýba a mali by sa zmeniť osnovy. Na vyspelejších západných školách už tieto zmeny vidíte.

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Aký je rozdiel medzi Harvardom a slovenskými vysokými školami?

Často dostávam túto otázku a trochu cez slzy sa pýtam, že aký je rozdiel medzi Feliciou a Ferrari. Asi taký rozdiel. Harvard má šťastie, že si môže vyberať z top študentov a profesorov. Biznis škola, na ktorej som študoval, je hlavne blízko praxi. Nie sú tam žiadne prednášky, len skutočné prípadové štúdie. Každý deň si obúvate topánky nejakého manažéra, ktorý rieši reálny problém. Zdôrazňujú, že neexistuje len jedno správne riešenie, čo je pravda, lebo aj v skutočnosti je viac možností, ako problém vyriešiť. U nás máte zo škôl často pocit, že chcú len jedno riešenie. Profesori na Harvarde hovoria iba malú časť hodiny a skôr len usmerňujú študentov, ktorí aktívne riešia úlohu.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Slovensko

Teraz najčítanejšie